Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2019-11-08, Piątek
18:00

miejsce: Muzeum Lotnictwa Polskiego
cena biletów:
40 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Z HISTORII MUZYKI
Klasyczne niespodzianki

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Marek Wroniszewski – dyrygent
Adam Kozłowski – waltornia



repertuar:

Luigi Boccherini – Menuet z Kwintetu smyczkowego E-dur op. 11
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Don Giovanni
Wolfgang Amadeus Mozart – II Koncert na róg Es-dur KV 417
Ludwig van Beethoven – Uwertura koncertowa Coriolan
Joseph Haydn – Symfonia nr 94 G-dur Niespodzianka Hob. 1:94


miejsca nienumerowane

 

W tym sezonie artystycznym w ramach cyklu Musica-ars amanda zaplanowaliśmy dla Was, drodzy słuchacze, spotkania poświęcone muzyce różnych epok. Rozpoczynamy od klasycyzmu, jest to bowiem epoka, w której wykształciła się orkiestra symfoniczna, czyli podstawa istnienia takiej instytucji jak filharmonia.
Klasycyzm to jedna z krótszych epok w historii muzyki, obejmuje bowiem zaledwie półwiecze. Umownie jej początek datuje się na rok 1750 (śmierć Johanna Sebastiana Bacha, największego twórcy poprzedniej epoki, czyli baroku), na początku XIX wieku zaś zauważyć już można w muzyce pierwsze zwiastuny romantyzmu.
Nim przystąpimy do omówienia cech stylu klasycznego, warto wspomnieć o stylach, na których gruncie wyrósł. Już w pierwszej połowie XVIII wieku w opozycji do uczonej, skomplikowanej, polifonicznej muzyki baroku, pojawił się styl galant. Muzyka w tym stylu miała być przede wszystkim przyjemna, wesoła, łatwa w odbiorze i elegancka. Osiągano to przede wszystkim przez uproszczenie faktury: zrezygnowano z polifonii (wiele linii melodycznych biegnących równocześnie) na rzecz homofonii, w której śpiewnej melodii towarzyszy akordowy akompaniament. Doskonałym przykładem lekkości, uroku i gracji stylu galant jest słynny Menuet Luigiego Boccheriniego. Drugim istotnym stylem był bardzo osobisty, głęboko emocjonalny i ekspresyjny Empfindsamerstil. (niem. styl wzmożonej uczuciowości), który posługiwał się językiem muzycznym pełnym kontrastów, niespodzianek i swobody formalnej. Dojrzały styl klasyczny, zwany także klasycyzmem wiedeńskim, jest w pewnym sensie syntezą tych dwóch styli przedklasycznych.
Co więc cechuje styl klasyczny w muzyce? Przede wszystkim prymat homofonii, klarowność formy i budowanie całości muzycznych na zasadzie symetrii i kontrastu. W epoce tej nastąpił wzrost znaczenia muzyki instrumentalnej, co wiązało się z powstaniem i rozwojem orkiestry symfonicznej, a także pojawieniem się nowych instrumentów, jak fortepian czy klarnet. Na tym gruncie rozwinęły się nowe gatunki muzyczne, takie jak symfonia i kwartet smyczkowy, inne zaś, jak koncert solowy czy sonata, zyskały większy ciężar gatunkowy. Istotną rolę odegrała, oparta na 2 kontrastujących tematach, forma sonatowa, której postać przyjmowały pierwsze części i finały symfonii, sonat, kwartetów, ale też np. uwertury.
Doskonałą formę stylu klasycznego  znajdujemy w twórczości Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta, później także Ludwiga van Beethovena. Tych trzech kompozytorów wymienia się dzisiaj jednym tchem jako tzw. „klasyków wiedeńskich”. I właśnie poprzez ich dzieła, reprezentujące różne gatunki i formy, opowiadamy o muzycznym klasycyzmie.

Barbara Kalicińska



Adam KOZŁOWSKI – solista, kameralista, muzyk orkiestrowy, pedagog; ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie waltorni st. wykł. Kazimierza Pamuły z wynikiem celującym (2001); w latach 2001-2003 studiował w Wyższej Szkole Muzycznej (Hochschule des Saarlandes für Musik und Theater) w Saarbrücken (klasa waltorni prof. Xiao – Ming Han, klasa kameralistyki prof. Eduard Brunner).
Aktywnie brał udział w licznych przesłuchaniach i konkursach (Festiwal waltornistów w Łodzi, 1998 – wyróżnienie), 2 miejsce w kategorii zespołów blaszanych na VII Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Instrumentów Dętych na Akademii Muzycznej w Warszawie w 2005. Uczestniczył w kursach orkiestrowych (Stralsund, Odense, Bachakademie Stuttgart). Stypendysta Internationale Junge Orchesterakademie) Pleystein – Bayreuth (2002) oraz Kölner Gymnasial und Stiftungsfonds (2002).
Od października 2003 roku jest pierwszym waltornistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej (od 2011 również kierownikiem grupy). W latach 1998-2003 etatowy waltornista orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Jako muzyk orkiestrowy współpracuje z licznymi orkiestrami m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, Straussowską Orkiestrą OBLIGATO, Orkiestrą AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Capellą Cracoviensis.
Jako solista występował z Europäisches Kammerensemble  Camerata Vivaldi, z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Akademii Bethovenowskiej. Współpracuje również z różnymi zespołami kameralnymi (Polish Chamber Ensemble, Gemini Brass, Cracow Horn Quartet, Kwintet Blaszany Filharmoników Krakowich, Kwartet smyczkowy ART DECO). Jako muzyk orkiestrowy dokonał wielu nagrań z muzyką poważną, rozrywkową filmową. Brał udział w nagraniu płyt z Markiem Grechutą, z Zespołem Galicja, z organistą Wacławem Golonką.
Działalność pedagogiczną Adam Kozłowski rozpoczął już w czasie studiów od 1999 roku (obecnie jest nauczycielem dyplomowanym). Prowadzi zajęcia nie tylko z waltorni, ale również z zespołu kameralnego, a także prowadzi próby sekcyjne z instrumentami dętymi blaszanymi. Juror konkursów i przesłuchań. Prowadzi kursy i warsztaty dla instrumentów dętych blaszanych.
Jego pasją jest gra na rogu naturalnym. Gra również na waltorni piccolo, marszowej. Aranżuje utwory na różne składy instrumentów dętych blaszanych oraz na róg z fortepianem.
 

Marek WRONISZEWSKI – zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 r., początkowo jako asystent dyrygenta, następnie kierownik orkiestry. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Antona Rubinsteina Mojżesz), Gabriel Chmura, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Borejko, Piotr Gajewski. Współpracuje także z wieloma solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Joanna Marcinkowska. Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. W 2016 r. wraz z orkiestrą Capella Thoruniensis nagrał płytę z utworami Artura Banaszkiewicza. Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”.

 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję