Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2015-12-04, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

70. rocznica śmierci Pietro Mascagniego

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Massimiliano Caldi – dyrygent
Ewa Vesin – sopran (Santuzza)
Francesca De Giorgi – mezzosopran (Lola)
Tomasz Kuk – tenor (Turiddu)
Antonella Carpenito – mezzosopran (Lucia)
Mikheil Kiria – baryton (Alfio)
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz

 



 



repertuar:

Pietro Mascagni – Rycerskość wieśniacza
 

Tekst libretta wyświetlany będzie symultanicznie na ekranie.

Zwieńczoną sukcesem premierę Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, wystawionej w Teatro Costanzi w Rzymie w maju 1890 roku, historycy muzyki uznają za symboliczną chwilę narodzin opery werystycznej. Od ponad stu lat to jednoaktowe dzieło zwyczajowo wystawia się z Pajacami R. Leoncavalla. Rycerskość wieśniaczą Mascagni skomponował na konkurs, ogłoszony przez włoskiego wydawcę E. Sonzogniego. Z nagrodzonych wówczas dzieł tylko Rycerskość zdobyła nieśmiertelność. Zachęcony powodzeniem, kompozytor napisał jeszcze kilkanaście oper (m.in. Przyjaciela Fritza), jednak żadna nie osiągnęła tak spektakularnego sukcesu. Zgorzkniały autor jednej z najsłynniejszych oper o włoskiej wendetcie, ostatnie lata swojego życia spędził w samotności.

LIBRETTO
Wioska na Sycylii, Wielkanoc. Turiddu wraca z wojska, by dowiedzieć się, że jego narzeczona Lola wyszła za mąż za woźnicę Alfia. Wówczas Turiddu z zemsty wdał się w romans z ubogą dziewczyną, Santuzzą. W momencie rozpoczęcia opery Lola, powodowana zazdrością, na nowo zaczęła spotykać się z Turiddu, zdradzając męża. Turiddu śpiewa pod jej oknami Sicilianę.

Na placu przed wiejskim kościółkiem Santuzza, będąca w ciąży z Turiddu, zaczepia Lucię i prosi ją o wieści o jej synu. Santuzza mówi, iż według plotek Turiddu był tego dnia we wsi. Pojawia się Alfio, prosząc Lucię o wino i opowiadając o tym, że widział niedawno Turiddu.

Z kościoła dochodzi świąteczny śpiew, wychodzi procesja, do której dołącza Santuzza. Po odejściu grupy Santuzza opowiada Lucii swoją historię. Prosi ją, by modliła się za nią. Lucia wchodzi do kościoła, na placu pojawia się Turiddu. Santuzza błaga go, by do niej wrócił, lecz ten odpycha ją i idzie w stronę kościoła, gdyż chwilę wcześniej weszła tam Lola. Z kolei pojawia się Alfio, któremu zazdrosna Santuzza opowiada o zdradzie żony z Turiddu. Orkiestra gra Intermezzo.

Wieśniacy wychodzą z kościoła. Turiddu, z Lolą u boku, zaprasza przyjaciół na wino. Dołącza do nich Alfio, który nie chce pić z Turiddu i wyzywa go na pojedynek. Według sycylijskiego zwyczaju obaj wymieniają uściski, Turiddu gryzie Alfia w ucho, co oznacza chęć walki do ostatniej krwi. Alfio odchodzi, Turiddu prosi Lucię, by zaopiekowała się Santuzzą, jeśli nie wróci, po czym oddala się. Po chwili słyszany jest krzyk "Zabili Turiddu!". Santuzza mdleje, Lucia pada na ręce kobiet z wioski.

J. Kański, Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa 2001



Massimiliano CALDI – dyrygent (Włochy). Urodzony w Mediolanie, na stałe współpracuje ze Śląską Orkiestrą Kameralną, której w latach 2006 – 2010 był kierownikiem artystycznym. W latach 1998 – 2009 był także pierwszym dyrygentem Orkiestry Kameralnej Milano Classica. Jest laureatem pierwszej nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku. Obecnie działa na gruncie muzyki operowej oraz symfonicznej, głównie we Włoszech i Polsce. W Polsce regularnie koncertuje z Filharmonią Śląską, a ze Śląską Orkiestrą Kameralną brał udział w niektórych z najbardziej znanych polskich festiwali m.in.: w Łańcucie, Mikołowie, Krakowie i w Górnośląskim Festiwalu Sztuki Kameralnej Ars Cameralis Silesiae Superioris. Na zaproszenie Antoniego Wita w styczniu 2010 ze Śląską Orkiestrą Kameralną wystąpił na estradzie Filharmonii Narodowej. Także na tej estradzie wystąpił wraz z Orkiestrą Teatru Mazowieckiego podczas Koncertu Noworocznego 2009. Regularnie współpracuje z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina, w której m.in. ze swoim przyjacielem, wiolonczelistą Dominikiem Połońskim prezentował muzykę Olgi Hans. Spośród polskich orkiestr, prowadził Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Warszawie, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestry symfoniczne w Katowicach, Krakowie, Szczecinie, Gdańsku, Rzeszowie, Koszalinie, Toruniu i Jeleniej Górze.
Artysta współpracuje z Ambasadą Włoską w Warszawie oraz z Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie i Krakowie. We Włoszech współpracuje z Valle d'Itria Festival, Stowarzyszeniem Serate Musicali w Mediolanie i Maggio Musicale Fiorentino, a także regularnie pracuje nad muzycznymi programami teatrów w Novarze, Bolonii i Mantui. W Europie występował w salach koncertowych Wiednia, Linzu, Sankt Petersburga, Amsterdamu, Baden-Baden, Bonn, Frankfurtu, Mannheim i Szeged. Dyrygował także w Izraelu, Brazylii i Chile. Operowe dzieła, które prowadził od 1991 r. to m.in.: Orfeusz i Eurydyka Glucka, Cyganeria Pucciniego, Salome Straussa, Rigoletto, Traviata i Trubadur Verdiego, Cosi fan tutte i Wesele Figara Mozarta, Rapsodia Satanica i Cavalleria Rusticana Mascagniego, Cyrulik sewilski Rossiniego, Norma Belliniego, Carmina Burana Orffa, I Due timidi i La notte di un nevrastenico Roty. W 2011 roku, po 150 latach wykonał w Krakowie operę Józefa M.K. Poniatowskiego Piotr Medyceusz.
W roku 2009 DUX opublikowała płytę Little Big Music z utworami B. Brittena, G. Holsta, W. Lutosławskiego i W. Kilara nagranymi wespół ze Śląską Orkiestrą Kameralną.

Ewa VESIN – sopran
Artystka doceniana przez publiczność międzynarodowych festiwali muzycznych. Wystąpiła w wielu krajach europejskich m.in. dla księżnej i księcia Luksemburga. Urodziła się w Lublinie. Studiowała śpiew w Akademii Muzycznej w Krakowie i Wrocławiu. Ukończyła podyplomowe studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2010 r. jest pedagogiem wokalnym w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2015 roku doskonaliła swój warsztat wokalny pod okiem prof. Doris Yarick-Cross i Thimotyego Shaindlina w Yale Univeristy (USA), czego wynikiem było przesłuchanie w Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
Jest laureatką wielu prestiżowych nagród. Wśród nich warto wymienić m.in.: Nagrodę Specjalną oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007), a także Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”(2010). Artystka nominowana była także do Nagrody Teatralnej Złota Maska w województwie śląskim za 2012 rok w kategorii „rola wokalno-aktorska”. Nagrodzono ją za rolę Florii Tosci w spektaklu Tosca G.Pucciniego w reżyserii Tadeusza Bradeckiego, który odbył się w Operze Śląskiej w Bytomiu. Karierę wokalną rozpoczęła jako studentka debiutując na scenie Opery Wrocławskiej w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta (2003). Od tego czasu wykonuje zarówno partie operowe jak i koncertowe. Wielokrotnie kreowała główne role w takich dziełach jak Halka St. Moniuszki, Otello G. Verdiego, Czarodziejski flet W.A. Mozarta czy Carmen G. Bizeta. Występowała również w  Zemście nietoperza J. Straussa, Opowieściach Hoffmana J. Offenbacha oraz Don Carlosie G. Verdiego. Wśród jej dokonań artystycznych warto wymienić także role w takich dziełach jak Trubadur G. Verdiego, Tosca G. Pucciniego czy Walkiria R. Wagnera. Odbyła tournée  po Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Wystąpiła dla księżnej i księcia Luksemburga  podczas Festiwalu Operowego kreując tytułową w Carmen G. Bizeta. W roku 2005 na zaproszenie Wolfganga Wagnera (wnuka R.Wagnera) wzięła udział w przesłuchaniach w Bayreuther Festspiele Haus.  Ewa Vesin wykonuje również partie wokalne w dziełach muzyki symfonicznej i oratoryjnej. W swoim repertuarze posiada takie utwory jak: III Symfonia H.M. Góreckiego, II Symfonia i VIII Symfonia G. Mahlera, Messa da Requiem  G. Verdiego czy Stabat Mater K. Szymanowskiego, IX Symfonii  L. van Beethovena, a także Credo, VII Symfonii i VIII Symfonii K. Pendereckiego.
Artystka jest zapraszana na liczne festiwale. Występowała m.in.: na Viva il Canto, Wratislavia Cantans, Międzynarodowym Festiwalu Wagnerowskim, Musica Polonica Nova, czy Międzynarodowym Festiwalu w Brnie. Publiczność miała okazję usłyszeć ją również na Singing Europe Wrocław, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, czy podczas Leo Festiwal. Artystka współpracuje m.in. z: Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Operą Śląską, czy Podlaską.  Miała okazję występować w filharmoniach w Lublinie, Opolu, Olsztynie, Zielonej Górze i na Podlasiu. Brała udział w projektach razem z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Symfoniczną NFM , Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonią Juventus oraz Orkiestrą Kameralną NFM Leopoldinum. W Filharmonii Narodowej  w Warszawie wzięła udział w koncercie inauguracyjnym sezonu 2013/2014. Z zespołem Filharmonii Narodowej w Pekinie wykonała VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. W 2013 roku z okazji 80-tych urodzin Krzysztofa Pendereckiego wystąpiła w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, wykonując Credo K.Pendereckiego z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii, pod batutą Valery Gergieva.
Pracowała z wybitnymi dyrygentami takimi jak: Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Valery Gergiev, Alexander Liebreich, Paul McCreesh, Jose Maria Florencio, Ernst Kovacic, Benjamin Shwartz, Tadeuszem Strugała,  Łukaszem Borowicz,  Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Tadeusz Serafin,  Marek Pijarowski i Wojciech Rodek. W swojej karierze artystycznej miała przyjemność kreować muzykę także wraz z Hansem Peterem Lehmanem, Waldemarem Zawodzińskim, Roberto Skolmowskim, Markiem Weissem, Laco Adamikiem, Michałem Znanieckim, jak również z Tadeuszem Bradeckim i Beatą Redo-Dobber. W latach 2003-2012 była solistką w Operze Wrocławskiej. W sezonie 2013-2014 została solistką Teatru Wielkiego w Łodzi.
Ewa Vesin jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Francesca DE GIORGI – ukończyła z wyróżnieniem Conservatorio di musica „Giuseppe Verdi” w Mediolanie w klasie śpiewu solowego. Studiowała także fortepian, klawesyn i organy. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych wokalistów, takich jak: R. Kabaivanska, R. Bruson, B. Manca di Nissa, E. Ferrari, G. Bongiovanni, M. Sighele, V. Lucchetti oraz R. Giacchieri.
Jest laureatką wielu nagród m.in.: I nagrody 61. edycji Konkursu European Union dla młodych śpiewaków operowych w Spoleto, Konkursu im. Tito Schipa (Lecce), Międzynarodowego Konkursu Rosetum (Mediolan), Concorso Lirico Magda Olivero (Mediolan), Concorso Riccardo Zandonai (Riva del Garda).
Artystka występowała w prestiżowych teatrach operowych, kreując liczne partie operowe, takie jak: Susanna w Il segreto di Susanna Wolfa-Ferrariego (Teatro San Carlo, Neapol), Angelina w Kopciuszku Rossiniego (Spoleto, Perugia, Asyż, Todi, Città di Castello, Terni).
Francesca de Giorgi wykonuje także z powodzeniem repertuar pieśniowy, a także kantatowo-oratoryjny.
W jej dorobku fonograficznym znajdują się płyty z operami: Don Bucefalo Cagnoniego (2009, Dynamic), Amica Mascagniego (2009, Naxos DVD-Video), Salome R. Straussa (2008 Dynamic), Gli Zingari in Fiera Paisiello (Bongiovanni).

Tomasz KUK tenor
Urodził się w Gorlicach w 1969 roku. Dla studiów wokalnych porzucił naukę na wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej. Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Prof. Wojciecha Jana Śmietany ukończył z wyróżnieniem. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na kursach wokalnych prowadzonych przez Prof. Helenę Łazarską, Prof. Ryszarda Karczykowskiego i Maestrę Montserrat Caballe. Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych. Zdobył m.in. I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1994). II nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1996). Na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1997) otrzymał III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii Jontka z opery Halka St. Moniuszki. W 1999 roku został laureatem Międzynaradowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego w Caltanissettcie.
Laureat I nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Moniuszki w Waszawie. Tomasz Kuk ma na swym koncie wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych, m.in. wykonania Stabat Mater A. Dvořáka pod dyrekcją H. Rillinga, Mszy Es-dur F. Schuberta pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego, Requiem W. A. Mozarta, Requiem G. Verdiego pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego, IX-Symfonii L. van Beethovena, Petite Messe Solenelle G. Rossiniego, cyklu pieśni Schöne Müllerin F. Schuberta, Dichterliebe R. Schumana. Na stałe związany jest z Operą Krakowską. Współpracuje Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Operą Narodową Teatru Wielkiego w Warszawie. Często występuje gościnnie na zagranicznych scenach operowych, m.in.: w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach.
Artysta występował wielokrotnie jako: Ismael w Nabucco, Alfred w Traviacie, Macduff w Macbeth, G. Carlo w Joannie d’Arc, Duca w Rigoletto, Radames w Aidzie, Manrico w Trubadurze G. Verdiego, Don José w Carmen G. Bizeta, Artur w Łucjii z Lammermoor G. Donizettiego, Tebaldo w Capuletti e i Montecchi V. Belliniego, Turiddu w Rycerskości wieśniaczej P. Mascaniego, Jontek w Halce, Stefan w Strasznym dworze, Idamor w Parii St. Moniuszki, Prince w Rusałce A. Dvořáka, Leński w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Cavaradossi w Tosce, Pincerton w Madame Butterfly, Rudolf w Cyganerii, Kalaf  w Turandot G. Pucciniego, Canio w Pajacach R. Leoncavallo, Bacchus w Ariadnie na Naxos R. Straussa.

Antonella CARPENITO - mezzosopran
Urodzona w Avellino, w 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem Konserwatorium Domenico Cimarosa w Avellino, gdzie studiowała pod kierunkiem Enrico Turco. W lipcu 2011 roku ukończyła także studia w zakresie sztuki wokalnej i interpretacji w Wyższym Konserwatorium Muzycznym na Balearach w Palma de Mallorca. Zdobyła pierwszą nagrodę w trzynastej edycji Ogólnokrajowego Konkursu Napolinova, a także drugą nagrodę w ramach Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „Città di Caserta – Belvedere di San Leucio” (dziewiąta edycja). Jest ponadto zdobywczynią trzeciej nagrody w sekcji operowej oraz drugiej nagrody w sekcji klasyków neapolitańskich w ramach osiemnastej edycji Międzynarodowego Konkursu Operowego „Francesco Albanese” w Torre del Greco.
Współpracowała z tak znamienitymi muzykami jak Giacomo Vitale, Pietro Pisano, Francesco Ivan Ciampa, Gennaro Cappabianca, Giuseppe Polese, Francesco Pareti czy Paul Crabb.
Wystąpiła w koncercie bożonarodzeniowym wraz z ośmioma chórami z Irpinii w Teatrze im. Carlo Gesualdo w Avellino. Koncert ten oparty był na ścieżkach dźwiękowych skomponowanych przez Nino Rotę.
Śpiewała w wielu prestiżowych salach koncertowych, takich jak: Centro Sociale „S. Della Porta” w Avellino, Sala Czerwona w Casino Sociale w Salerno, Teatro Carlo Gesualdo w Avellino, Teatro Romano w Benevento, Teatro Francesco Stabile w Potenzy, Teatro Giuseppe Verdi w Salerno, Maschio Angioino w Neapolu, Belvedere di San Leucio w Casercie, Pałac Królewski w Casercie, Teatro Comunale we Florencji, Gran Teatro Giaccomo Puccini w Torre del Lago, Teatro Alighieri w Rawennie, Teatr Narodowy Bahrajnu w Manamie, Teatro Comunale w Ferrarze, Teatro Municipale w Piacenzy, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, a także podczas festiwali takich jak Festiwal Pucciniego w Torre del Lago czy Festiwal w Rawennie.
Ma w swoim dorobku wiele partii operowych, w tym: Maestra delle Novizie w Suor Angelica Pucciniego, Rosina w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Flora w Traviacie Verdiego, La Ciesca w Gianni Schicchi Pucciniego oraz Maddalena w Rigoletcie Verdiego. Wystąpiła również w trylogii Verdiego podczas Festiwalu w Rawennie w Teatro Alighieri w Rawennie, pod dyrekcją Cristiny Mazzavillani Muti i pod batutą Nicoli Paskovsky’ego.

Mikheil KIRIA – baryton
Urodził się w 1986 roku w Zugdidi, w zachodniej Gruzji. Ukończył Wydział Wokalny w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi (2010). Artysta regularnie koncertuje w całej Europie. Występował na wszystkich najważniejszych festiwalach wokalnych w Gruzji. Otrzymał także prestiżowe stypendium Międzynarodowej Fundacji Paata Burchuladze (2007).
Jako zdobywca pierwszej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Lado Ataneli’ego, zadebiutował w 2010 roku w Studio Operowym Państwowego Konserwatorium w Tbilisi, wykonując partię Germonta z Traviaty Verdiego. Ponadto w jego repertuarze operowym znajdują się partie, takie jak: Almaviva  z Wesela Figara Mozarta oraz Levan z opery pod tytułem Keto e Kote gruzińskiego kompozytora – Wiktora Dolidze. W 2012 roku Mikheil Kiria dołączył do zespołu Accademia di Perfezionamento per Cantanti Lirici del Teatro alla Scala. W ramach tej współpracy wykonywał partie Dr Malatesty w Don Pasquale Donizettiego, a także Ein Wächter w Kobiecie bez cienia R. Straussa. W marcu 2013 roku wystąpił w roli Belfiore w Un Giorno di Regno Verdiego w Fondazione Arena di Verona. Wśród jego ostatnich projektów znalazły się role w Il Piccolo Spazzacamino Brittena oraz w operze komicznej Jedwabna drabinka Rossiniego wystawionej w Teatro alla Scala, gdzie wystąpił jako Blansac.
Mikheil Kiria brał udział w wielu prestiżowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez tak wybitnych artystów, jak: Mirella Freni, Luigi Alva, Luciana Serra, Vincenzo Scalera czy James Vaughan. Obecnie artysta kształci się pod kierunkiem Renato Brusona.




 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję