Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KAMERALNY

2018-02-24, Sobota
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. M. Winiarska
powiększ

wykonawcy:

Jubileusz 200. rocznicy urodzin oraz 125. rocznicy śmierci Charlesa Gounoda

Natalia Jarząbek – flet
Mariusz Pędziałek – obój
Paweł Nyklewicz – obój
Janusz Antonik – klarnet
Andrzej Zając – klarnet
Karol Sikora – basethorn
Jarosław Sroka – basethorn
Adam Kozłowski – waltornia
Paweł Dziewoński – waltornia
Marek Gumiela – waltornia
Artur Tyński – waltornia
Wojciech Turek – fagot
Zdzisław Bogacz – fagot
Marcin Krakowski – kontrafagot

Mariusz Pędziałek – kierownictwo artystyczne


 



repertuar:

Charles Gounod
Marche funebre d’une marionnette   
Petite Symphonie op. 216

Wolfgang Amadeus Mozart – Serenada B-dur KV. 361 Gran Partita
 

Co łączy Wolfganga Amadeusza Mozarta i Charlesa Gounoda? Na pewno mieli wspólne marzenie i cel, który osiągnęli – chcieli być mistrzami sztuki opery. Po zapoznaniu się z partyturą Don Giovanniego, autor Fausta został dozgonnym wielbicielem twórczości Mozarta – nie tylko tej operowej. Obaj postanowili przed śmiercią skomponować Requiem i obaj nie zdążyli dokończyć swojej pracy... A poza tym? Jeden urodził się w Austrii, drugi we Francji. Komponowali w różnym czasie i prowadzili zdecydowanie odmienny tryb życia. Pierwszą nauczycielką muzyki francuskiego artysty była jego matka, tymczasem małego Wolfganga do kariery wirtuoza przygotowywał ojciec. Charles ukończył znakomite konserwatorium w Paryżu, a szkołą wrażliwości artystycznej dla Mozarta było życie wypełnione podróżami. Wolfgang wciąż jeździł po świecie, Gounod rzadko opuszczał ojczyznę – do wyjątków należał jego pobyt w Rzymie (nagroda w konkursie Prix de Rome), a potem w Londynie, gdzie w 1872 skomponował m.in. Marche Funebre d’une Marionette na fortepian (wersja orkiestrowa utworu pochodzi z 1879 roku). Wśród ulubionych instrumentów Gounoda pierwsze miejsca zajmowały harfa i gitara, natomiast gdyby zapytać o to samo Mozarta, odpowiedź nie byłaby chyba tak jednoznaczna. Wiadomo, że geniusz, który z ogromną łatwością pisał utwory na wszystkie dostępne mu media, nie przepadał za skrzypcami solo, chociaż podobała mu się altówka. Nie lubił fletu – za to uwielbiał brzmienie klarnetu i fagotu. Jedną ze swoich najlepszych kompozycji na instrumenty dęte, Serenadę B-dur znaną jako Gran Partita, Mozart skomponował prawdopodobnie pomiędzy 1781 a 1785 rokiem, w Monachium i w Wiedniu. Sto lat później również Gounod napisał utwór z przeznaczeniem na obsadę dętą – jego Petite Symphonie powstała w 1885 roku na zamówienie znanego flecisty, Paula Taffanela.

Dorota Staszkiewicz

 



Zespół Instrumentów Dętych Filharmonii Krakowskiej to grupa muzyków na co dzień grających w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Krakowskiej.  Łączy nas potrzeba wspólnego grania, wyszukiwania utworów z bogatych zasobów literatury muzycznej napisanych na ten specyficzny skład, aby tą drogą promować instrumenty dęte – instrumenty, na których gramy. Skład osobowy zespołu  dobieramy każdorazowo w zależności od wymogów partytury. Idea wspólnego grania przynosi znakomite efekty w postaci coraz lepszej, codziennej pracy orkiestry. Wzajemne relacje pomiędzy muzykami, reagowanie na niuanse muzyczne, umiejętność znalezienia się w zespole, poszukiwanie odpowiedniego i wspólnego brzmienia, inteligencja muzyczna łączy nas w doskonaleniu warsztatu instrumentalnego i dążeniu do niedoścignionego ideału artystycznego.

Mariusz Pędziałek



Mariusz PĘDZIAŁEK - kierownik artystyczny Zespołu Instrumentów Dętych Filharmonii Krakowskiej. Studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursu mistrzowskiego pod kierunkiem Lothara Kocha w Sion w Szwajcarii.
Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Występuje w kraju oraz za granicą, zarówno jako solista, jak i kameralista. Gościł wielokrotnie na festiwalach: Warszawska Jesień (w 1980 na koncercie inauguracyjnym uczestniczył jako solista w wykonaniu Koncertu podwójnego na flet i obój G. Ligetiego), Mixed-Media w Brukseli, Poznańska Wiosna Muzyczna, Aspekte w Salzburgu, Dni Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Światowe Dni Muzyki w Warszawie. Jako solista koncertował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in.: Agnieszki Duczmal, Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita. Współpracował ponadto ze skrzypkiem Nigelem Kennedym i pianistą Kevinem Kennerem, a także z Grzegorzem Turnauem i Jarkiem Śmietaną oraz orkiestrami: Amadeus, Aukso, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Polską Orkiestrą Radiową. W 2004 roku brał udział w tournée Nigela Kennedy’ego i Filharmoników Berlińskich po Niemczech i Austrii, grając w Koncercie B-dur na obój i skrzypce A. Vivaldiego. Także z Nigelem Kennedym i jego Orchestra of Life odbył tournée koncertowe po Niemczech w 2010 roku (Koncet d-moll na obój i skrzypce J.S. Bacha). W sierpniu 2006 roku był docentem Międzynarodowej Akademii Nowej Kompozycji i Audio-Art Avantgarde Tirol w Seefeld.
Artysta w swoim dorobku posiada nagrania dla Polskiego Radia oraz firm fonograficznych: Polskie Nagrania, Wergo, Dux, Acte Préalable (utwory kameralne na obój). W 2001 otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za płytę, zarejestrowaną wspólnie z Anną Sikorzak-Olek i orkiestrą Amadeus, z Koncertem na obój i harfę Lutosławskiego. W 2016 wydał CD z utworami polskich kompozytorów na obój i fortepian (z Renatą Żełobowską-Orzechowską). Nagrywa również muzykę teatralną i filmową dla Zygmunta Koniecznego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Zbigniewa Preisnera. Występował w spektaklach teatralnych w Teatrze STU i Teatrze Starym w Krakowie (jest autorem oraz wykonawcą muzyki w spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista) oraz w Teatrze Rampa w Warszawie. Był jurorem Konkursu Wykonawców Muzyki Współczesnej w Warszawie, Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, członkiem Rady Programowej Festiwalu Poznańska Wiosna, wykładowcą w Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1993) oraz Letnich Kursów Muzyki Współczesnej w Krakowie.
Mariusz Pędziałek został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz krakowską odznaką Honoris Gratia.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję