Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


w związku z zagrożeniem epidemicznym kasa nieczynna do odwołania

 REZERWACJA

tel/fax:

pn.-pt. 9.30-14.30, tel. 504 856 500, 504 063 337, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT CHÓRALNY

2020-01-31, Piątek
19:30

miejsce: ZPSM im. M. Karłowicza, Centrum E
cena biletów:
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Chór Filharmonii Krakowskiej
Teresa Majka-Pacanek – dyrygent
Bernarda Grembowiec - sopran
Kamila Paciorkowska - alt
Paweł Fundament - tenor
Maciej Drużkowski - bas                                         
Monika Płachta – fortepian
Agnieszka Ignaszewska-Magiera – fortepian
Wacław Golonka – organy

 



repertuar:

Gioachino Rossini – Petite messe solennelle

 

 

Po skomponowaniu Wilhelma Tella w 1829 roku, Gioacchino Rossini postanowił skończyć z pisaniem oper. Swoim wielbicielom tłumaczył to w następujący sposób: „Wszyscy pracują dla trzech rzeczy: sławy, złota i przyjemności. Sławę już mam, złota mi nie trzeba, a przyjemności już dawno mnie znudziły...”. W kolejnych latach tworzył raczej okazjonalnie. Spod jego pióra wyszły m.in. Stabat Mater, zbiór Péchés de vieillesse (Grzechy starości) i Petite Messe Solennelle, którą żartobliwie nazywał swoim „ostatnim grzechem”. Msza powstała w 1863 roku, prawdopodobnie na prośbę Alexisa Pilleta-Willa. Nie wiemy, jakich argumentów użył francuski bankier, by przekonać Rossiniego do napisania dzieła tak dużego kalibru (przekornie nazwanego przez autora „małą” mszą uroczystą), ale… udało się. Kompozycja była prezentem dla Louise – żony Alexisa, organizującej salonowe koncerty dla wpływowych przyjaciół pary. Msza, przeznaczona pierwotnie na obsadę 12 śpiewaków z akompaniamentem fortepianu i harmonium, po raz pierwszy została wykonana w 1864 roku, w paryskim domu państwa Pillet-Will. Nieco później Rossini opracował wersję z orkiestrą, ale nie zdążył usłyszeć jej na żywo. Długo nie mógł uzyskać pozwolenia na koncert w kościele z udziałem wokalistek, a jesienią 1868 roku zmarł. Ostatecznie rozbudowana Petite Messe Solennelle zabrzmiała w Paryżu trzy miesiące po śmierci kompozytora, w lutym 1869 roku.

Dorota Staszkiewicz

 


Teresa MAJKA-PACANEK – doktor sztuk muzycznych, dyrygent-chórmistrz Chóru Filharmonii Krakowskiej. Ukończyła Wydział Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Arkadiusza Basztonia.
Podczas studiów rozpoczęła współpracę z chórami amatorskimi, zdobywając doświadczenie jako dyrygent i doskonaląc tym samym swoje umiejętności. Od roku 1983 do dnia dzisiejszego prowadzi chór męski Hasło im. dra Henryka Jordana. W latach 1984–1989 była zatrudniona w Państwowym Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie na stanowisku dyrygenta chóru. W tym samym okresie zaangażowana została
jako asystent dyrygenta chóru Dominanta Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Od roku 1985 związana jest z Filharmonią im. K. Szymanowskiego w Krakowie, gdzie podjęła pracę w charakterze artystki chóru. W latach 1989–1993 była kierownikiem i dyrygentem Chóru Kameralnego Filharmonii Krakowskiej, z którym odbyła trzykrotne tournées do Francji (obejmujące 55 koncertów w 49 miastach), brała udział w licznych koncertach okolicznościowych w kraju i za granicą oraz międzynarodowych festiwalach (Dni Muzyki Gitarowej 1988,1993; Festiwal Muzyki Współczesnej FUTURES MUSIQUES IV w Paryżu 1989; Miesiąc Kultury Europejskiej w Krakowie 1992), a także dokonała 3 nagrań fonograficznych. W latach 1991–2009 pracowała jako asystent chórmistrza chóru mieszanego, pozostając jednocześnie artystką chóru.
Od kwietnia do listopada 2009 pełniła obowiązki dyrygenta-chórmistrza, a od października 2009, po wygranym konkursie na stanowisko dyrygenta- chórmistrza, kieruje chórem mieszanym Filharmonii Krakowskiej.
Współpracuje ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena, Festiwalem Muzyki Polskiej, Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Koncertowała w Austrii, Czechach, Danii, Francji, na Litwie, Ukrainie, w Rumunii, Szwecji, Turcji, na Węgrzech i we Włoszech, gdzie m.in. w Watykanie dyrygowała podczas mszy kanonizacyjnej Jana Pawła II i Jana XXIII (27 kwietnia 2014). Współpracuje z wieloma wybitnymi dyrygentami i artystami z Polski i zagranicy. Z okazji 70. rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego przygotowywała okolicznościowy koncert z udziałem Jubilata.
W 2014 roku Teresa Majka-Pacanek została odznaczona medalem Honoris Gratia, przyznawanym przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Bernarda GREMBOWIEC – edukację muzyczną rozpoczęła w Studium Wokalno- Baletowym przy Operetce Śląskiej w Gliwicach (w klasie śpiewu Alicji Maksymowicz). Równocześnie występowała na scenie Operetki Śląskiej. Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Wojciecha Jana Śmietany i Jacka Ozimkowskiego. Doskonaliła swoje umiejętności, uczestnicząc w wielu warsztatach wokalnych, prowadzonych m.in. przez Annę Reynolds, Christiana Elsnera, Paula Eswooda, Ryszarda Karczykowskiego, Dariusza Grabowskiego.
Śpiewała m.in. w Kantacie o kawie J.S. Bacha (Lieschen), w adaptacji Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta jako spektaklu dla dzieci i młodzieży pod dyr. Tomasza Chmiela (Pamina),  operze The Fairy Queen H. Purcella pod dyrekcją P. Eswooda.
Od 2001 roku na stałe związana jest z Chórem Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie jako artystka wokalistka. Posiada zróżnicowany repertuar pieśniowy, oratoryjno-kantatowy, operowy i operetkowy. W Filharmonii Krakowskiej zadebiutowała w 2002 na scenie kameralnej z cyklem pieśni Frauenlieben und Leben R. Schumana i ariami W.A. Mozarta z pianistą Mirosławem Herbowskim. W 2003 roku wystąpiła w Koncercie Muzyki Operowej z towarzyszeniem chóru i orkiestry Filharmonii (dyr. Tomasz Bugaj). Na uwagę zasługuje udział artystki w koncercie oratoryjnym z muzyką E. Griega Peer Gynt pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego, w wykonaniach Fantazji c-moll Beethovena w ramach XVII Wielkanocnego Festiwalu L. van Beethovena, Mszy „Koronacyjnej”  W.A. Mozarta (dyr. T Chmiel), Missa brevis Zoltána Kodálya (dyr. Jacek Mentel), koncercie Mozart con amore (z towarzyszeniem Bogumiły Gizbert-Studnickiej), Cracovia Sacra, XVIII Letnim Festiwalu Muzycznym w Kalwarii Zebrzydowskiej, koncercie operowym na Rynku w Sandomierzu (2017), w wykonaniu estradowym Carmen Bizeta, w roli Frasquity (dyr. M. Dworzyński), w Koncercie Noworocznym 2015/2016 (dyr. Gian Luigi Zampieri), cyklu koncertów letnich w 2016 w Sali Złotej Filharmonii, koncercie pieśni patriotycznych (2017) z towarzyszeniem chóru i orkiestry Filharmonii Krakowskiej, Requiem W.A. Mozarta w 2018 roku w kościele św. Stanisława Kostki, a w 2019 w kościele św. Anny w Krakowie, koncercie z cyklu Musica – ars amanda pt. Wiwat Moniuszko! (2019, aria Halki z opery Halka), Koncercie kolęd z chórem Filharmonii pod dyr. Teresy Majki-Pacanek (2020), wykonaniu Symfonii Dantejskiej F. Liszta na koncercie oratoryjnym pod batutą Muhaia Tanga (2020).
 

Kamila PACIORKOWSKA – w  2011 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie śpiewu Magdaleny Krzyńskiej. W trakcie studiów doskonaliła swoje umiejętności w Conservatorio „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech. Brała udział w licznych spektaklach i koncertach organizowanych przez uczelnię, m.in. w musicalu Nounces Dana Goggina,operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka (rola Jasia). W 2009 rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, wcielając się w rolę Cyganki Czipry w operetce Baron cygański J. Straussa.
Ma w swoim repertuarze liczne partie operowe, m.in. tytułową w  Carmen G. Bizeta, Romea w  I Capuleti e i Montechi V. Belliniego, Feneny w Nabucco G. Verdiego, Dalili w Samsonie i Dalili C. Saint-Saensa), Laury w Giocondzie A. Ponchiellego, jak również pieśni kompozytorów XX w., m.in. Arnolda Schönberga i Zbigniewa Bargielskiego.
Od 2011 r. jest artystką chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W 2013 roku  wykonała partię altową w Petite messe solennelle G. Rossiniego pod dyrekcją Teresy Majki-Pacanek. Od 2018 roku współpracuje z Chórem Opery Krakowskiej.
 

Paweł FUNDAMENT – absolwent wydziału wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie w klasie Jacka Ozimkowskiego. Naukę kontynuował na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Agnieszki Monasterskiej. Dwukrotnie brał udział w seminariach organizowanych przez Internationale Bachakademie Stuttgart Helmutha Rillinga pod kierunkiem Lothara Odiniusa, wykonując partie solowe w Mszy h-moll J.S. Bacha oraz oratorium Mesjasz G.F Haendla, ponadto w kursach mistrzowskich Heleny Łazarskiej, Ryszarda Karczykowskiego i Dariusza Grabowskiego.
W latach 2001–2011 członek Zespołu Madrygalistów Capelli Cracoviensis. Z zespołem tym dokonał wielu nagrań, a płyta Offertoria et Communiones Totius Anni (1611) Mikołaja Zieleńskiego otrzymała nagrodę Fryderyk 2009 w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna i Barokowa. Związany jest z Chórem Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, a także Chórem Polskiego Radia w Krakowie, z którym także wykonuje również partie kameralne i solowe, dokonując wielu nagrań dla Polskiego Radia.  Występuje ponadto jako solista w Operze Kameralnej w Krakowie.
Wykonywał partię solową w Siedmiu bramach Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora wraz z nagraniem płytowym dla firmy DUX. Występował z Wiesławem Ochmanem oraz z Mazowieckiem Teatrem Muzycznym „Operetka” w Warszawie. Wykonał partię solową w Harnasiach Karola Szymanowskiego pod dyrekcją Tadeusza Strugały.  Koncertował również z Orkiestrą Filharmoników Wiedeńskich pod dyrekcją Piotra Gładkiego. W grudniu 2019 roku brał udział jako solista w koncercie, który odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego pod dyrekcją Johna Butta, wraz z {OH} Orkiestrą Historyczną, wykonując Missa Concertata La Lombardesca Bartłomieja Pękiela.

Maciej DRUŻKOWSKI – absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Jacka Ozimkowskiego. Swoje umiejętności wokalne doskonalił, uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach wokalnych, prowadzonych m.in. przez Ryszarda Karczykowskiego, Dariusza Grabowskiego, Paula Esswooda, Marka Rzepkę.
Debiutował w 2009 roku rolą Achilla w operze Juliusz Cezar G.F. Haendla. Następnie kreował m.in. partie: Schaunarda w koncertowym wystawieniu Cyganerii G. Pucciniego wraz z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Alfredo Germonta w Traviacie G. Verdiego oraz liczne solowe partie oratoryjne. Występował pod batutą wielu cenionych dyrygentów, m.in. Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jana Tomasza Adamusa, Alexandra Liebreicha, Krzysztofa Pendereckiego, Vincenta Dumestre.
W dorobku artystycznym ma udział w licznych nagraniach radiowych i płytowych, w tym pierwsze w historii nagranie Mszy łacińskiej Des-dur S. Moniuszki pod batutą W. Siedlika. Na stałe związany z Filharmonią Krakowską, współpracuje również z Capellą Cracoviensis i Operą Krakowską. Koncertuje w kraju i za granicą z repertuarem oratoryjnym, operowym i pieśniarskim.

Agnieszka IGNASZEWSKA-MAGIERA – studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie, początkowo w klasie fortepianu Janusza Dolnego, potem Janusza Skowrona. Już w okresie studiów rozpoczęła trwającą do dziś współpracę m.in. z Chórem Polskiego Radia i Capellą Cracoviensis.
Zapraszana jest jako akompaniator-korepetytor do projektów Filharmonii Podkarpackiej, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Krakowskiego Biura Festiwalowego (Festiwal Muzyki Filmowej) i wielu innych. Obecnie związana jest z Chórem Filharmonii Krakowskiej, występując zarówno w charakterze pianistki, korepetytora solistów, jak i chórzystki. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej niejednokrotnie realizowała partie fortepianu w dziełach symfonicznych i oratoryjnych XX wieku. Będąc stałym współpracownikiem Chóru Polskiego Radia, pełni funkcję akompaniatora a także solistki, koncertując i dokonując nagrań archiwalnych.
Najważniejszą część jej działalności artystycznej stanowi praca ze śpiewakami. Uczestniczy w kursach wokalnych, festiwalach operowych, podczas których ma przyjemność pracować z wybitnymi wokalistami i dyrygentami. Jako korepetytor aktorów i muzyk sesyjny bierze udział w realizacji spektakli teatralnych i telewizyjnych, szczególnie ceniąc sobie stałą współpracę z Zygmuntem Koniecznym.

