Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT UNIWERSYTECKI

2017-11-29, Środa
19:00

rodzaj abonamentu: Abonament U
miejsce: Collegium Novum
cena biletów:
30 zł
20 zł
Zarezerwuj bilet
fot. archiwum Filharmonii
powiększ

wykonawcy:

OBOCORDE QUARTET:
Mariusz Pędziałek – obój
Maria Sławek – skrzypce
Maria Dutka – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela

prof. dr hab. Franciszek Ziejka - słowo



repertuar:

Krzysztof Penderecki – Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (wersja na obój)
Benjamin Britten – Phantasy quartet na obój i smyczki op. 2
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet obojowy F-dur KV 370/368b

prof. dr hab. Franciszek Ziejka - wykład pt. Poeci i wielki cud zmartwychwstania

 

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu
Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”





 

Idea kwartetu Obocorde powstała z inicjatywy oboisty Mariusza Pędziałka podczas wspólnego muzykowania z Orchestra of Life Nigela Kennedy'ego w 2010 roku. Obój i trio smyczkowe - zestawienie instrumentu dętego z trzema różnymi instrumentami smyczkowymi - daje niezwykle interesujące brzmienie, w którym każdy z instrumentów pełni swoją indywidualną rolę. Podobnie także każdy z muzyków zespołu realizuje własną drogę artystyczną, by czasem spotkać się w ramach Obocorde. Zespół ma w swoim repertuarze utwory oryginalne napisane na ten unikalny skład oraz opracowania różnych utworów zaadoptowanych do swoich potrzeb.

Mariusz PĘDZIAŁEK – studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursu mistrzowskiego pod kierunkiem Lothara Kocha w Sion w Szwajcarii.
Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum”, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Występuje w kraju oraz za granicą, zarówno jako solista, jak i kameralista. Gościł wielokrotnie na festiwalach: Warszawska Jesień (w 1980 na koncercie inauguracyjnym uczestniczył jako solista w wykonaniu Koncertu podwójnego na flet i obój G. Ligetiego), Mixed-Media w Brukseli, Poznańska Wiosna Muzyczna, Aspekte w Salzburgu, Dni Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Światowe Dni Muzyki w Warszawie. Jako solista koncertował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in.: Agnieszki Duczmal, Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita. Współpracował ponadto ze skrzypkiem Nigelem Kennedym i pianistą Kevinem Kennerem, a także z Grzegorzem Turnauem i Jarkiem Śmietaną oraz orkiestrami: Amadeus, Aukso, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Polską Orkiestrą Radiową. W 2004 roku brał udział w tournée Nigela Kennedy’ego i Filharmoników Berlińskich po Niemczech i Austrii, grając w Koncercie B-dur na obój i skrzypce A. Vivaldiego. Także z Nigelem Kennedym i jego Orchestra of Life odbył tournée koncertowe po Niemczech w 2010 roku (Koncet d-moll na obój i skrzypce J.S. Bacha). W sierpniu 2006 roku był docentem Międzynarodowej Akademii Nowej Kompozycji i Audio-Art Avantgarde Tirol w Seefeld.
Artysta w swoim dorobku posiada nagrania dla Polskiego Radia oraz firm fonograficznych: Polskie Nagrania, Wergo, Dux, Acte Préalable (utwory kameralne na obój). W 2001 otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za płytę, zarejestrowaną wspólnie z Anną Sikorzak-Olek i orkiestrą Amadeus, z Koncertem na obój i harfę Lutosławskiego. W 2016 wydał CD z utworami polskich kompozytorów na obój i fortepian (z Renatą Żełobowską-Orzechowską). Nagrywa również muzykę teatralną i filmową dla Zygmunta Koniecznego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Zbigniewa Preisnera. Występował w spektaklach teatralnych w Teatrze STU i Teatrze Starym w Krakowie (jest autorem oraz wykonawcą muzyki w spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista) oraz w Teatrze Rampa w Warszawie. Był jurorem Konkursu Wykonawców Muzyki Współczesnej w Warszawie, Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, członkiem Rady Programowej Festiwalu Poznańska Wiosna, wykładowcą w Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1993) oraz Letnich Kursów Muzyki Współczesnej w Krakowie.
Mariusz Pędziałek został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz krakowską odznaką Honoris Gratia.

Maria SŁAWEK – artysta-rezydent Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w sezonie 2017/2018 w ramach projektu Instytutu Muzyki i Tańca. Polska skrzypaczka, solistka i kameralistka, ukończyła w 2011 z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec Wiesława Kwaśnego. Doskonaliła też swoje umiejętności pod okiem Dory Schwarzberg (studia podyplomowe), Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova czy Wandy Wiłkomirskiej.
W 2007 roku otrzymała nagrodę Jerzego Katlewicza, przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010 i 2013 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Krakowa dla Młodych Twórców Kultury, jest także laureatką nagrody The Georg Solti Foudation.
Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, na Ukrainie i w USA. Brała udział w festiwalach: Muzyka w Starym Krakowie, Mozartiana w Gdańsku, Festival International de Musique de Chambre en Charente we Francji, Wawel o Zmierzchu oraz Emanacje w Krakowie, Letnie Koncerty na Grochowskiej (organizowane przez orkiestrę Sinfonia Varsovia) czy Warszawska Jesień.
Od roku 2007 tworzy duet z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Schumanna oraz Prokofiewa, wydana przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą Castello. W 2015 światło dzienne ujrzał kolejny album artystów, na którym znalazły się dzieła na skrzypce i fortepian Weinberga. Płyta wydana przez wytwórnię CD Accord objęta została patronatem Programu 2. Polskiego Radia.
Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim Maria Sławek współtworzy wyjątkowy zespół – sekstet smyczkowy.
Nagrania Marii Sławek wielokrotnie prezentowane były na antenie Polskiego Radia, zarówno jako transmisje na żywo ze Studia im. W. Lutosławskiego oraz Zamku Królewskiego w Warszawie, jak i w formie prezentacji obydwu nagranych przez nią albumów. Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych. Artystka gra na instrumencie Charles François Gand z pracowni Nicolasa Lupot (Paryż 1817).

Maria DUTKA – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Janusza Pisarskiego oraz Universtität für Musik und darstellende Kunst Wien w klasie Wolfganga Klosa i Urlicha Schönauera. Swoje umiejętności doskonaliła w European Chamber Music Academy (2009–­2011) oraz na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Stefana Kamasę, Andrę Darzins, Hatta Beyerlego, Johannesa Meissla, Avedisa Kouyoumdjiana, Apollon Musagète Quartet, Tokyo String Quartet. Była stypendystką programu Młoda Polska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza, Miasta Krakowa, Pacific Music Festival w Sapporo, European Chamber Music Academy. Laureatka konkursów krajowych i międzynarodowych, otrzymała m.in. III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2007), II nagrodę i Bärenreiter Urtext-Preis w Charles Hennen Concours w Holandii (2011), z Messages Quartet II nagrodę i Nagrodę Specjalną za interpretację muzyki D. Szostakowicza w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw (2015).
Współzałożycielka Messages Quartet (2014) – zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki polskiej. W roku 2017 ukazała się debiutancka płyta kwartetu pt. Szymon Laks String Quartets (DUX). Od 2011 roku Maria Dutka jest altowiolistką NOSPR w Katowicach. Współpracowała także z orkiestrami Sinfonietta Cracovia i Capella Cracoviensis oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Jako kameralistka koncertuje w ramach różnych formacji, systematycznie biorąc udział w serii NOSPR kameralnie. Gościła m.in. na Festival Pablo Casals (Prades), festiwalu Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Kammermusik Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), Internationales Musikfest Goslar-Harz, Przemyskiej Jesieni Muzycznej. Wraz z Kwartetem Vistula w 2009 wystąpiła w USA, m.in. w Kravis Center – w ramach The Young Artists Series.
W 2016 roku rozpoczęła działalność dydaktyczną jako asystent w klasie altówki Janusza Pisarskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi letnie kursy w ramach Małopolskiej Akademii Talentów. W roku 2015 otrzymała tytuł doktora sztuki.

Beata URBANEK-KALINOWSKA – absolwentka Akademii Muzycznej w Kra­kowie w klasie Zdzisława Łapińskiego (2004, dyplom z wyróżnieniem) oraz École Normale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie Paula Juliena (2005). W roku 2008 ukończyła w Staatliche Hoch­schule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie studia podyplomowe w Solistenklasse u Petera Bucka. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich pod kierun­kiem m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Firleja, Angeliki Mai, Marco Ylönena, Christiana Eulera, Ralfa Gothóniego, Arvida Engegårda.
Stypendystka programu Młoda Polska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Funda­cji Zygmunta Zaleskiego, Towarzystwa Przyjaciół Krakowa w Chicago, Samorządu Wrocławia i Miasta Krakowa. Laureatka konkursów solowych i kameralnych, m.in. I miejsca w konkursie Akademii Muzycznej w Krakowie za najlepszą interpretację utworów wiolonczelowych Pendereckiego (2003), I miejsca w kategorii Trio w Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003), Bräuer Optik Spezialpreis für Kammermusik w Internationa­les Klassikfestival w Allgäu (2005), III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2006), ponadto z Messages Quartet zdobyła II miejsce i Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu D. Szostakowicza w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw (2015).
Jest współzałożycielem (2014) i członkiem Messages Quartet oraz członkiem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej od początku istnienia zespołu, w której pełni funkcję koncert­mistrza. Jako gościnny koncertmistrz wiolonczel grała z Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieorchester, Cappella Gedanensis, Orchestre Philharmonique de Nice.
Z Nige­lem Kennnedym, z którym współpracuje od roku 2010, zarejestrowała dla Sony Classical płyty The Four Elements i The New Four Seasons; wykonuje ze skrzypkiem inwencje dwugłosowe J.S. Bacha w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę. W 2016 występowała w koncertach promujących album Kennedy’ego My World. Wzięła udział w nagraniu dla wydawnictwa DUX płyt Polish Cello Music (2013) oraz, z Messages Quartet, Szymon Laks String Quartets (2017), dla Akademii Muzycznej w Krakowie płyt z muzyką Marka Stachowskiego (2006 i 2016).
Od 2007 roku jest asystentem w Kate­drze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, od 2012 roku w stopniu doktora sztuki.


Franciszek ZIEJKA (ur. 1940), profesor honorowy Uniwersytetu Jagiellońskiego, historyk literatury i kultury polskiej, rektor UJ w latach 1999-2005, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich w latach 2002-2005, członek czynny Polskiej Akademii Umiejętności, przewodniczący Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa (od 2005 r). Przez osiem lat wykładał w uniwersytetach francuskich i portugalskich. Bada przede wszystkim dzieje literatury i kultury  polskiej czasów narodowej niewoli. Ogłosił kilkaset artykułów i ok. dwudziestu książek naukowych, w tym: „Wesele” w kręgu mitów polskich (1977), Złota legenda chłopów polskich (1984), Paryż młodopolski (1993), Nasza rodzina w Europie (1995), Miasto poetów (2005), Moja Portugalia (2008),  Mistrzowie słowa i czynu (2011), Polska poetów i malarzy (2011),  Jan Paweł II i polski świat akademicki (2014), W drodze do sławy (2015).


 

Wykład prof. dra hab. Franciszka Ziejki zatytułowany Poeci i wielki cud zmartwychwstania poświęcony będzie poetom czasów narodowej niewoli, którzy wspólnie z innymi rodakami walczyli o odzyskanie przez Polskę niepodległości. Przypomniane zostaną sylwetki przede wszystkim tych, którzy słowem poetyckim podtrzymywali wiarę w przyszłe zmartwychwstanie Polski - od Józefa Wybickiego po Edwarda Słońskiego. Jedni w poetyckich strofach ukazywali boje rodaków z wrogami, inni podtrzymywali wiarę w przyszłe zwycięstwo w czasach, gdy po przegranych bitwach  niedawnymi bojownikami zaludniały się drogi wiodące na Sybir czy na wygnanie. Zdecydowana większość z nich wierzyła, że wcześniej czy później nadejdzie dzień zmartwychwstania. I taki dzień nadszedł w listopadzie 1918 roku. Wykład wygłoszony zostanie dokładnie w 187. rocznicę wybuchu powstania listopadowego.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję