telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT SYMFONICZNY
powiększ
wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Esther Yoo – skrzypce
repertuar:
Grażyna Bacewicz – Uwertura na orkiestrę symfoniczną
Samuel Barber – Koncert skrzypcowy op. 14
Siergiej Prokofiew – V Symfonia B-dur op. 100
Z przyczyn technicznych nie będzie prowadzona sprzedaż wejściówek na miejsca stojące.
Lata 40. XX wieku stanowiły wyraźną cezurę w historii muzyki. Kiedy cały świat zamarł w obliczu okrucieństw II wojny, a wszystkie zasoby wykorzystywano dla wspierania ginących na froncie żołnierzy, poświęcanie uwagi artystom wydawało się wręcz nieetyczne... Na szczęście sztuce udało się pozostać żywą i nawet w tym trudnym czasie rodzić wybitne dzieła. Kompozycje z tamtego okresu stanowiły formę ucieczki od przerażających wydarzeń lub odwrotnie – wyraz bohaterskiej chęci oporu.
Grażynę Bacewicz pierwsze bombardowania zaskoczyły w Warszawie. Wraz z innymi muzykami kompozytorka utworzyła tajny związek, którego członkowie organizowali koncerty utworów zabronionych przez okupanta. Uwertura na orkiestrę symfoniczną powstała w 1943 roku, a jej prawykonanie odbyło się tuż po wojnie, podczas Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie.
Zanim wojenna zawierucha dotknęła amerykańskiego twórcę Samuela Barbera, zdążył skomponować Koncert skrzypcowy. Dzieło ukończył w 1939 roku, prawykonanie odbyło się dwa lata później. Wkrótce po zaprezentowaniu Koncertu publiczności, USA oficjalnie przystąpiły do działań wojennych i Barber wstąpił do Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych.
V Symfonia Siergieja Prokofiewa narodziła się w 1944 roku jako hymn wolnego i szczęśliwego człowieka – wojna zbliżała się ku końcowi. Niestety, już wkrótce artystę miał ścisnąć okrutny gorset socrealizmu. To, czego nie udało się zniszczyć wojnie, poległo w konfrontacji z reżimem. Oskarżony o formalizm, zdruzgotany kompozytor doznał udaru. W dniu jego śmierci chichoczący los wysłał na tamten świat również Stalina...
Dorota Staszkiewicz
Esther YOO należy do najwybitniejszych skrzypaczek młodego pokolenia. Urodziła się w Stanach Zjednoczonych w 1994 roku. Edukację muzyczną w zakresie gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat czterech, następnie w wieku sześciu lat wraz z rodziną przeniosła się do Brukseli, gdzie kontynuowała naukę w International School of Brussels. Jako solistka koncertuje z wieloma orkiestrami (swój pierwszy koncert z orkiestrą zagrała w wieku lat 8) m.in. z Fińską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmnii Helsińskiej, Narodową Orkiestrą Belgijską, Orkiestrą Filharmonii w Seulu oraz Koreańską Orkiestrą Kameralną, Sinfonia Rotterdam, Orchestra National de Lorraine, Moscow City Symphony Russian Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, BBC Symphony Orchestra, Deutsche Radio Philharmonie oraz Royal Liverpool Philharmonic. Występuje z wieloma uznanymi dyrygentami, jak Vladimir Ashkenazy, Gustavo Dudamel, Esa-Pekka Salonen, Thierry Fischer, Vasily Petrenko, Karina Canellakis i Andrew Davis.
Międzynarodowe uznanie Ester Yoo zdobyła wygrywając nagrody w licznych prestiżowych konkursach skrzypcowych m.in. I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie (2006), European Union Award for Music Art for Youth (2006), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Andresa Postacchini, I nagrodę na New York Music Competition (2000), I nagrodę na New Jersey Music Competition (1999) oraz III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowymi im. J. Sibeliusa w Helsinkach w 2010 roku. W maju 2012 roku zdobyła czwartą nagrodę na 75-tym Queen Elisabeth Music Competition. Artystka otrzymała także Special Achievement Award dla wybitnie uzdolnionych młodych artystów. Występowała również na wielu ważnych festiwalach, w tym na BBC Proms i Aspen Music Festival. Koncertowała w najważniejszych salach koncertowych świata m.in. London's Royal Festival Hall, Palais des Beaux-Arts i Flagey Hall w Brukseli, Tel Aviv Opera House, Seoul Arts Center, New York's Carnegie Weill Recital Hall.
W 2018 roku została rezydentką artystyczną Royal Philharmonic Orchestra, dzięki czemu aktywnie uczestniczyła w projektach edukacyjnych i pomocowych, a także koncertowała w Wielkiej Brytanii.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010