Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2018-03-16, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
35 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Bartek Barczyk / Archiwum Stowarzyszenie im. L. v. Beethovena
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Szymon Nehring – fortepian



repertuar:

Karol Szymanowski –  Uwertura koncertowa E-dur op. 12
Witold Lutosławski –  Wariacje na temat Paganiniego
Fryderyk Chopin –  Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13
Krzysztof Penderecki –  II Symfonia


Koncert poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 18.30. Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert. Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński, słuchacz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Biologii) oraz doktor biologii na Uniwersytecie w Bazylei, aktywny animator kultury polskiej w Szwajcarii.
 

Szymon NEHRING jest jednym z najbardziej utalentowanych i obiecujących pianistów młodego pokolenia w Polsce. Jest jedynym Polakiem, który otrzymał pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Artura Rubinstein w Tel Awiwie – jednym z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie.
Jesienią  2017 r. rozpoczął studia pod kierunkiem prof. Borisa Bermana w Yale School of Music. Uczył się w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Stefana Wojtasa, z którym współpracuje od 2013 roku. Wcześniej przez 11 lat był uczniem w klasie fortepianu Olgi Łazarskiej w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. M. Karłowicza w Krakowie i Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie.
W 2014 roku otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. Rok później został laureatem stypendium Krystiana Zimermana i wystąpił w finale XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, na którym otrzymał wyróżnienie, nagrodę publiczności oraz szereg nagród dodatkowych. W 2017 zdobył I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Artura Rubinsteina w Tel Awiwie oraz szereg nagród dodatkowych w tym za najlepsze wykonanie utworu Fryderyk Chopina.
Jego debiutancka płyta CD z muzyką polskich kompozytorów została wyróżniona nagrodą polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk 2016 w kategorii Album roku recital solowy, a także Jokerem magazynu Crescendo oraz nagrodą Supersonic magazynu Pizzicato. W 2016 r. ukazały dwie płyty artysty:  Koncerty fortepianowe Chopina nagrane z orkiestrą Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała oraz Krzysztofa Pendereckiego a także  Koncert fortepianowy „Resurrection” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. Najnowsze nagranie artysty zawiera utwory fortepianowe Chopina wykonane na instrumencie historycznym (Erard 1858).
Koncertował w takich krajach jak Rosja, Chiny, Ukraina, Estonia, Węgry, Rumunia, Austria, Niemcy, Francja, Norwegia, Włochy, Izrael, Argentyna, Brazylia, Chile, Kanada i Stany Zjednoczone.
Występował z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Santander Orchestra, Sinfonią Iuventus oraz  większością orkiestr w Polsce, Orkiestrą Filharmonii Izraela, jak również Orkiestrą XVIII Wieku pod batutą Jerzego Maksymiuka, Jacka Kaspszyka, Grzegorza Nowaka, Omer Meir Wellbera, Johna Axelroda,  Krzysztofa Pendereckiego i innych. 
Najbliższe plany koncertowe artysty obejmują tournée po Japonii i w Chinach, recitale w Wigmore Hall i Carnegie Hall oraz występy na festiwalach „Chopin i Jego Europa”, Festiwalu Pablo Casalsa w Prades, Festiwalu Pianistycznym w Wilnie, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Szymon Nehring jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Charles OLIVIERI-MUNROE - począwszy od sezonu 2015/2016 Dyrektor Artystyczny i Główny Dyrygent Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii. Od 1997 roku Maestro jest także Dyrygentem Honorowym Orkiestry Filharmonii Północnoczeskiej w Teplicach, a od 2005 roku pozostaje dyrygentem gościnnym Orkiestry Festiwalu w Round Top (Teksas).
W poprzednich latach Charles Olivieri-Munroe pełnił funkcję Głównego Dyrygenta podczas Colorado Crested Butte Festival i Dyrektora Artystycznego niemieckiej Inter-Regionales Symfonie Orchester (2008), w latach 2001-2004 był Głównym Dyrygentem Słowackiej Radiowej Orkiestry Symfonicznej, a w okresie od 1993 do 1995 roku obejmował stanowisko asystenta dyrygenta Karlsbad Symphony Orchestra.
Maestro jest znany ze swojego talentu i charyzmy, międzynarodowa prasa docenia go za nowatorskie interpretacje słowiańskiego repertuaru i za wrażliwość na czystość brzmienia orkiestry. Dyrygent występował na pięciu kontynentach z najlepszymi światowymi zespołami, w tym z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Filharmonii Czeskiej, Orkiestrą Symfoniczną Montrealu, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii w Sankt Petersburgu, Duńską Radiową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Królewską Orkiestrą w Brukseli, orkiestrami symfonicznymi w Budapeszcie, Toronto, Oregonie, Nowym Jorku, Sydney, Amsterdamie, Frankfurcie, Atenach, Istambule, Lizbonie, Tokio, Seulu i Santiago (Chile).
W 2001 roku dyrygent zadebiutował w operze, dyrygując Falstaffem Giuseppe Verdiego na scenie Opery Komicznej w Berlinie. Od tego czasu dyrygował Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta w Mediolanie, Aidą Verdiego w Teatro Fenice w Wenecji na festiwalu Lago di Como, występował też w Praskiej Operze Narodowej i Praskiej Operze Państwowej. W 2010 roku objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem Żywot rozpustnika Igora Strawińskiego, wystawianym przez Warszawską Operę Kameralną. W lutym 2014 roku poprowadził w Teatrze Antonina Dvořáka znakomicie przyjęte przez krytykę wykonanie Genowefy Roberta Schumanna.
Urodzony na Malcie, dorastał w Toronto, gdzie studiował fortepian u znakomitego pedagoga, Borisa Berlina, w Królewskim Konserwatorium Muzycznym i na Uniwersytecie w Toronto. Trzykrotnie został laureatem stypendium rządowego w Ontario, które pozwoliło mu wyjechać na studia dyrygenckie do Akademii Muzycznej im. L. Janáčka w Brnie, gdzie uczył się pod kierunkiem Otakara Trhlika. Pracował również pod okiem Jiri Belohlavka i odbył dwa kursy wakacyjne w L’Accademia Musicale Chigiana w Sienie, gdzie miał okazję współpracować z takimi profesorami jak Ilia Musin i Yuri Temirkanov. W 1997 roku Charles Olivieri-Munroe odebrał grant w wysokości 20 tysięcy dolarów od Rady Sztuki Kanady. Jego kariera dyrygencka została rozpoczęta przez pasmo zwycięstw w międzynarodowych konkursach, na czele z pierwszą nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Praska Wiosna w 2000 roku, gdzie otrzymał także nagrodę wytwórni Supraphon Records, jak również nagrody Miasta Praga i Czeskiego Radia.
W 2013 roku dyrygent odebrał nagrodę Asian Pacific Brand Foundatuion, której laureatami byli przed nim m. in. Hillary Clinton, Nelson Mandela, Steve Jobs, Michael Schumacher i Mark Zuckerberg.
Charles Olivieri-Munroe nagrywa dla takich wytwórni jak SONY, RCA, Red Seal, NAXOS, SMS Classical i Naïve Records.

 


Muzyka z muzyki
Tak można zatytułować koncert, na który złożyły się utwory mocnej polskiej czwórcy kompozytorów: Chopina, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego. W dźwiękach tworzyli / tworzą wolną Polskę.   

Szymanowski Straussem podszyty
Prawykonanie Uwertury koncertowej E-dur op. 12 Karola Szymanowskiego (jej pierwszej wersji) znalazło się w programie koncertu Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich 6 lutego 1906 roku w Warszawie. Do głosu dochodzi w niej fascynacja ideami muzyki kolorowej i dynamicznej Ryszarda Straussa. Można w niej z łatwością zidentyfikować podszycie Straussowskim poematem symfonicznym Don Juan.

Paganini w wydaniu Lutosławskiego
Słynny 24. Kaprys a-moll Niccolò Paganiniego posłużył Witoldowi Lutosławskiemu do skomponowania  w roku 1941 błyskotliwej parafrazy-wariacji dla siebie i grającego z nim w duecie na fortepianie – Andrzeja Panufnika. W 1978 roku na prośbę amerykańskiej pianistki polskiego pochodzenia Felicji Blumental (która kompozycji uczyła się u Szymanowskiego!) kompozytor opracował utwór na fortepian i orkiestrę.

Chopinowskie „potpourri ze śpiewów narodowych”
Mianem „potpourri” Maurycy Mochnacki określił Wielką Fantazję na temat polskich pieśni narodowych na fortepian i orkiestrę op. 13, którą Fryderyk Chopin skomponował prawdopodobnie w roku 1828, a wykonał publicznie dwa lata później. Jej narracja zbudowana została na kanwie trzech swojsko brzmiących tematów. Pierwszy z nich przynosi pieśń o Laurze i Filonie Już miesiąc zeszedł. Drugi ma postać dumki z cytatem z utworu Karola Kurpińskiego Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki. Trzeci uosabia ludowego kujawiaka. Chopin powtarzał: śpiewaj, kiedy grasz, ale zarazem umiał piorunować na klawiaturze.

Pendereckiego podróż ku romantyzmowi 
W II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, wykonanej po raz pierwszy w roku 1981, splatają się „głosy” Czajkowskiego czy Brucknera, Wagnera czy Mahlera, Sibeliusa czy Szostakowicza, wpisane w indywidualny styl kompozytora. Penderecki wchłaniał wszystko to, co zaistniało w kulturze, i w latach osiemdziesiątych XX wieku wkroczył na ścieżkę nowego romantyzmu.  W muzyce odzywa się cytat znanej na całym świecie kolędy Cicha noc. Muzyki nie można zaczynać od początku – mawia Penderecki, dodając: można jedynie kontynuować.

Małgorzata Janicka-Słysz



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję