Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2017-06-09, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament P
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
30 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Lutz Edelhoff
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Marc Tardue – dyrygent
Katarzyna Hołysz – sopran
Anna Lubańska – alt
Rafał Bartmiński – tenor
Wojtek Gierlach – bas
Teresa majka-Pacanek – chórmistrz


 



repertuar:

Ludwig van Beethoven – Missa Solemnis op. 123

Marc TARDUE, dyrygent pochodzenia francusko-włoskiego, dorastał i uczył się w Stanach Zjednoczonych. Ukończył Peabody Conservatory of Music w Baltimore oraz studia podyplomowe z fortepianu u Aleksandra Lipskiego i Wiktora Łabuńskiego, a także w zakresie dyrygentury pod kierunkiem Frederika Prausnitza, Leo Müllera i Constantina Bugeanu. Studiował też śpiew u Marilyn Cotlow oraz pracował jako korepetytor podczas kursów mistrzowskich Francesca Valentino, Eileen Farell, Tita Gobbi i Beverly Sills.


W latach 1982-1985 Tardue był Pierwszym Dyrygentem Opery Islandzkiej w Reykjaviku. W 1984 roku został nagrodzony w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Ernesta Ansermeta w Genewie. Podczas kolejnych edycji konkursu systematycznie występował w roli dyrygenta z Orchestre de la Suisse Romande, a jego występy znalazły się na nagraniach z prestiżowej serii płytowej Prize Winners, wydawanej przez Musica Helvetica. Od 1994 jest Doradcą Muzycznym i członkiem konkursowego jury.

W latach 1985-1995 Marc Tardue był Dyrektorem Artystycznym Ensemble Instrumental de Grenoble, poszerzając repertuar zespołu o dzieła operowe, chóralne i symfoniczne. Pod jego dyrekcją EIG nagrał wiele płyt, a także koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 1991 do 2002 roku dyrygent piastował stanowisko Dyrektora Artystycznego Orchestre Symphonique et Théâtre Lyrique de Bienne w Szwajcarii, a w latach 1999-2008 był Dyrektorem Artystycznycm Orquestra Nacional de Porto w Portugalii.

Jako dyrygent gościnny współpracował z wieloma europejskimi orkiestrami, takimi jak: L'Orchestre de la Suisse Romande, Nouvel Orchestre Philharmonique de la Radio France, Orchestre Colonne, Orchestre des Pays de la Loire, l’Orchestre Lyrique de Région Avignon Provence, Orchestre Régional de Cannes, Orchestre Philharmonique de Mulhouse, Orkiestra Radiowa I Orkiestra Symfoniczna w Bazylei,  Stadtorchester St. Gallen, Stadtorchester Winterthur, Litewska Orkiestra Kameralna, Antwerpen Philharmonic, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Orkiestra Filharmonii im. G. scuEne w Bukareszcie, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Cluj (Rumunia), Orquestra Clássica do Porto, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Orquesta Sinfónica Radio Televisión Española, Orquesta Filarmónica de Málaga, Pablo Sarasate Orchestra, Estońska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Zagrzebiu, Göteborg Opera Orchestra, Orkiestra Symfoniczna w Oulu (Finlandia), Litewska Państwowa Orkiestra Symfoniczna, Philarmonisches Orchester der Hansestadt Lübeck, Philharmonisches Orchester Würzburg, Rheinische Philharmonie Koblenz, Württembergische Philharmonie i Rosyjska Orkiestra Narodowa. Dyrygent jest także dyrektorem artystycznym festiwali operowych w Heidenheim (Niemcy) i Schenkenbergu (Szwajcaria). Ponadto występował kilkakrotnie podczas Festiwalu w Boswil, gdzie dyrygował koncertami z udziałem Marty Argerich, Daniela Schnydera i Petera Svenssona.

W 1989 roku Marc Tardue otrzymał od rządu francuskiego Order Kawalera Sztuki i Literatury za wybitne osiągnięcia artystyczne. W roku 2004 portugalskie Ministerstwo Kultury przyznało mu jedno z najwyższych tamtejszych odznaczeń: Medalha de Mérito Cultural. Dyrygent został także nagrodzony Złotym Medalem przez Ministerstwo Kultury w Armenii (2016) za znaczące dokonania w rozwijaniu relacji kulturalnych Armenii i Niemiec.

Od 2012 roku Marc Tardue jest Dyrektorem Artystycznym Filharmonii Jeneńskiej, która pod jego przewodnictwem odbywa liczne tournées po Niemczech, Szwajcarii i Austrii, a ostatnio także Chinach i Armenii.



Na partyturze Missa solemnis Ludwig van Beethoven napisał: „Z serca – oby do serc trafiła”. Życzenie to spełniło się – myśl kompozytora stała się mottem jednego z najważniejszych utworów religijnych wszechczasów, a Msza uroczysta op. 123 znalazła miejsce w sercach ogromnej rzeszy melomanów.
Uwielbiany na całym świecie utwór powstał z myślą o wykonaniu podczas uroczystości z okazji objęcia arcybiskupstwa ołomunieckiego przez Rudolfa Johanna Habsburga – mecenasa i przyjaciela Beethovena. Niestety, artysta spóźnił się z oddaniem rękopisu i ceremonię w 1819 roku uświetniła inna muzyka. Kompozycja narodziła się w umyśle geniusza, który nie był w stanie ocenić jej pierwszego wykonania – Beethoven zaczął tracić słuch w wieku dwudziestu kilku lat, a w czasie pisania Mszy mógł porozumiewać się z otoczeniem prawie wyłącznie za pomocą zeszytów konwersacyjnych. Pracował tak nieregularnie, że ostatni takt utworu zamknął dopiero w roku 1822 – gdy Rudolf Habsburg od dawna był już arcybiskupem i kardynałem.
Uroczysta premiera dzieła odbyła się w kwietniu 1824 roku w Sankt Petersburgu, o co usilnie zabiegał wielki miłośnik talentu Beethovena, arystokrata Nikołaj Borysowicz Golicyn. W tym samym roku w Wiedniu wykonano na próbę trzy części kompozycji: Kyrie, Credo i Agnus Dei. Kompletna msza, za którą Beethoven otrzymał złoty medal od króla Francji Ludwika XVIII, zabrzmiała w Varnsdorf sześć lat później – w 1830 roku.

Dorota Staszkiewicz



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję