telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
Spotkanie z autorem monografii Bohdana Wodiczki
powiększ
Serdecznie zapraszamy na spotkanie z Michałem Klubińskim, muzykologiem i publicystą muzycznym, autorem monografii wybitnego polskiego dyrygenta-modernisty – Bohdana Wodiczki, dyrektora artystycznego i I dyrygenta Filharmonii Krakowskiej w latach 1951-1955. Książka została wydana nakładem Wydawnictwa UNIVERSITAS.
Spotkanie, jakie odbędzie się w piątek 18 maja br. o godz. 18.30 w Sali Złotej bezpośrednio przed koncertem, poprowadzi dr Piotr Lityński ze Stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej. Podczas spotkania autorskiego oraz przez stronę internetową wydawnictwa można będzie zakupić książkę ze zniżką 32%. Do zniżki uprawnia kupon dostepny w kasie FK przy zakupie biletu na koncert 18.05.
Michał Klubiński (ur. 1983 roku w Warszawie) – muzykolog i publicysta muzyczny. Ukończył studia magisterskie w Instytucie Muzykologii UW. Aktualnie w tejże placówce przygotowuje doktorat poświęcony myśli o muzyce Zygmunta Mycielskiego. Laureat Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Stypendium Towarzystwa Historyczno-Literackiego (Funduszu im. Jana i Suzanne Brzękowskich) w Paryżu, Stypendium Artystycznego m.st. Warszawy (w dziedzinie muzyki). Od 2012 roku stały współpracownik „Ruchu Muzycznego”. Autor artykułów i opracowań źródeł z dziedziny judaistyki muzycznej, estetyki muzycznej, dwudziestowiecznej dyrygentury, związków muzyki z literaturą oraz polityką.
Praca /Michała Klubińskiego/ omawia działalność dyrygenta, niemniej należy do gatunku szerzej traktującego tę działalność artystyczną, przejawiającą się nie tylko w samych koncertach, lecz w całości życia muzycznego. Stąd przedmiotem książki związanym z postacią Bohdana Wodiczki stają się: wielkie wzory muzyczne, życie muzyczne metropolii europejskich, zainteresowanie duchowym znaczeniem wybranej muzyki, sympatia dla nowoczesności języka wykonawczego, nowoczesność języka wykonawczego w prymacie konstrukcji dzieła, odkrywanie muzyki dawnej, uznanie dla idei kanonu muzyki XX wieku i muzyki dawnej, uznanie konieczności starań o nowego słuchacza i nową świadomość estetyczną, własna aksjologia muzyczna, uznanie wartości muzycznych dla poczucia wspólnoty w ramach kultury muzycznej, równouprawnienie różnorodnych, świadomie uznanych gatunków muzycznych, świadomość punktów przecięcia się koncepcji muzycznych z ideologiami i przyjętymi rolami społecznymi artystów. Tak rozumiany świat intelektualny artysty-wykonawcy należy w Polsce do rzadkości, a tym samym staje się cennością, o którą kultura muzyczna winna zabiegać i którą winna podejmować już w następnej epoce, po tej, do której sam artysta przynależał.
Prof. dr hab. Michał Bristiger
Komitet Nauk o Sztuce PAN
© Filharmonia Krakowska 2010