telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
Filharmonicy krakowscy zainaugurują Festiwal Muzyki Polskiej
powiększ
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Macieja Tworka zainaugurowali 14. edycję Festiwalu Muzyki Polskiej. Podczas koncertu, jaki odbył się 3 lipca br. o godz. 19.00 w kościele św. Katarzyny wykonane zostało wielkie dzieło Krzysztofa Pendereckiego - Polskie Requiem. W charakterze solistów wystąpili: Izabela Matuła (sopran), Isabelle Vernet (mezzosopran), Wojciech Parchem (tenor) i Liudas Mikalauskas (bas).
Polskie Requiem na cztery głosy solowe, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Pendereckiego powstało w latach 1980-84. Kompozytor wykorzystał w nim łaciński tekst mszy żałobnej Missa pro defubctis jest to więc utwór religijny, lecz odrębny charakter, zaznaczony w tytule, nadają mu inspiracje sytuacją polityczną i dramatyczne wydarzenia w najnowszej historii Polski. Przykładem może być Lacrimosa napisana na uroczystość odsłonięcia pomnika gdańskich stoczniowców, ofiar stłumienia protestów robotniczych w 1970 roku, czy też dedykacja chóralnego Agnus Dei pamięci Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który odegrał ważną rolę w utrzymaniu niezależności kościoła katolickiego i zachowaniu świadomości narodowej w okresie komunistycznej dyktatury. W Recordare Jesu pie kompozytor wprowadził cytat błagalnej pieśni kościelnej Święty Boże i połączył symbolicznie dwie warstwy ekspresyjne dzieła: religijną i patriotyczną-narodową.
Prawykonanie Polskiego Requiem odbyło się 28 września 1984 roku w Stuttgarcie pod dyrekcją Mścisława Roztropowicza. Po dziewięciu latach Penderecki dokomponował pominięte poprzednio Sanctus i tak dopełnioną wersje sam poprowadził po raz pierwszy w Sztokholmie11 listopada 1993.
fot. J. Wrzesiński
© Filharmonia Krakowska 2010