telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT UNIWERSYTECKI
powiększ
wykonawcy:
OBOCORDE QUARTET:
Mariusz Pędziałek – obój
Maria Sławek – skrzypce
Maria Dutka – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela
prof. dr hab. Franciszek Ziejka - słowo
repertuar:
Krzysztof Penderecki – Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (wersja na obój)
Benjamin Britten – Phantasy quartet na obój i smyczki op. 2
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet obojowy F-dur KV 370/368b
prof. dr hab. Franciszek Ziejka - wykład pt. Poeci i wielki cud zmartwychwstania
Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu
Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”
Idea kwartetu Obocorde powstała z inicjatywy oboisty Mariusza Pędziałka podczas wspólnego muzykowania z Orchestra of Life Nigela Kennedy'ego w 2010 roku. Obój i trio smyczkowe - zestawienie instrumentu dętego z trzema różnymi instrumentami smyczkowymi - daje niezwykle interesujące brzmienie, w którym każdy z instrumentów pełni swoją indywidualną rolę. Podobnie także każdy z muzyków zespołu realizuje własną drogę artystyczną, by czasem spotkać się w ramach Obocorde. Zespół ma w swoim repertuarze utwory oryginalne napisane na ten unikalny skład oraz opracowania różnych utworów zaadoptowanych do swoich potrzeb.
Mariusz PĘDZIAŁEK – studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursu mistrzowskiego pod kierunkiem Lothara Kocha w Sion w Szwajcarii.
Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum”, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Występuje w kraju oraz za granicą, zarówno jako solista, jak i kameralista. Gościł wielokrotnie na festiwalach: Warszawska Jesień (w 1980 na koncercie inauguracyjnym uczestniczył jako solista w wykonaniu Koncertu podwójnego na flet i obój G. Ligetiego), Mixed-Media w Brukseli, Poznańska Wiosna Muzyczna, Aspekte w Salzburgu, Dni Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Światowe Dni Muzyki w Warszawie. Jako solista koncertował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in.: Agnieszki Duczmal, Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita. Współpracował ponadto ze skrzypkiem Nigelem Kennedym i pianistą Kevinem Kennerem, a także z Grzegorzem Turnauem i Jarkiem Śmietaną oraz orkiestrami: Amadeus, Aukso, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Polską Orkiestrą Radiową. W 2004 roku brał udział w tournée Nigela Kennedy’ego i Filharmoników Berlińskich po Niemczech i Austrii, grając w Koncercie B-dur na obój i skrzypce A. Vivaldiego. Także z Nigelem Kennedym i jego Orchestra of Life odbył tournée koncertowe po Niemczech w 2010 roku (Koncet d-moll na obój i skrzypce J.S. Bacha). W sierpniu 2006 roku był docentem Międzynarodowej Akademii Nowej Kompozycji i Audio-Art Avantgarde Tirol w Seefeld.
Artysta w swoim dorobku posiada nagrania dla Polskiego Radia oraz firm fonograficznych: Polskie Nagrania, Wergo, Dux, Acte Préalable (utwory kameralne na obój). W 2001 otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za płytę, zarejestrowaną wspólnie z Anną Sikorzak-Olek i orkiestrą Amadeus, z Koncertem na obój i harfę Lutosławskiego. W 2016 wydał CD z utworami polskich kompozytorów na obój i fortepian (z Renatą Żełobowską-Orzechowską). Nagrywa również muzykę teatralną i filmową dla Zygmunta Koniecznego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Zbigniewa Preisnera. Występował w spektaklach teatralnych w Teatrze STU i Teatrze Starym w Krakowie (jest autorem oraz wykonawcą muzyki w spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista) oraz w Teatrze Rampa w Warszawie. Był jurorem Konkursu Wykonawców Muzyki Współczesnej w Warszawie, Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, członkiem Rady Programowej Festiwalu Poznańska Wiosna, wykładowcą w Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1993) oraz Letnich Kursów Muzyki Współczesnej w Krakowie.
Mariusz Pędziałek został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz krakowską odznaką Honoris Gratia.
Maria SŁAWEK – artysta-rezydent Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w sezonie 2017/2018 w ramach projektu Instytutu Muzyki i Tańca. Polska skrzypaczka, solistka i kameralistka, ukończyła w 2011 z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec Wiesława Kwaśnego. Doskonaliła też swoje umiejętności pod okiem Dory Schwarzberg (studia podyplomowe), Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova czy Wandy Wiłkomirskiej.
W 2007 roku otrzymała nagrodę Jerzego Katlewicza, przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010 i 2013 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Krakowa dla Młodych Twórców Kultury, jest także laureatką nagrody The Georg Solti Foudation.
Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, na Ukrainie i w USA. Brała udział w festiwalach: Muzyka w Starym Krakowie, Mozartiana w Gdańsku, Festival International de Musique de Chambre en Charente we Francji, Wawel o Zmierzchu oraz Emanacje w Krakowie, Letnie Koncerty na Grochowskiej (organizowane przez orkiestrę Sinfonia Varsovia) czy Warszawska Jesień.
Od roku 2007 tworzy duet z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Schumanna oraz Prokofiewa, wydana przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą Castello. W 2015 światło dzienne ujrzał kolejny album artystów, na którym znalazły się dzieła na skrzypce i fortepian Weinberga. Płyta wydana przez wytwórnię CD Accord objęta została patronatem Programu 2. Polskiego Radia.
Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim Maria Sławek współtworzy wyjątkowy zespół – sekstet smyczkowy.
Nagrania Marii Sławek wielokrotnie prezentowane były na antenie Polskiego Radia, zarówno jako transmisje na żywo ze Studia im. W. Lutosławskiego oraz Zamku Królewskiego w Warszawie, jak i w formie prezentacji obydwu nagranych przez nią albumów. Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych. Artystka gra na instrumencie Charles François Gand z pracowni Nicolasa Lupot (Paryż 1817).
Maria DUTKA – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Janusza Pisarskiego oraz Universtität für Musik und darstellende Kunst Wien w klasie Wolfganga Klosa i Urlicha Schönauera. Swoje umiejętności doskonaliła w European Chamber Music Academy (2009–2011) oraz na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Stefana Kamasę, Andrę Darzins, Hatta Beyerlego, Johannesa Meissla, Avedisa Kouyoumdjiana, Apollon Musagète Quartet, Tokyo String Quartet. Była stypendystką programu Młoda Polska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza, Miasta Krakowa, Pacific Music Festival w Sapporo, European Chamber Music Academy. Laureatka konkursów krajowych i międzynarodowych, otrzymała m.in. III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2007), II nagrodę i Bärenreiter Urtext-Preis w Charles Hennen Concours w Holandii (2011), z Messages Quartet II nagrodę i Nagrodę Specjalną za interpretację muzyki D. Szostakowicza w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw (2015).
Współzałożycielka Messages Quartet (2014) – zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki polskiej. W roku 2017 ukazała się debiutancka płyta kwartetu pt. Szymon Laks String Quartets (DUX). Od 2011 roku Maria Dutka jest altowiolistką NOSPR w Katowicach. Współpracowała także z orkiestrami Sinfonietta Cracovia i Capella Cracoviensis oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Jako kameralistka koncertuje w ramach różnych formacji, systematycznie biorąc udział w serii NOSPR kameralnie. Gościła m.in. na Festival Pablo Casals (Prades), festiwalu Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Kammermusik Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), Internationales Musikfest Goslar-Harz, Przemyskiej Jesieni Muzycznej. Wraz z Kwartetem Vistula w 2009 wystąpiła w USA, m.in. w Kravis Center – w ramach The Young Artists Series.
W 2016 roku rozpoczęła działalność dydaktyczną jako asystent w klasie altówki Janusza Pisarskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi letnie kursy w ramach Małopolskiej Akademii Talentów. W roku 2015 otrzymała tytuł doktora sztuki.
Beata URBANEK-KALINOWSKA – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Zdzisława Łapińskiego (2004, dyplom z wyróżnieniem) oraz École Normale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie Paula Juliena (2005). W roku 2008 ukończyła w Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie studia podyplomowe w Solistenklasse u Petera Bucka. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Firleja, Angeliki Mai, Marco Ylönena, Christiana Eulera, Ralfa Gothóniego, Arvida Engegårda.
Stypendystka programu Młoda Polska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Zygmunta Zaleskiego, Towarzystwa Przyjaciół Krakowa w Chicago, Samorządu Wrocławia i Miasta Krakowa. Laureatka konkursów solowych i kameralnych, m.in. I miejsca w konkursie Akademii Muzycznej w Krakowie za najlepszą interpretację utworów wiolonczelowych Pendereckiego (2003), I miejsca w kategorii Trio w Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003), Bräuer Optik Spezialpreis für Kammermusik w Internationales Klassikfestival w Allgäu (2005), III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2006), ponadto z Messages Quartet zdobyła II miejsce i Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu D. Szostakowicza w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw (2015).
Jest współzałożycielem (2014) i członkiem Messages Quartet oraz członkiem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej od początku istnienia zespołu, w której pełni funkcję koncertmistrza. Jako gościnny koncertmistrz wiolonczel grała z Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieorchester, Cappella Gedanensis, Orchestre Philharmonique de Nice.
Z Nigelem Kennnedym, z którym współpracuje od roku 2010, zarejestrowała dla Sony Classical płyty The Four Elements i The New Four Seasons; wykonuje ze skrzypkiem inwencje dwugłosowe J.S. Bacha w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę. W 2016 występowała w koncertach promujących album Kennedy’ego My World. Wzięła udział w nagraniu dla wydawnictwa DUX płyt Polish Cello Music (2013) oraz, z Messages Quartet, Szymon Laks String Quartets (2017), dla Akademii Muzycznej w Krakowie płyt z muzyką Marka Stachowskiego (2006 i 2016).
Od 2007 roku jest asystentem w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, od 2012 roku w stopniu doktora sztuki.
Franciszek ZIEJKA (ur. 1940), profesor honorowy Uniwersytetu Jagiellońskiego, historyk literatury i kultury polskiej, rektor UJ w latach 1999-2005, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich w latach 2002-2005, członek czynny Polskiej Akademii Umiejętności, przewodniczący Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa (od 2005 r). Przez osiem lat wykładał w uniwersytetach francuskich i portugalskich. Bada przede wszystkim dzieje literatury i kultury polskiej czasów narodowej niewoli. Ogłosił kilkaset artykułów i ok. dwudziestu książek naukowych, w tym: „Wesele” w kręgu mitów polskich (1977), Złota legenda chłopów polskich (1984), Paryż młodopolski (1993), Nasza rodzina w Europie (1995), Miasto poetów (2005), Moja Portugalia (2008), Mistrzowie słowa i czynu (2011), Polska poetów i malarzy (2011), Jan Paweł II i polski świat akademicki (2014), W drodze do sławy (2015).
Wykład prof. dra hab. Franciszka Ziejki zatytułowany Poeci i wielki cud zmartwychwstania poświęcony będzie poetom czasów narodowej niewoli, którzy wspólnie z innymi rodakami walczyli o odzyskanie przez Polskę niepodległości. Przypomniane zostaną sylwetki przede wszystkim tych, którzy słowem poetyckim podtrzymywali wiarę w przyszłe zmartwychwstanie Polski - od Józefa Wybickiego po Edwarda Słońskiego. Jedni w poetyckich strofach ukazywali boje rodaków z wrogami, inni podtrzymywali wiarę w przyszłe zwycięstwo w czasach, gdy po przegranych bitwach niedawnymi bojownikami zaludniały się drogi wiodące na Sybir czy na wygnanie. Zdecydowana większość z nich wierzyła, że wcześniej czy później nadejdzie dzień zmartwychwstania. I taki dzień nadszedł w listopadzie 1918 roku. Wykład wygłoszony zostanie dokładnie w 187. rocznicę wybuchu powstania listopadowego.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010