Monika PŁACHTA – pianistka, akompaniatorka. Absolwentka Wydziału Instrumentalnego (specjalność: fortepian), Wydziału Wychowania Muzycznego (specjalność: prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych) Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła z wyróżnieniem. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka, specjalność: fortepian.
Podczas studiów rozpoczęła współpracę jako akompaniator z Chórem Polskiego Radia oraz Capellą Cracoviensis. Towarzyszyła także regularnie chórowi Akademii Muzycznej w Krakowie, uczestnicząc wraz z zespołem m.in. w kursach Helmutha Rillinga przy prawykonaniu europejskim Credo Krzysztofa Pendereckiego. Brała udział w kursach mistrzowskich Gabriela Chmury oraz licznych przedsięwzięciach artystycznych, w których występowała jako pianista i akompaniator, w tym w wykonaniu Petite messe solennelle G. Rossiniego, Carmina Burana C. Orffa, Die Zigeunerlieder, Liebes-Neue Liebeslieder J. Brahmsa. Współautorka cyklu Inspiracje, w ramach którego zaprezentowała autorską wersję (opracowaną wraz z Agnieszką Draus i Mateuszem Bieniem) Tierkreis K. Stockhausena na fortepian, warstwę elektroakustyczną i video na multimedialnym koncercie, zorganizowanym we współpracy Katedry Kompozycji i Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2013 roku realizowała partię fortepianu w nagraniu z Polskim Chórem Kameralnym Psalmów Dawida Pendereckiego pod batutą Jana Łukaszewskiego.
Od 1999 roku związana z Katedrą Chóralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, w której w latach 2008–2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Od 2006 roku jest także akompaniatorem Chóru Mieszanego Filharmonii Krakowskiej.

Wacław GOLONKA – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Hansa Haselböcka (dyplomy ukończenia studiów w zakresie gry na organach z wyróżnieniem). Laureat konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii (I nagrod i 3 wyróżnienia).
Występuje na koncertach nie tylko w wielu państwach Europy, ale także Azji, Ameryce Północnej, Afryce (Namibia oraz RPA, gdzie odbył trzykrotnie tournée koncertowe). Do najważniejszych miejsc jego działalności artystycznej należą katedry w Wiedniu, Utrechcie, Chartres, Lozannie, Oliwie, Kaliningradzie, sale koncertowe Filharmonii Narodowej w Warszawie, Berliner Philharmonie, Cape Town Philharmony, Buxter Concert Hall, UNISA w Pretorii, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w Norymberdze, Cleveland Museum of Art, radia ORF w Wiedniu, radia w Bratysławie oraz Sala B. Smetany w Pradze. Występował jako solista z Radio Philharmony Orchestra w Pretorii, Cape Town Philharmonic Orchestra, Filharmonią w Bydgoszczy, Brnie, Praską Orkiestrą FOK, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie z kompozycjami autora koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyk 2008 roku. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami, prezentując muzykę wszystkich epok i stylów.
Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Jego nagranie dla TV Polonia ilustrowało cykl filmów Madonny Polskie, a Telewizja Katowice zrealizowała w 1998 roku film o jego działalności pt. Muzyka dźwięku i przestrzeni. Nagrania dokonane przez Czeskie Radio prezentowane są w europejskiej sieci EBU.
Czeskie Radio zrealizowało także nagrania na płyty CD. Nagrywał dla holenderskiego radia Hilversum, austriackiego ORF, Bayerischer Rundfunk, Radia Watykan, Radia Słowackiego oraz Czeskiej Telewizji.
Autor nagrania CD oraz książki Sigfrid Karg-Elert (1877–1933) – w żywiole koloryzmu dźwiękowego. Pomysłodawca i dyrektor Konkursu Muzyki Organowej i Kameralnej Artem Cameralem Promovere w Mielcu, a także organizator konkursu dla młodych organistów Lux Organi w Chorzowie. Prowadzi działalność dydaktyczno-naukową w wielu ośrodkach akademickich w Polsce, Czechach i Niemczech. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie. W ostatnim czasie dokonał kilku premier utworów organowych i organowo-kameralnych.

 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję