Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2017-11-16, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Karolina Brzozowska
powiększ

wykonawcy:

Z TAJNIKÓW PARTYTURY - Koncert

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Tadeusz Płatek – dyrygent
Marta Gidaszewska – skrzypce *
Irena Czubek-Davidson – harfa
Lindsay Davidson – dudy szkockie

* laureatka V Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Rodziny Grobliczów, Kraków 2016  

 



repertuar:

Henryk Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Lindsay Davidson – Koncert podwójny na harfę i dudy szkockie






 

W tegorocznym  cyklu Musica-ars amanda chcemy zaprezentować różne gatunki i formy muzyczne. W naszej gazetce często będą się przewijać te dwa terminy, warto więc nieco je przybliżyć.
Forma oznacza kształt, jaki został nadany materiałowi muzycznemu, odnosi się do zasad, wg jakich ułożone są kolejne motywy, tematy, w jaki sposób są opracowywane. Formą jest np. rondo, w którym charakterystyczny jest powracający refren, czy wariacje, będące cyklem różnych opracowań danej melodii. Gatunek zaś to suma kilku czynników – przede wszystkim określonej formy, ale też obsady. Np. symfonia jest utworem 4-częściowym o określonym układzie wewnątrz cyklu, przeznaczonym na orkiestrę symfoniczną. Utwór o tej samej formie, ale przeznaczony na instrument solo bądź z fortepianem nazwiemy już sonatą, a kiedy indziej jeszcze – kwartetem smyczkowym.

Koncert instrumentalny jest zarówno formą, jak i gatunkiem. To utwór 3-częściowy, przeznaczony na instrument solowy (rzadziej na 2 lub 3 instrumenty) i orkiestrę. Części koncertu, w układzie szybka-wolna-szybka, podobnie jak w symfonii, przybierają pewne określone formy. W pierwszej usłyszeć można tzw. formę sonatową, w której na początku prezentowane są 2 kontrastujące tematy (najpierw przez orkiestrę, potem przez solistę), następnie przetwarzane i powracające w  podstawowej postaci na końcu. Część środkowa najczęściej przybiera prostą formę ABA, a jej istotą jest liryczny charakter. Ostatnie ogniwo często przyjmuje postać ronda.

Nazwa koncert pochodzi od łacińskiego concertare, co oznacza współzawodniczyć, a odnosi się do zasady dialogowania solisty z orkiestrą. Partia instrumentu koncertującego z reguły najeżona jest trudnościami technicznymi, a dodatkową okazją do wirtuozowskich popisów są kadencje wirtuozowskie, czyli fragmenty grane pod koniec pierwszej części przez solistę bez akompaniamentu orkiestry. Koncert jest swego rodzaju popisem solisty i są utwory, które do takiej jego funkcji się ograniczają. Jednak dzieła, których możemy słuchać podczas koncertów filharmonicznych przetrwały do naszych czasów właśnie dzięki temu, że nie są tylko pustymi muzycznymi błyskotkami, a utworami przemyślanymi pod kątem dramaturgicznym i głęboko emocjonalnymi.

Barbara Kalicińska


 


Tadeusz PŁATEK
– studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim (dziennikarstwo i europeistykę), na Akademii Muzycznej w Krakowie (teorię muzyki) oraz w Królewskim Konserwatorium w Brukseli (dyrygenturę). W 2012 roku ukończył wydział dyrygentury symfoniczno-operowej na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. Tadeusza Strugały, gdzie obecnie pisze doktorat pod kierunkiem prof. Stanisława Krawczyńskiego. Zadebiutował w 2009 roku w Londynie na festiwalu Copernicus, organizowanym wspólnie przez Royal Academy of Music i Royal College of Music.
W latach 2008–2012 był asystentem w Operze Krakowskiej, uczestnicząc w przygotowaniu m.in. oper Eugeniusz Oniegin, Carmen, Traviata oraz Halka, którą poprowadził w ramach swojego spektaklu dyplomowego.
Od 2012 roku pełnił funkcję dyrygenta w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Zrealizowany pod jego kierownictwem muzycznym musical Korczak w reż. R. Skolmowskiego zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury za najlepszy spektakl 2012 roku, został wyróżniony „Medalem rzecznika praw dziecka” oraz otrzymał tytuł Wydarzenie Historyczne Roku, przyznane przez Muzeum Historii Polski w Warszawie. Poza Białymstokiem musical był wystawiany m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Berlinie (w wersji koncertowej).
Dyrygent współpracuje z większością filharmonii polskich oraz Teatrem Wielkim w Łodzi.
W sezonie 2012-2015 poprowadził ponad 120 koncertów symfonicznych, przedstawień operowych i musicalowych (w tym kilkadziesiąt razy musical wszech czasów - Upiór w operze).
Od marca 2014 pełni funkcję kierownika krakowskiej filii Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego, w ramach której po raz pierwszy w Krakowie zrealizował musicale Grease-powrót legendy, Broda pana Kleksa, Koty – legenda miejska, Taniec Wampirów – mroczna historia oraz Dorotka w Krainie OZ, Alladyn Jr. i Bitwy Szambali.
Od 2014 r. prowadzi orkiestrę Szkoły Muzycznej II st. im Bronisława Rutkowskiego, a od 2016 r. jest wykładowcą na wydziale wokalnym Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we 
Wrocławiu, gdzie prowadzi studia operowe. W 2017 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi objął kierownictwo muzyczne baletu Macieja Pawłowskiego Lamaila, które to dzieło zostało entuzjastycznie przyjęte zarówno przez publiczność, jak i krytykę.
Tadeusz Płatek jest autorem źródłowego opracowania opery Halka, na podstawie pierwodruków i rękopisów Stanisława Moniuszki. Od 2002 r. jest stałym felietonistą Gazety Krakowskiej.
Fot. Dmytro Nowelski


Marta GIDASZEWSKA
jest jedną z najwybitniejszych skrzypaczek młodego pokolenia. Grę na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat. Obecnie ma 18 lat. Od października 2017r. rozpoczęła swoją edukację pod kierunkiem prof. Bartosza Bryły i as. Jarosława Nadrzyckiego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie została przyjęta z pierwszą lokatą. Pomimo swojego młodego wieku brała udział w blisko 85 konkursach skrzypcowych zdobywając zawsze czołowe nagrody, w tym 61 pierwszych miejsc. Do jej najważniejszych osiągnięć należą m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Schloss Zell an der Pram we Wrocławiu, Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych w Elblągu, Grand Prix i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu J.S. Bacha na Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim w Zielonej Górze, Grand Prix na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. M. Ławrynowicza w Płocku, I nagroda oraz tytuł „Internet Music Champion of the World” na Międzynarodowym Konkursie w Serbii, I nagroda na Międzynarodowym Konkursie “Grand Prize Virtuoso” w Londynie, I nagroda na Międzynarodowym Konkursie „eMuse” w Grecji, I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Heinricha Wilhelma Ernsta i Karola Szymanowskiego we Wrocławiu...
W 2016 roku została finalistką ogólnopolskiego konkursu „Młody Muzyk Roku”, będący polskimi eliminacjami do Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków, organizowanego przez Telewizję Polską i Centrum Edukacji Artystycznej. Miała wówczas okazję dwukrotnie zaprezentować swoje umiejętności na antenie TVP Kultura na żywo, z towarzyszeniem orkiestry. Ponadto w 2016 roku miała zaszczyt uczestniczyć w pracach Jury Młodych podczas XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Marta czynnie uczestniczy w licznych międzynarodowych kursach skrzypcowych. Miała styczność ze sławami światowej wiolinistyki i wybitnymi pedagogami takimi jak Zakhar Bron, Jadwiga Kaliszewska, Bartosz Bryła, Krzysztof Węgrzyn, Wanda Wiłkomirska. Nagrywa programy radiowe i telewizyjne.
Wielokrotnie koncertowała jako solistka z licznymi orkiestrami w kraju i zagranicą, takimi jak Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonia Baltica, Accademia dell'Arco, Filharmonia Sudecka, Filharmonia Krakowska, Ukraińska Orkiestra Symfoniczna, Poznańskie Smyczki, Orkiestra Symfoniczna POSM II st. w Poznaniu.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Poznania, Business and Professional Women, Rady Ministrów, Programu „Młoda Polska”, Programu Bell, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Uzyskała tytuł Utalentowanej Wielkopolanki 2013 roku. Została wybrana najlepszą uczennicą POSM II st. im. M. Karłowicza w roku 2013/2014 oraz 2014/2015 za największe osiągnięcia artystyczne i najwyższą średnią.
W 2014 roku skrzypek Paweł Wójtowicz wydał zbiór etiud i kaprysów zadedykowany uzdolnionym młodym polskim skrzypkom zdobywającym laury na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Jeden z kaprysów zadedykował Marcie Gidaszewskiej.


Irena CZUBEK-DAVIDSON
- harfistka Filharmonii Krakowskiej. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w krakowskiej Akademii Muzycznej, w klasie harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinić. Swój warsztat muzyczny doskonaliła biorąc udział w kursach mistrzowskich Susan Mildonian (1990), III Harp Symphosium w Amsterdamie (1995), czy podczas I Dni Harfy w Warszawie (1998).
Dokonała wielu prawykonań i rejestracji utworów na harfę, w tym m.in. dla Związku Kompozytorów Krakowskich. Brała udział w nagraniach programów edukacyjnych dla dzieci realizowanych przez Telewizję Krakowską.
Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami instrumentalnymi i wokalnymi w Polsce i za granicą. Była współorganizatorem i solistką Sympozjum Harfowego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Jest współzałożycielką niezwykłego tria "Celtic Triangiel" (sopran, dudy szkockie, harfa haczykowa), wykonującego muzykę szkocką i celtycką, z którym zagrała ponad 150 koncertów.
Wielokrotnie  współpracowała z chórami (Krakowski Chór Kameralny, Chór Polskiego Radia, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Praski Chór Kameralny, Zespół Madrygalistów Capelli Cracoviensis, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Poznański Chór Chłopięcy, Chór UAM w Poznaniu, Kantorei Enge w Zurychu, Chór Amicus, Kantorei Sankt Barbara w Krakowie, Chór Żeński Uniwersytetu Jana Pawła II oraz chóry szkół muzycznych Krakowa), a w repertuarze znalazły się utwory takich kompozytorów, jak Benjamin Britten, Johannes Brahms, Leonard Bernstein, Petr Eben, Leoš Janáček, Camille Saint-Saëns, Cézar Franck, czy John Rutter.
W 2014 roku uzyskała stopień doktora. Jest asystentką na swej macierzystej uczelni. Fot. A. Sedek.
 


Lindsay DAVIDSON
- studiował w Reid School of Music na Uniwersytecie w Edynburgu i jest pierwszym w historii muzykiem, który uzyskał dyplom uniwersytecki w zakresie gry na dudach. Po dyplomie kontynuował studia nad kompozycją i komputerową syntezą dźwięku. Wkrótce potem rozpoczął działalność artystyczną i pedagogiczną, założył kilka zespołów muzycznych, a także szkołę gry na dudach, na rzecz której opracował nowatorski program nauki na tym instrumencie, z czasem przyjęty przez wiele szkół i zespołów na całym świecie. Opracował także krótki samouczek kontrapunktu. Spod jego pióra wyszła również broszura dla kompozytorów o tym, jak pisać muzykę na dudy.
W 2007 roku Lindsay Davidson otrzymał doktorat na podstawie pracy pt. "Towards A Fusion Of Western Classical/Contemporary And Traditional Scots Bagpipe Composition Techniques: “Manntaireachd” oraz licznych kompozycji. Poza licznymi własnymi utworami, artysta wykonywał po raz pierwszy dzieła napisane specjalnie dla niego.
W uznaniu jego talentu i dorobku artystycznego, Lindsay został wybrany Dudziarzem Miejskim (Town Piper) swojego rodzinnego Linlithgow (od 1987 do 2001), oficjalnym dudziarzem klanu Davidsonów, jednego z najliczniejszych w Szkocji (od 1992). W 2004 roku, otrzymał nominację na Nadwornego Kompozytora Barona Ardgowan, co było poprzedzone licznymi zamówieniami na utwory muzyczne ze strony Barona. Lindsay pełni także funkcję Musician in Residence w British International School of Cracow.
Ważnym elementem pracy Lindsaya jest promocja muzyki dudziarskiej, a jego ambicją – przyczynienie się do tego, aby muzyka grana na dudach i tworzona z myślą o tym instrumencie została zaliczona w poczet muzyki poważnej i na stałe weszła do repertuarów filharmonii na całym świecie.
Lindsay Davidson ma na swoim koncie koncerty, prowadzenie warsztatów, a także wykłady w  wielu krajach świata: od Europy Wschodniej po Stany Zjednoczone i od Wenezueli po Japonię. Fot. A. Sedek.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję