Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

INAUGURACJA FESTIWALU

2020-03-24, Wtorek
19:30

miejsce: Nowohuckie Centrum Kultury, al. Jana Pawła II 232
cena biletów:
Zarezerwuj bilet
fot. archiwum artysty
powiększ

wykonawcy:

SZYMANOWSKI / POLSKA / ŚWIAT

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Grzegorz Nowak – dyrygent
Andrzej Lampert – tenor
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
 



repertuar:

Karol Szymanowski - III Symfonia Pieśń o nocy
Claude Debussy - Preludium do Popołudnia fauna
Maurice Ravel - Dafnis i Chloe suita nr 2

KONCERT ODWOŁANY


 


 

Grzegorz NOWAK – od kilkunastu lat jeden z głównych dyrygentów Royal Philharmonic Orchestra w Londynie, z którą występował podczas licznych tournée koncertowych w Szwajcarii, Turcji, Armenii, a także wielokrotnie w Anglii, gdzie bardzo pochlebnie przyjęta została m.in. seria koncertów z utworami Szostakowicza. Od września 2017 roku jest dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej w klasach: dyrygentury Witolda Krzemieńskiego i Stefana Stuligrosza, kompozycji Floriana Dąbrowskiego i skrzypiec Jadwigi Kaliszewskiej. Po wygraniu konkursu na stypendium doktoranckie wyjechał do USA, gdzie doskonalił swoje umiejętności w Eastman School of Music oraz w Tanglewood pod kierunkiem m.in.: Leonarda Bernsteina, Seiji Ozawy, Ericha Leinsdorfa i Igora Markevitcha. Był także asystentem Kurta Masura w Filharmonii Nowojorskiej. Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się, kiedy wygrał Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki im. Ernesta Ansermeta w Genewie, zdobywając również wszystkie nagrody specjalne, w tym: Grand Prix Patek Philippe, Rolex Prize, Swiss Prize i American Patronage Prize. W Bazylei uhonorowany został Europäische Förderpreis für Musik dla Europejskiego Muzyka Roku. Laury te zapoczątkowały jego współpracę z czołowymi europejskimi orkiestrami, m.in. w: Londynie, Paryżu, Rzymie, Mediolanie, Turynie, Palermo, Berlinie, Brukseli, Madrycie, Lizbonie, Genewie, Zurychu, Luksemburgu, Monte Carlo, Sztokholmie, Oslo, Helsinkach, Kopenhadze, a także w Montrealu, Vancouver, Ottawie, Quebecu, Toronto, Chicago, Baltimore, Cincinnati, Buffalo, San Diego, Jerozolimie, Tel Awiwie, Tokio, na Taiwanie i w Hongkongu. W Szwajcarii kierował Orkiestrą Symfoniczną i Operą w Biel, w Kanadzie – Orkiestrą w Edmonton, w Niemczech – Orkiestrą Radiową w Kaiserslautern, w Polsce – Orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Prowadził liczne przedstawienia operowe i baletowe, m.in. w Monte Carlo, Szwajcarii, Niemczech, Polsce, Anglii i Szwecji, we Włoszech oraz w USA i Kanadzie, dyrygując m.in. takimi operami, jak: Wesele Figara, Don Giovanni, Uprowadzenie z seraju, Così fan tutte i Czarodziejski flet Mozarta, Cyrulik sewilski, Semiramida Rossiniego, Fidelio Beethovena, Carmen Bizeta, Kniaź Igor Borodina, Halka i Straszny dwór Moniuszki, Otello, Don Carlos, Rigoletto i Simon Boccanegra (polska prapremiera) Verdiego oraz Madama Butterfly, Cyganeria, Turandot, Tosca Pucciniego, z którą odbył tournée po Anglii z Narodową Operą Walijską. W 2006 roku otrzymał znakomite recenzje na Maifestspiele w Wiesbaden za poprowadzenie opery Andrea Chénier Giordana w reżyserii Mariusza Trelińskiego (koprodukcja Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z Plácido Domingo i Operą Waszyngtońską). W 2017 roku zadyrygował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej premierą Goplany Żeleńskiego; spektakl ten zdobył operowego Oscara (International Opera Award) w kategorii „dzieło odkryte na nowo”, wygrywając z tak prestiżowymi teatrami, jak: mediolańska La Scala, Teatro Regio di Torino czy Komische Oper Berlin, a jego przedstawienie Manru Paderewskiego zdobyło nominację do tej nagrody w 2019 roku.
Występował z takimi artystami, jak pianiści: Martha Argerich, Vladimir Ashkenazy, Yefim Bronfman, Leon Fleischer, Stephen Hough, Garrick Ohlsson, Maria João Pires, Mikhail Pletnev, Krystian Zimerman, skrzypkowie: Augustin Dumay, Anne-Sophie Mutter, Midori, Henryk Szeryng, Pinchas Zukerman, wiolonczeliści: Matt Haimovitz, Johannes Moser, Arto Noras, Julian Steckel, Mścisław Rostropowicz, czy z tej miary śpiewakami, co: Janet Baker, Kathleen Battle, Wilhelmenia Fernandez, Ben Heppner, Marilyn Horne, Kristjàn Johannsson, Gwyneth Jones, Tomasz Konieczny, Sherill Milnes i Anja Silja.
Bogata i wysoko ceniona jest jego dyskografia powstała dla polskich i zagranicznych wytwórni. Paryski Diapason uznał płytę z Marthą Argerich i Sinfonią Varsovią za indispensable („nieodzowną”), a jej ponowne wydanie uzupełnione historycznym nagraniem Artura Rubinsteina nagrodzono Fryderykiem. Płyta nagrana z Sinfonią Varsovią z polską muzyką XIX wieku otrzymała status Płyty Roku, nominację do Fryderyka oraz Brązowy Dzwon w Singapurze. „American Record Guide” uznał nagranie Koncertu skrzypcowego Franka Martina z Bieler Symphoniker jako „absolutnie najlepsze”. Koncerty Chopina z Januszem Olejniczakiem i Sinfonią Varsovią otrzymały nagrodę Fryderyka i zostały Płytą Roku, CD z Sinfonią Varsovią i Stanisławem Drzewieckim uzyskała status Złotej Płyty i nominację do Fryderyka, zaś CD z muzyką Malcolma Forsytha uhonorowano kanadyjską Juno Award. Jeden z krytyków angielskich zachwycając się nagraniem arii Pucciniego i Verdiego z Joanną Kozłowską i Filharmonią Poznańską, dodał, że „bardzo wrażliwi na wymagania Verdiego i Pucciniego, orkiestra i dyrygent są w nadzwyczajnej formie”. Nagranie opery Weilla z Anją Silją i SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern zdobyło dwie Classical Internet Awards oraz uznano je za „najlepsze nagranie Siedmiu grzechów głównych”, „jedną z wielkich płyt roku”, „wspaniałe nagranie, po prostu cudowne”. Londyński „Gramophone” ocenił nagranie Suity tanecznej Bartóka z London Symphony jako „nadzwyczajne”. Wśród wspólnych dokonań fonograficznych Grzegorza Nowaka z Royal Philharmonic Orchestra znajdują się: III Symfonia „Szkocka” i IV Symfonia „Włoska” Mendelssohna, V SymfoniaSzostakowicza, Obrazki z wystawy Musorgskiego, symfonie VIIX Dvořáka, czy albumy ze wszystkimi symfoniami Schumanna i Czajkowskiego. Komplet z symfoniami i utworami orkiestrowymi Brahmsa zdobył entuzjastyczne recenzje: „pierwszorzędne i cudownie klarowne wykonanie… porównywalne z Arturo Toscaninim i Bruno Walterem”. Wśród nagrań z Filharmonią Królewską jest też sporo utworów kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Kleckiego, Mieczysława Karłowicza, Ludomira Różyckiego.


Andrzej LAMPERT – absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Renaty Danel oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Janusza Borowicza. Od 2011 roku pozostaje pod opieką wokalną Heleny Łazarskiej. Laureat III Konkursu im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, XV Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, XV  Imrich Godin International  Vocal Competition Iuventus Canti we Vrablach na Słowacji oraz Międzynarodowej Letniej Akademii Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w 2013 roku.
Zadebiutował w 2010 roku na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu partią Alfreda (Traviata), a w 2013 roku na tej samej scenie wystąpił jako Leński (Eugeniusz Oniegin). Jest solistą Opery Krakowskiej, gdzie  debiutował jako Pinkerton (Madama Butterfly). Wykonuje tam partie Nemorina (Napój miłosny), Barinkaya (Baron Cygański), Parysa (Piękna Helena), Alfreda, Leńskiego, Walthera (Tanhäuser), Don Narciso (Turek we Włoszech), Rudolfa (Cyganeria), Ernesta (Don Pasquale) oraz Riccarda Percy (Anna Bolena).
Występuje na wszystkich scenach kraju, m.in. w roli Nadira (Poławiacze pereł) i Romea (Romeo i Julia), a także w Operze Narodowej w Montpellier, w Stadttheater w Baden i w Oper Graz w Austrii.
Wykonuje repertuar oratoryjny oraz koncertuje w kraju i na świecie. Wziął udział w wielu nagraniach, m. in. Parii Moniuszki (premiera płytowa), ,Hagith Szymanowskiego z Orkiestrą Polskiego Radia, za które otrzymał Fryderyka w roku 2020 w  kategorii Muzyka Chóralna i Oratoryjna, III Symfonii Szymanowskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Małej mszy uroczystej Rossiniego z Filharmonią Narodową. Wielokrotnie występował w telewizji, nagrał szereg płyt, m.in. z zespołem PIN. Jego duet z Sarah Brightman znalazł się w rozszerzonej wersji albumu Symphony.
W roku 2017 został laureatem XI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Śpiewak Operowy. W 2018 otrzymał Nagrodę "Dziennika Teatralnego" im. Zbigniewa Grucy oraz Złotą Maskę za rolę Romea w spektaklu Romeo i Julia w Operze Śląskiej.


Fot. K. Fatyga


 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję