Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

IV KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA

2017-10-01, Niedziela
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. L. Eliasson
powiększ

wykonawcy:

Peter Jablonski – fortepian
Patrik Jablonski – fortepian




 



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart - Sonata C-dur KV 545, wersja na dwa fortepiany (oprac. E. Grieg)
George Gershwin – Porgy and Bess, fantazja na dwa fortepiany (oprac.  P. Grainger)
Igor Strawiński – Święto wiosny
                         L’adoration de la terre
                         Le Sacrifice
 

Niemal sto lat po powstaniu Sonaty C-dur KV 545 Facile (Łatwej) Wolfganga Amadeusa Mozarta, Edvard Grieg dopisał do niej partię drugiego fortepianu, nie zmieniając ani jednej nuty z oryginalnej wersji. Zachowane zostały wszystkie krystalicznie klasycystyczne cechy: przejrzysta faktura, prostota melodyczna. Romantyczna stała się przede wszystkim kolorystyka. Norweg był zadowolony z efektu: „…brzmi znakomicie; w gruncie rzeczy tak dobrze,  że mam podstawy, by żywić nadzieję, że Mozart nie przewróci się w grobie”.
Percy Grainger zafascynowany muzyką Georga Gershwina, sięgnął z kolei do słynnej opery Amerykanina – Porgy and Bess. W Fantazji na tematy z Porgy and Bess przypomina słuchaczom m.in.: My Man’s Gone Now, I Got Plenty O’ nuttin’ czy Summertime.
Inaczej było ze Świętem wiosny Igora Strawińskiego. Kontrowersyjny balet jeszcze przed premierą niektórzy szczęśliwcy mogli usłyszeć w autorskiej wersji fortepianowej. Została ona też opublikowana wcześniej i wiele osób tylko z niej znało utwór.

Dominika Micał

 


Peter JABLONSKI – urodzony w Lyckeby w południowej Szwecji artysta od najmłodszych lat zdobywał laury, grając już jako nastolatek I Koncert fortepianowy Beethovena w Warszawie i Krakowie. Wkrótce potem wystąpił na koncertach orkiestrami radia duńskiego i szwedzkiego. Pianista pojawiał się na estradzie na wszystkich pięciu kontynentach, zarówno z recitalami solowymi, jak i w koncertach z orkiestrą. Współpracował z Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, BBC Symphony, Philharmonia, Czech Philharmonic, Royal Scottish National Orchestra, London Philharmonic, Stockholm Philharmonic, Bergen Philharmonic, New Japan Philharmonic, Orchestre National de France, Norwegian Radio Orchestra, BBC Philharmonic, Korean Symphony Orchestra oraz Mexican City Philharmonic Orchestra. W Ameryce Północnej pianista koncertował między innymi z Cleveland Orchestra (Blossom Festival), Philadelphia Philharmonic Orchestra, Detroit Philharmonic Orchestra i Los Angeles Philharmonic Orchestra. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Vladimir Ashkenazy, Daniele Gatti, Yakov Kreizberg, Paavo Järvi, Myung-Whun Chung, Valery Gergiev i Kurt Sanderling. Peter Jablonski występował w największych salach koncertowych, takich jak sala Filharmonii Berlińskiej i Concertgebouw w Amsterdamie. Brał udział w takich festiwalach, jak Festival de Radio France Montpellier, Festival Pianistico Internazionale di Brescia, Bergen, Umea Festival i North Norway Festival. Istotną częścią pracy artystycznej pianisty jest muzyka kameralna. Występował w Istanbule z Istanbul Quartet. Peter Jablonki jest dyrektorem artystycznym corocznego festiwalu muzyki kameralnej w południowej Szwecji oraz Falsterbo International Music Festival, podczas którego ostatnio współpracował z sopranistką Katriną Dalayman. Wśród nagrań płytowych artysty znalazły się utwory Chopina oraz wszystkie sonaty fortepianowe Prokofiewa, wydane jesienią 2003 roku przez wytwórnię Decca. Dla tej wytwórni pianista nagrał też II i III koncert fortepianowy Czajkowskiego (z orkiestrą Philharmonia pod batutą Charlesa Dutoita), Koncert fortepianowy Skriabina oraz jegoPrometeusza (z Deutsches Symphonie Orchester Berlin i Ashkenazy'm), Koncert fortepianowy Gershwina i płytę zawierającą Rapsodię na temat Paganiniego Rachmaninowa (także z Ashkenazy'm), za którą otrzymał Edison Award. W 1996 roku artysta otrzymał prestiżową Årets Svensk I Världen, przyznawaną szwedzkim osobowościom, które przyczyniają się do promocji Szwecji na świecie. W 1998 roku otrzymał Nagrodę Orfeusza podczas Warszawskiej Jesieni za premierowe wykonanie Koncertu fortepianowego Kilara, zadedykowanego i napisanego specjalnie dla niego.
 

Patrik JABLONSKI – urodzony w małym miasteczku Lyckeby na południu Szwecji. Pierwsze lekcje gry na fortepianie otrzymał od swojego ojca, kiedy miał 5 lat, swój pierwszy publiczny koncert zagrał rok później. W wieku 8 lat Patrik wystąpił w Sali koncertowej Stockholm Konserthuset. Po raz pierwszy wyjechał na koncertować za granicę w wieku dziesięciu lat na Festiwalu jazzowym w Pori w Finlandii. Patrik gra również w tenisa i przez dwa lata grał dla profesjonalnego zespołu 'Team Mats Wilander'. W tym czasie kontynuował występy z wieloma orkiestrami w Szwecji, m.in. Royal Stockholm Philharmonic i Malmo Symphony Orchestra. Kiedy Patrik miał 17 lat, miał okazję przenieść się do Londynu i studiować w Royal College of Music pod kierunkiem Iriny Zaritskaya. To wtedy stało się dla niego jasne, że swoja przyszłość poświęci grze na fortepianie: "Nie mogłem mieć lepszego mentora niż Irina Zaritskaya, wielka pianistka, nauczycielka i wspaniała osoba". Od ukończenia studiów Patrik występował z wieloma orkiestrami m.in. w Berlinie, Warszawie, Sankt Petersburgu, Londynie, Tokio, Waszyngtonie, Osace, Salzburgu, Krakowie, Milanie, Cannes, Paryżu i Rydze. Patrik był solistą Bangkok Symphony Orchestra pod batutą Maestro Okko Kamu. Koncert był częścią cyklu "Wielcy artyści świata". Patrik prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Patrik Jablonski występował podczas Królewskiego wesela Szwedzkiej Księżniczki, zarówno jako solista, jak i z towarzyszeniem Stockholm Concert Orchestra. Wykonuje także muzykę kompozytorów współczesnych takich jak Olivier Messiaen, Poul Ruders czy Wojciech Kilar.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję