Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT UNIWERSYTECKI

2019-05-08, Środa
19:00

rodzaj abonamentu: Abonament U
miejsce: Collegium Novum
cena biletów:
30 zł
20 zł
Zarezerwuj bilet
fot. archiwum artystki
powiększ

wykonawcy:

"Nie wiem czy to miłość, czy śmierć się tak odzywa"

Anna Ciuła-Pehlken – sopran
Stefan Irmer – fortepian

prof. dr hab. Wojciech Ligęza – wykład

 






repertuar:

Karol Szymanowski
Czasem, gdy długo na poł sennie marzę op. 2 Nr 4 (K. Tetmajer)
Zuleikha op. 13 Nr 4 (Friedrich Bodenstedt)
Bestimmung op. 22 Nr 5 (Ricarda Huch)
Pieśni kurpiowskie op. 58 – nr 1: Lecioły zórazie

Des Hafis Liebeslieder op. 24 (Pieśni miłosne Hafiza):
- Die brennenden Tulpen (Płonące tulipany)(Hans Bethge/Hafis)
- Das Grab des Hafis op. posth. (Grób Hafiza) (Hans Bethge/Hafis)

Joseph Marx
Hat dich die Liebe berührt (Paul Heyse)
Selige Nacht (Otto Erich Hartleben)

Erich Wolfgang Korngold
Lieder des Abschieds op. 14:
- Mond, so gehst du wieder auf (Ernst Lothar)
- Sterbelied (Rosetti-Kerr)

Sergiej Rachmaninow
Romanse op. 38:
- Ночью в саду у меня (Noch′yu v sadu u menya)(Alexander Blok)
- К ней (K ney)(Andrej Beliy)
- Маргаритки (Margaritki)(Igor Severyanin)
- Крысолов (Krysolov)(Valery Bryusov)
- Сон (Son)(Fyodor Sologub)
- А-у! (A-u!)(Konstantin Balmont)

prof. dr hab. Wojciech Ligęza - wykład pt. Witold Gombrowicz słucha muzyki

 

Anna CIUŁA-PEHLKEN - sopran, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiowała także na Wydziale Instrumentalnym (flet). Ukończyła studia podyplomowe Konzertexamen w Musikhochschule Köln. Wyróżnia się wszechstronnością artystyczną; spektrum zainteresowań muzycznych oraz obszerny repertuar wokalny obejmuje operę, pieśni, program oratoryjno-kantatowy, muzykę kameralną, musical, muzykę teatralną i filmową oraz muzykę współczesną.
Artystka bierze udział w produkcjach operowych, spektaklach teatralnych, festiwalach, prawykonaniach muzyki współczesnej oraz nagraniach dla Radia i Telewizji. Jest laureatką szeregu nagród, wyróżnień i stypendiów. Prowadzi także działalność pedagogiczną. Szczególne miejsce w repertuarze artystki zajmuje muzyka Karola Szymanowskiego, muzyka oratoryjna, współczesna, jak i twórczość Josepha Marxa i Ericha Wolfganga Korngolda.
Anna Ciuła-Pehlken dzieli swój czas na występy w Niemczech i Polsce. W Polsce zadebiutowała partią Sary w światowym prawykonaniu operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69 w Operze Krakowskiej (2007), w 2010 roku wystąpiła podczas uroczystości pogrzebowych pary prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich w Katedrze Wawelskiej w Krakowie, wzięła udział w 31. Gali Piosenki Aktorskiej w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2010), Festiwalu Muzyki Filmowej w koncercie poświęconym muzyce z gier komputerowych: Distant Worlds: music from FINAL FANTASY, Wiedźmin 2 (2011), Gustav Mahler Festival (2011), gdzie wystąpiła w IV Symfonii Mahlera pod dyr. A. Markovića, światowej premierze III Symfonii W.Z. Zycha podczas festiwalu Wratislavia Cantans (2013). W lipcu 2016 roku została zaproszona jako solistka na Światowy Dzień Młodzieży w Krakowie, gdzie wystąpiła podczas Drogi Krzyżowej oraz Mszy Posłania celebrowanej przez papieża Franciszka.
Anna Ciuła-Pehlken współpracuje z wybitnymi artystami, takimi jak pianista Stefan Irmer, Lutosławski Piano Duo, skrzypek jazzowy Adam Bałdych, reżyser Mateusz Polit, aktorki Barbara Auer, Gudrun Landgrebe, Gudrun Barenbrock Video/Licht Installation. Artystka brała udział m.in. w Międzynarodowym Dniu Pamięci o Ofiarach Holokaustu 2017 – z okazji rocznicy wyzwolenia Auschwitz (Kolonia, St. Maria Lyskirchen), Koncercie charytatywnym przy łodzi ratującej życie uchodźcom – szopce Bożonarodzeniowej dla MOAS Hilfsorganisation (Migrant Offshore Aid Station), niemiecko-polskim dialogu kulturowym – koncercie charytatywnym Dla Błażeja, koncercie Pamięci polskiej królowej Rychezy w katedrze w Kolonii, w Koncertach galowych w Stadthalle Wuppertal i Ruhrfestspielhaus Recklinghausen. Wykonywała kompozycje G. Mahlera (Kindertotenlieder), M. Ravela, F. Mendelssohna, K. Szymanowskiego (Eine Reise), F. Poulenca (Gloria), T. Dubois (Les Sept paroles du Christ), C. Zellera (Hrabina Marie w Ptaszniku z Tyrolu), C. Orffa (Carmina burana), G. F. Haendla (Mesjasz, Jephtha), J. Haydna (Stworzenie świata).
W sezonie 2017/18 wystąpiła m.in. w Petite Messe solennelle G. Rossiniego, Eliaszu F. Mendelssohna, DADA war doch noch Satie – 100 lat! DADA i Erika Satie, W świetle miłości z kompozycjami G. Gershwina, C. Portera, A. Piazzoli, Błogosławionej nocy z muzyką J. Marxa, R. Straussa, S. Rachmaninowa, Marienleben Paula Hindemitha i projekcie Karol Szymanowski – Stanisława – siostra, śpiewaczka, pokrewna… w 80. rocznicę śmierci kompozytora powiązanym z koncertami oraz produkcją płyty.

Stefan IRMER, „niemiecki pianista obdarzony wyjątkowym zmysłem wyszukiwania ukrytych pereł” (Piano News), uważany jest za znakomitego znawcę i kongenialnego interpretatora zapomnianych albo rzadko grywanych pereł muzyki fortepianowej. Wykształcenie muzyczne uzyskał w Wyższej Szkole Muzycznej w Detmold (Niemcy) u prof. Wilhelma Schnurra oraz w Wyższej Szkole Muzycznej i Tanecznej w Kolonii u prof. Güntera Ludwiga; dziś jest w tej uczelni profesorem interpretacji pieśni. Także w Kolonii studiował akompaniament u prof. Wilhelma Heckera i prof. Hartmuta Hölla.
W 1997 roku rozpoczął współpracę z firmą płytową Label MDG, nagrywając dla niej kompletny zbiór utworów  Gioachino Rossiniego „Grzechy starości“; w roku 1999 nagrał dla tej samej firmy zbiór utworów o tematyce kulinarnej. Nagrania te, wysoko ocenione przez krytyków niemieckich i zagranicznych, zostały w roku 2001 dopełnione płytą ze zbiorem parodii muzycznych (czasopismo „Piano News” wybrało ten krążek na Płytę Miesiąca). Nagranie zebranych utworów fortepianowych Rossiniego (8 płyt), według układu tematycznego, zostało zwieńczone na wiosnę 2007 roku płytą „Un peu de tout“. Nagranie to otrzymało nagrodę Echo Klassik 2008 jako najlepsze edytorskie osiągnięcie roku.
Również na wiosnę roku 2007 miało miejsce po kierunkiem Stefana Irmera, we współpracy z Filharmonią Kolońską oraz z radiem Westdeutscher Rundfunk, pierwsze w historii wykonanie obszernego dzieła z późnego okresu twórczości Rossiniego „Péchés de vieillesse“; wykonanie to obejmował aż jedenaście wieczorów.
Najważniejsze tematy przewodnie następnych płyt i koncertów to utwory fortepianowe Muzio Clementiego, Sigismunda Thalberga, Gabriela Fauré, Jules’a Masseneta und Johna Fielda. Za nagranie trzech płyt zawierających najważniejsze cykle sonat Clementiego otrzymał francuską nagrodę płytową CHOC. W roku 2009 została wydana płyta z muzyką Thalberga, dziś zapomnianego już wirtuoza fortepianu epoki romantyzmu; krytyka przyjęła tę płytę entuzjastycznie, uznając wykonanie za wybitne i wzorcowe. W sezonie 2014/2015 nagrał po raz pierwszy w historii dwie płyty z wszystkimi nokturnami i wzorowanymi na nokturnach utworami irlandzkiego romantyka Johna Fielda.
W programach opartych na swej własnej koncepcji i moderowanych na swój własny sposób umieszcza on swoje odkryte i wybrane dzieła w biograficzny i artystyczny kontekst epoki w której powstały, odkrywa wpływy i nawiązuje do innych kompozytorów  łącząc pragnienie powstania nowego z odkrywaniem pozornie znanego. Jako akompaniator pieśni i  odtwórca muzyki kameralnej występuje z wieloma znakomitymi pieśniarzami i zespołami jak np. basem Kurtem Moll, Consortium Clasikum, z zespołem Resonanzen, chórem  Radia Bawarskiego i chórem radiowym WDR w Kolonii.
Dalekie  trasy koncertowe i zobowiązania koncertowe prowadziły Stefana Irmer do Szwecji, Finlandii, Anglii, Norwegii, Włoch, Francji, Korei Południowej i Chin a także wielokrotnie do Japonii i Kolumbii.
Jako stały gość międzynarodowych  festiwali otrzymywał zaproszenia m. in. na: West Cork Chamber Musik Festival, Cervantino Festival Guanajuato, Schwetzinger Festspiele, Opernfestspiele München, Schleswig Holstein Musikfestival i Rossini Opera Festival Pesaro.
Liczne produkcje i koncerty dla  TV i  rozgłośni radiowych (ZDF, 3SAT, SWR, HR, WDR i BR) są dowodem jego artystycznej witalności.

Wojciech LIGĘZA – historyk literatury, krytyk, eseista, profesor zwyczajny, kierownik Katedry Historii Literatury Polskiej XX Wieku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2008-2014 wiceprezes krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (obecnie członek zarządu).  
Autor około 550 publikacji (rozpraw, szkiców, esejów, recenzji, felietonów, tekstów literackich), w tym książek: Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych (1998), Jaśniejsze strony katastrofy. Szkice o twórczości poetów emigracyjnych (2001), O poezji Wisławy Szymborskiej. Świat w stanie korekty (2002), Pod kreską. Teksty z lat 1996-2013 (2013, II wydanie 2017), Bez rutyny. O poezji Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta (2016), Nieoczywistość. Posłowia, wstępy, szkice (2017).  Przygotował i opatrzył wstępem Wybór poezji Wisławy Szymborskiej wydany w Bibliotece Narodowej (2017). Od roku 2009 współredaguje (z Gabrielą Matuszek) serię wydawniczą „Krakowska Biblioteka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich”.  Mieszka w Krakowie.       

 

 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję