Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


wt.-pt. w godz. 10-19 Herbewo, 20.10 - godzinę przed koncertem Muzeum Narodowe

 REZERWACJA

tel/fax:

pn.-pt. 9-16, tel. 504 856 500, 504 063 337

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2019-10-25, Piątek
19:30

miejsce: Nowohuckie Centrum Kultury
cena biletów:
55 zł
45 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Katarzyna Guran – sopran
Joanna Święszek – alt
Bartłomiej Chorąży – tenor
Maciej Drużkowski – bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
 



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem d-moll KV 626


 

„Muzyka Mozarta i jego osobowość stanowią po dziś dzień w dziejach sztuki swego rodzaju zagadkę. Zagadkowy jest przede wszystkim sam duchowy wyraz tej muzyki, wyraz trudny do nazwania, nieodgadniony jak uśmiech Mony Lisy Giocondy” – pisał Stefan Kisielewski.

Nikt nie zrobił więcej dla popularyzacji postaci Mozarta i muzyki klasycznej współczesnemu, masowemu odbiorcy, co Miloš Forman swoim Amadeuszem z 1984 roku. Dzieło zmarłego w tym roku czeskiego reżysera to wciąż niedościgniony ideał, jeśli chodzi o filmowy portret kompozytora, oddanie realiów epoki i w końcu genialną zręczność, z jaką muzyka prezentowana jest na ekranie. Dzięki temu nagrodzonemu ośmioma Oscarami fascynującemu filmowi, Mozart trafił pod koniec XX wieku do kultury popularnej, dołączając do wielkich ikonicznych twórców, którym poświęcone są wielkie dzieła biograficzne. Efektem ubocznym siły rażenia obrazu Formana, opartego na sztuce Petera Schaffera z 1979 roku, jest utrwalenie mitu o rzekomym wpływie Antonia Salierego na śmierć Mozarta. W dobie fake newsów trzeba jednak mimo wszystko (niestety) dobitnie podkreślić, że jest to oczywiście całkowitą nieprawdą. Takie plotki były rozpowszechniane w środowisku wiedeńskim już po próbie samobójczej Włocha, w latach 20. XIX wieku, po tym jak usiłował on podciąć sobie gardło. Salieri w stanie starczej demencji miał rzekomo przyznać się do otrucia Wolfganga. I jak pokazuje historia, fake newsy to niekoniecznie wynalazek ostatnich lat… W filmie Formana Salieri knuje intrygę, która ma doprowadzić do śmierci znienawidzonego rywala. Wysyła do Mozarta przebranego na czarno posłańca, który zleca kompozytorowi napisanie mszy żałobnej, jednocześnie sowicie wynagradzając go za milczenie na temat podejmowanego zlecenia i osoby zleceniodawcy. Nieprawdą jest również to, jakoby Salieri pomagał Mozartowi w ukończeniu Requiem. Wokół ostatniego dzieła Mozarta narosło wiele legend i mitów. Prawda, choć może mniej atrakcyjna, niż ta pokazana w filmie, jest prosta. Mszę żałobną zamówił anonimowo u kompozytora hrabia Franz von Walsegg zu Stuppach, który dokonał tego za pośrednictwem swojego adwokata. Muzyczny amator, jakim był hrabia, słynął z tego, że kupował w ten sposób kompozycje, które następnie prezentował publicznie jako utwory własnego autorstwa. W lipcu 1971 roku hrabia zapragnął uczcić pamięć swej przedwcześnie zmarłej młodziutkiej żony i zlecił to zadanie Mozartowi. I jak wiadomo kompozytor nie zdążył ukończyć swego dzieła przed śmiercią. Konstancja, wdowa po kompozytorze, zwróciła się więc do jego uczniów z prośbą o dokończenie utworu. Po tym, jak jeden z nich - Franz Xaver Süssmayr, wbrew woli żony przyznał się publicznie do współautorstwa Requiem, udało się je zachować dla ludzkości jako dzieło Mozarta. I dzięki temu możemy cieszyć się jego pięknem do dziś.

Mateusz Borkowski



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję