Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19, w dni wolne - godzinę przed koncertem.

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2017-05-19, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament P
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
30 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Ulf Krentz
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Marcus Bosch – dyrygent
Agnieszka Tomaszewska – sopran
Stanisław Kierner – baryton
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz

 



repertuar:

Joseph Haydn – Symfonia e-moll Żałobna Hob: I:44
Ralph Vaughan-Williams – I Symfonia Morska

Niezwykłość Symfonii e-moll nr 44 Josepha Haydna polega przede wszystkim na jej osobliwym nastroju – na tle innych symfonii, które napisał znany z optymistycznego nastawienia do świata „papa Haydn”, dzieło wyróżnia nuta zadumy i melancholii. Symfonia powstała ok. 1771 roku, podczas służby u księcia Esterhazego. Oprócz działalności kompozytorskiej, Haydn musiał wtedy prowadzić orkiestrę, organizować koncerty, przedstawienia operowe, a także urządzać szczególnie cenione przez księcia wieczory muzyki kameralnej. Pomimo ogromnej ilości pracy, spod pióra kompozytora wyszło w tym okresie wiele arcydzieł – w tym Symfonia żałobna, którą pod koniec życia przeznaczył do wykonania na swoim pogrzebie.

Ralph Vaughan Williams to jedna z ważniejszych postaci brytyjskiej sceny muzycznej. Kompozytor i wykładowca Royal College of Music w Londynie, swoimi poglądami na kwestie muzykologiczne i polityczno-kulturalne dzielił się w licznych publikacjach i odczytach. W kręgu jego zainteresowań znalazła się m.in. twórczość Walta Whitmana, nazywanego ojcem wolnego wiersza. Utwory Whitmana stały się podstawą warstwy tekstowej pierwszej i najdłuższej symfonii Vaughana Williamsa, wykonanej w 1910 roku podczas słynnego Leeds Festival. Symfonia Morska, w której chór stanowi integralną część struktury kompozycji, w pierwszej połowie XX wieku otworzyła nowy etap brytyjskiej muzyki symfonicznej i chóralnej.

Dorota Staszkiewicz


 

Marcus BOSCH piastuje stanowisko generalnego dyrektora muzycznego Teatru Państwowego i Państwowej Orkiestry Filharmonicznej w Norymberdze (od 2011), a także głównego dyrygenta gościnnego Południowo-Zachodniej Niemieckiej Orkiestry Filharmonicznej w Konstancji (od 2016). Jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu Operowego w Heidenheim oraz założycielem i szefem festiwalowej orkiestry Cappella Aquileia (od 2010). Po swoim debiucie dyrygenckim (w wieku 24 lat) z Niemiecką Państwową Orkiestrą Filharmoniczną w Nadrenii-Palatynacie, ten niemiecki dyrygent o brazylijskich i włoskich korzeniach postanowił podążyć tradycyjną ścieżką kariery „kapelmistrza” (na podobieństwo wielu innych dyrygentów niemieckich), która zaprowadziła go do państwowych teatrów w Wiesbaden i Saarbrücken, a także do Halle, gdzie współpracował z miejscową Orkiestrą Państwową. Od 2002 do 2012 roku pełnił funkcję generalnego dyrektora muzycznego miasta Aachen, gdzie rozpoczęła się jego międzynarodowa kariera.
Marcus Bosch jako dyrygent gościnny poprowadził wiele zespołów orkiestrowych w Europie, Azji i Ameryce, w tym: Staatskapelle Dresden, Orkiestrę Filharmonii w Monachium, Orchestre National de Belgique, Orchestre Philharmonique de Luxemburg, Orchestre National de Lyon, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestra Nazionale della RAI Torino, RSB i DSO w Berlinie, Orkiestrę Symfoniczną Radia w Lipsku (MDR) oraz Deutsche Radiophilharmonie.
Jako dyrygent operowy wystąpił w wielu teatrach operowych takich, jak: Sächsische Staatsoper, Theater Basel, Göteborgsoperan, Teatro Filarmonico di Verona, Teatro Pavarotti w Modenie czy Teatro Claudio Abbado w Ferrarze. Artysta regularnie występuje z Orkiestrą Filharmoniczną w Stuttgarcie i Północnoniemiecką Orkiestrą Symfoniczną w Rostocku, Orquesta Sinfonica de Gran Canaria, Komische Oper w Berlinie i Operą Państwową w Hamburgu, gdzie od czasu swojego debiutu w produkcji Fidelia Beethovena (2005) poprowadził: Uprowadzenie z Seraju Mozarta, Wolnego strzelca Webera, Falstaffa i Makbeta Verdiego, Latającego Holendra Wagnera, a także premierę Mistrza i Małgorzaty współczesnego kompozytora niemieckiego Yorka Höllera otwierającą sezon 2013/2014.
Marcus Bosch może pochwalić się szerokim spektrum stylistycznym, o czym świadczy wiele jego premierowych produkcji, występy dyrygenckie podczas operowego festiwalu Biennale w Monachium, a także Nagroda Muzyczna im. Haendla Miasta Halle.
Artysta ma na swoim koncie wiele nagrań, w tym uznanego na arenie międzynarodowej kompletnego zbioru symfonii Johannesa Brahmsa i Antona Brucknera z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej z Aachen, a także albumu DVD z wykonaniem Śpiewaków norymberskich Wagnera wraz z orkiestrą Teatru Państwowego w Norymberdze. Obecnie pracuje nad nagraniem kompletnego zbioru symfonii Antonina Dvořáka wraz z Państwową Orkiestrą Filharmoniczną w Norymberdze, a także wszystkich symfonii Roberta Schumanna z zespołem orkiestrowym Cappella Aquileia. Oba nagrania ukażą się nakładem wytwórni Coviello Classics.
Marcus Bosch dyrygował pierwszą na świecie ogólnie dostępną operową transmisją internetową na żywo (premiera Salome R. Straussa z Aachen, 2005), a także pierwszą premierową produkcją pokazywaną na żywo w kinach (Tristan i Izolda Wagnera w Norymberdze, 2012). Co roku dyryguje także podczas największego święta muzyki klasycznej w Europie Klassik Open Air w Norymberdze, które przyciąga ponad 90 tysięcy słuchaczy i jest transmitowane w telewizji, radiu oraz w internecie.
W październiku 2016 roku Marcus Bosch rozpoczął pracę jako wykładowca w Musikhochschule w Monachium. Ponadto jest przewodniczącym niemieckiego stowarzyszenia generalnych dyrektorów muzycznych GMD Konferenz oraz członkiem kilku innych muzycznych organizacji, m.in. kolegium doradczego Niemieckiego Forum Dyrygentów (Deutsches Dirigentenforum).

Agnieszka TOMASZEWSKA – ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta miasta Gdańska. Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari (2005), finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki (2010), zdobywczyni Nagrody dla Najlepszego Śpiewaka Internationale Sommerakademie der Universität Mozarteum.
Jeszcze podczas studiów zadebiutowała na scenie operowej partią Armindy w Rzekomej ogrodniczce Mozarta, w wiedeńskim Schlosstheater Schönbrunn. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie wystąpiła w roli Zuzanny (Wesele Figara Mozarta), Liu (Turandot Pucciniego) oraz Katii (Pasażerka Weinberga). W Operze Krakowskiej śpiewała partię Sary (Loteria na mężów Szymanowskiego) oraz Bubikopf (Cesarz Atlantydy Ullmanna). Obecnie jest solistką Badische Staatstheater Karlsruhe, gdzie kreuje takie role, jak: Hrabina (Wesele Figara), Fiordiligi (Così fan tutte Mozarta), Micaëla (Carmen Bizeta), Mimì (La Bohème Pucciniego), Adina (Napój miłosny Donizettiego), Berthe (Prorok Meyerbeera). W 2015 roku wystąpiła w niemieckiej Oper Stuttgart jako Mimì (La Bohème).
W swoim bogatym repertuarze koncertowym posiada m.in. dzieła oratoryjne – od barokowych po kompozycje współczesne. Odbyła tournée po Izraelu z orkiestrą Zubina Mehty, z którą wykonywała Mszę h-moll J.S. Bacha. Wzięła także udział w prawykonaniach dzieł oratoryjnych Jana A.P. Kaczmarka, a w hollywoodzkim Royce Hall wystąpiła u boku Leszka Możdżera w koncercie muzyki filmowej kompozytora. Śpiewała na festiwalach: Salzburger Festspiele, Die hamburger Ostertöne, Hamburger Mozartwochen, Festiwalu Muzyki Polskiej.
Występowała pod batutą wybitnych dyrygentów, takich jak: Tadeusz Kozłowski, Gabriel Chmura, Carlo Montanaro, Patrick Fournillier, Jan Latham-Koenig, Alfred Eschwé, Peter Schreier, Stefan Soltesz, Simone Young, Ernst van Tiel. Współpracowała także z reżyserami: Keithem Warnerem, Davidem Poutneyem, Achimem Freyerem, Holgerem Müller-Brandesem, Nicolasem Briegerem, Clausem Guthem, Tobiasem Kratzerem.
Wzięła udział w nagraniach płyt CD/DVD, m.in. Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha, Stabat Mater Boccheriniego, (album nominowany do nagrody Fryderyk 2008), Oratorium Gdańskie Kuczyńskiego, Loteria na mężów Szymanowskiego (DVD, światowe prawykonanie), kołysanki Śpiewam dzieciom. Uczestniczyła w licznych nagraniach radiowych i telewizyjnych (TVP, ORF, ARD).

Stanisław KIERNER – śpiewak, pianista i pedagog, urodzony w Łodzi. Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej na Wydziale Wokalno-Aktorskim oraz Instrumentalnym (fortepian solowy). Ukończył Studio Operowe przy Teatrze Narodowym La Monnaie w Brukseli oraz przy Chapelle Musicale Królowej Elżbiety pod kierunkiem Jose van Dama, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Studiował podyplomowo w Narodowym Konserwatorium w Paryżu. 
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. na: Konkursie Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego w Warszawie (I nagroda), Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. Bacewiczów w Łodzi (I nagroda), Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (I nagroda i Nagroda Specjalna za wykonanie cyklu pieśni), Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Hiolskiego w Kudowie Zdroju, Międzynarodowym Konkursie i Festiwalu Operowym francuskiej MEZZO TV, Nagrody Specjalnej Hamel Stiftung na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym ARD w Monachium. 
Debiutował scenicznie w 2002 jako Don Alfonso w operze Cosí fan tutte Mozarta w Teatrze w Rønne w Danii (reż. Jonathan Miller, dyr. Manfred Honeck). W swoim dorobku artystycznym posiada takie partie operowe jak, m.in.: Holender tułacz (partia tytułowa) Wagnera, Król Roger Szymanowskiego, Tosca (baron Scarpia) i Gianni Schicchi (partia tytułowa) Pucciniego, Godzina hiszpańska (Ramiro) Ravela, Carmen (Escamillo) Bizeta, Pirat (Ernesto) Belliniego, Godzina hiszpańska (Ramiro) Ravela, Raj utracony (Adam) oraz Diabły z Loudun (Grandier) Pendereckiego, Cesarz Atlantydy (Lautsprecher) Ullmanna, Aleksander bis (Aleksander) Martinů. 
W jego repertuarze ważną pozycję zajmuje muzyka oratoryjna (Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha,   Stabat Mater Szymanowskiego, A Sea Symphony Vaughana Williamsa, Carmina Burana Orffa, Kawafis Poems Mossa, Ładnienie Mykietyna i in.)  oraz liryka wokalna z towarzyszeniem fortepianu, przede wszystkim takich kompozytorów, jak: Schubert, Schumann, Brahms, Musorgski, Duparc, Szymanowski. Artysta z powodzeniem wykonuje dzieła kompozytorów zarówno klasycznych, jak i współczesnych. 
Artysta w 2013 roku nagrał Les espaces du sommeil na baryton i orkiestrę Lutosławskiego, wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Daniela Raiskina. Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2015, a następnie w 2015 wraz z pianistą Michałem Rotem nagrał płytę z cyklem pieśni Winterreise D. 911 Schuberta. Oba nagrania zostały zarejestrowane dla firmy DUX.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję