Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2017-04-27, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Adam Golec
powiększ

wykonawcy:

PRZESTRZENIE  MUZYKI - Muzyka z ekranu

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sebastian Perłowski – dyrygent
Piotr Orzechowski „Pianohooligan” - fortepian
 



repertuar:

Waldemar Kazanecki – Temat z filmu Czarne chmury

Wojciech Kilar:
– Walc z filmu Ziemia obiecana
– Temat z filmu Pianista
– Polonez z filmu Pan Tadeusz

Henryk Wars – Koncert na fortepian i orkiestrę
(kadencja jazzowa – Piotr Orzechowski „Pianohooligan”)

John Williams – Marsz z filmu Indiana Jones. Poszukiwacze zaginionej arki
– Suita z filmu Gwiezdne wojny









 

Piotr ORZECHOWSKI ‘Pianohooligan’ – rocznik 1990. Pianista i kompozytor, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Absolwent Berklee College of Music, a obecnie doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie. Po głośnym zwycięstwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011) występuje na całym świecie, a jego albumy sygnuje m.in. Decca Classics.

Piotr Orzechowski porusza się z powodzeniem na gruncie klasyki i muzyki improwizowanej, nierzadko zacierając ich granice. Tak było w przypadku okrzykniętego sensacją fonograficzną debiutu płytowego pt. „Experiment: Penderecki” (Decca/Universal, 2012), będącego próbą znalezienia rdzenia stylu K. Pendereckiego poprzez przełożenie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian solo. Widoczne jest to również na albumie wydanym ze swym zespołem High Definition Quartet pt. „Bukoliki”, będącym jego autorską aranżacją muzyki W. Lutosławskiego na kwartet jazzowy (ForTune, 2015). Inne przedsięwzięcia fonograficzne, które ma na swym koncie, to wydany z HDQ krążek pt. „Hopasa” z własnymi kompozycjami (EmArcy Records/Universal, 2013), nagrany wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis album pt. „Bach Rewrite” (Decca/Universal, 2013), czy solowe „15 Studies for the Oberek” (Decca/Universal, 2016).

Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, takimi jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Występował z wybitnymi postaciami światowego jazzu, takich jak Randy Brecker, Victor Mendoza, czy Perico Sambeat. Brał udział w projektach z innymi wielkimi osobowościami świata muzyki jak, m.in.: Adrian Utley z Portishead, Avishai Cohen, Carlos Zíngaro, Skalpel, czy Vladislav ‘Adzik’ Sendecki.

Laureat „Grand Prix Jazz Melomani” w kategoriach: „Nadzieja Melomanów” oraz „Płyta Roku” za album „Hopasa”, otrzymał nominacje do najważniejszych polskich nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej”, „Gwarancje Kultury”, czy „Fryderyk”.

Ceniony za indywidualny, rozpoznawalny styl, będący wynikiem poruszania się na pograniczu gatunków – nowoczesnej muzyki improwizowanej i współczesnej, sięgania do tradycji romantyzmu czy impresjonizmu, a z drugiej strony odważnych muzycznych dekonstrukcji.

Jesienią 2016 r. ukazała się trzecia solowa płyta Piotra Orzechowskiego pt. „24 Preludes & Improvisations”.

www.pianohooligan.com

 

Sebastian PERŁOWSKI – ukończył z wyróżnieniem wydziały Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w klasie prof. Jana Wincentego Hawela oraz Kompozycji w klasie adt. Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Jarvie Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak: Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam czy Yuri Simonov. Jest laureatem międzynarodowych konkursów dyrygenckich w Atlancie, Cordobie, Lizbonie, Bukareszcie i Hong Kongu oraz zdobywcą II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy.
Został również nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności "Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat" oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród - Nestle Salzburg Festival Conducting Award.

Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie takimi jak NOSPR, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, The Hong Kong Chinese Orchestra czy  The George Enescu Philharmonic Orchestra Bucharest oraz z światowej klasy solistami takimi jak Julius Berger, Jose Cura. Stale współpracuje z Operą Krakowską oraz Orqesta Metropolitana de Lizboa. Jest wykładowcą kompozycji na Akademii Muzycznej w Katowicach.oraz zastępcą Dyrektora Artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Koncertuje w kraju i zagranicą prowadząc koncerty symfoniczne klasyczne, jazzowe i musicale. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, DUX i Kameny.



Trudno dziś wyobrazić sobie film pozbawiony muzyki. Takie obrazy istnieją, należą one jednak do mniejszości. Odkąd tylko w kinie zaistniał dźwięk płynący z ekranu, odtąd akcja rozgrywa się prawie zawsze na tle odpowiedniej muzyki.Zanim jednak w filmie pojawił się dźwięk, przez ponad 30 lat kino było nieme. Historia muzyki w filmie rozpoczyna się w 1927 roku, kiedy to w kinach pojawił się pierwszy film dźwiękowy – Śpiewak jazzbandu, będący prekursorem tak popularnych później musicali.

Muzyka filmowa od zawsze była, i dziś jest nadal, tak zróżnicowana, jak obrazy, którym towarzyszy. Rozciąga się więc między szeroko pojętą muzyką rozrywkową (włączając w to wszystkie jej gatunki, od popu do techno i hardrocka), poprzez jazz, muzykę elektorniczną, a na dźwiękach nawiązujących do muzyki klasycznej kończąc. Jak łatwo się domyślić, w centrum naszego zainteresowania znajdzie się właśnie ta ostatnia. Bywa, że w filmie wykorzystuje się muzykę powstałą wcześniej, nieraz nawet dzieła klasyczne (jak choćby początkowy motyw z Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa, który stał się słynny dzięki wykorzystaniu go w kultowej Odysei kosmicznej Kubricka), jednak najczęściej obrazom kinowym towarzyszą ścieżki dźwiękowe powstałe specjalnie dla nich.

Tworzenie muzyki do filmu różni się od komponowania muzyki koncertowej, którą ogranicza jedynie wyobraźnia kompozytora i możliwości wykonawców. Twórca ścieżki dźwiękowej musi nie tylko oddać muzyką, wzmocnić lub skontrastować to, co widać na ekranie, ale też liczyć się z czasem trwania poszczególnych scen i epizodów. Jest to więc bardzo specyficzna praca i wielu kompozytorów decyduje się na specjalizację właśnie w tej dziedzinie. Tacy twórcy jak John Williams (Indiana Jones, Gwiezdne Wojny), Hans Zimmer (Incepcja), James Horner (Titanic), Klaus Badelt (Piraci z Karaibów) czy Howard Shore (Władca pierścieni) poświęcili się tylko i wyłącznie dziesiątej muzie. Z ekranu niejednokrotnie płynie jednak też muzyka wspaniałych, poważanych kompozytorów muzyki tzw. klasycznej, takich jak Nino Rota, Philipp Glass czy Wojciech Kilar.

Barbara Kalicińska, Maciej Jabłoński

(felieton Macieja Jabłońskiego do pobrania)



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję