Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2017-04-21, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament P
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
30 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Klaudyna Schubert
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Jean-Luc Tingaud – dyrygent
Giampiero Sobrino – klarnet

 



repertuar:

Hyunsuk Jun – Vistara *
Aaron Copland – Koncert na klarnet i orkiestrę
Claude Debussy – Images

* II nagroda w II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego w Katowicach, prawykonanie polskie

Koncert poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 18.30. Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert. Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński, słuchacz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Biologii) oraz doktor biologii na Uniwersytecie w Bazylei, aktywny animator kultury polskiej w Szwajcarii.
 

 

 

Według amerykańskiego fizyka Johna Cramera narodzinom Wszechświata towarzyszył dźwięk. Odtworzone przez naukowca brzmienie zainspirowało koreańskiego kompozytora Hyunsuka Juna (ur. 1978) do napisania utworu Vistara na orkiestrę symfoniczną (2011-2013). Tytuł dzieła, w 2015 roku uhonorowanego drugą nagrodą II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w sanskrycie oznacza ekspansję – i odnosi się do zjawiska szybkiego rozszerzania się naszego uniwersum po Wielkim Wybuchu.

Muzyka może przekraczać granice Kosmosu, ale przede wszystkim powinna pokonywać uprzedzenia. Sztuka dźwięków łączy ludzi bez względu na kolor ich skóry, co wielokrotnie udowadniał znakomity klarnecista jazzowy Benny Goodman. Poniec 1947 roku słynny „król swingu” zamówił Koncert na klarnet i orkiestrę u amerykańskiego kompozytora Aarona Coplanda (1900-1990). W nietypowym, bo dwuczęściowym koncercie z kadencją pośrodku słychać echa muzyki klezmerskiej – i oczywiście jazzu. Premiera zadedykowanego Goodmanowi utworu odbyła się pod koniec 1950 roku w Stanach Zjednoczonych, podczas koncertu radiowego.

Piękne, liryczne melodie od lat urzekają także wielbicieli cyklu Images Claude’a Debussy’ego (1862-1918). Francuski mistrz symfonicznego balejażu skomponował swoje zachwycające muzyczne obrazy w latach 1905-1912. Zamówione przez wydawcę jako dzieła na dwa fortepiany, ostatecznie utworzyły tryptyk orkiestrowy, w którego poszczególnych częściach Debussy zamknął wspomnienia z Anglii (Gigues), wyobrażenia hiszpańskich krajobrazów (Iberia) i impresje na temat francuskich melodii popularnych (Rondes de printemps).

Dorota Staszkiewicz

 


Jean-Luc TINGAUD – francuski pianista i dyrygent. Studiował w Konserwatorium Paryskim. Był asystentem Marca Minkowskiego i Manuela Rosenthala (ucznia Maurice'a Ravela), który przekazał początkującemu dyrygentowi zamiłowanie do muzyki francuskiej. W 1997 roku Jean-Luc Tingaud założył kameralny zespół Ostinato specjalizujący się w wykonawstwie utworów kompozytorów młodego pokolenia. Z zespołem tym  odbył liczne tournées po Europie. W latach 1999–2004 zespół związany był z paryskim Théâtre de l’Athénée.
Jean-Luc Tingaud szczególnym zamiłowaniem darzy operę. Dyrygował na Wexford Opera Festival w Zurichu,  Rossini Festival w Wildbad, Sferisterio Opera Festival w Maceracie, w Opera National de Lyon, Théâtre Mogador w Paryżu, Teatro Nacional de Sao Carlo w Lizbonie, Théâtre Impérial de Compiègne, w Saint-Etienne oraz podczas licznych prestiżowych francuskich festiwali operowych. W Théâtre des Champs-Elysées prowadził serię koncertów przeznaczonych dla młodej publiczności. Dyrygował także w Stanach Zjednoczonych m.in. w Palm Beach Opera i Pittsburgh Opera.
W 2004 roku po raz pierwszy poprowadził English Chamber Orchestra. W sezonie 2006/2007 dyrygował spektaklami w Théâtre d’Herblay, w Operze Tulońskiej, koncertami z Ulster Orchestra de Reims oraz Orchestra of Opera North. Współpracuje z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Krakowskiej, z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orchestre National des Pays de la Loire, Francuską Operą Narodową oraz  Opéra-Comique w Paryżu.
 

Giampiero SOBRINO – ukończył studia w zakresie gry na klarnecie z najwyższymi ocenami. Był uczestnikiem międzynarodowych konkursów w Genui, Rzymie, Palmi, Ankonie, Turynie, Stresie, Martigny, Colmar i Paryżu. W wieku 20 lat został pierwszym solistą-klarnecistą Orkiestry Sinfonica della RAI i Orkiestry Filharmonicznej w Turynie. Na stanowisku tym pozostawał do 1994 roku, a dziesięć lat później także w Orkiestrze Fondazione Arena di Verona.
Pracował jako pedagog w konserwatoriach i szkołach muzycznych; prowadził kursy mistrzowskie we Włoszech, Francji, Hiszpanii i Kanadzie. Występował w koncertach i nagraniach muzyki kameralnej. Współpracował z najbardziej znanymi dyrygentami i kompozytorami naszych czasów, takimi jak: Sir Georg Solti, Leonard Bernstein, James Levine, Mścisław Rostropowicz, Lorin Maazel, Riccardo Muti, Wolfgang Sawallich, Peter Maria Giulini, Zubin Mehta, Giuseppe Sinopoli, Luciano Berio i Pierre Boulez.
Występował na prestiżowych festiwalach, m.in: Biennale w Wenecji i Festiwal w Aix-en-Provence; koncertował w takich miastach, jak: Rzym, Neapol, Padwa, Werona, Monako, Triest, Turyn, Zagrzeb, Petersburg, Hamilton, Bangkok, gdzie wykonywał utwory Mozarta, Salieriego, Donizettiego, Mercadantego, Ponchielliego, Webera, Rossiniego, Straussa, Brucha, Debussy’ego, Coplanda, Beria, Bernsteina i Shawa; brał również udział w prawykonaniach koncertów takich kompozytorów, jak: Vacchi, Colla, Galante i Bacalov.
Wśród jego ostatnich sukcesów znalazły się m.in. występy z: New England Symphony w Carnegie Hall, Pekińską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Filharmoniczną Tulonu, Orkiestrą Estado z Meksyku i Ateńską Orkiestrą Państwową, Filharmonią Sofijską, w Jerozolimie, Lizbonie i Belgradzie, Orkiestrą Israel Raanana Symphonette, Filharmonią Kijowską, Montrealską Orkiestrą Kameralną i Camerata Bohemica z Pragi oraz SFO Toronto i Filharmonią Wirtemberską. Występował w Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, na międzynarodowych festiwalach w Awinionie, Pradze, Tajpej, Budapeszcie, Montevideo, Nancy, Bratysławie, Sztokholmie, St. Gallen, Zurychu, a także na kilku scenach we Włoszech.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję