Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


15.11 w godz.15–18 Herbewo, 19–20 Bazylika Bożego Ciała, 16-18.11.2019 - KASA NIECZYNNA

 REZERWACJA

tel/fax:

pn.-pt. 9-16, tel. 504 856 500, 504 063 337, 12 619 87 22

e-mail:


Waltornia – księżniczka Leia czy Lord Vader?

Średni Obrazek (343x219)
powiększ

Rozmowa z Adamem Kozłowskim, waltornistą, muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.

Barbara Kalicińska: Waltornia nie należy do najbardziej popularnych instrumentów. Trudno grając na niej zrobić solową karierę o jakiej często marzą dzieciaki rozpoczynające edukację muzyczną. Co skłoniło Pana w dzieciństwie do wyboru tego właśnie instrumentu?

Adam Kozłowski:
Swoją edukację rozpocząłem bardzo wcześnie, bo w wieku 5 lat, jednak waltornia pojawiła się dużo później. Szkołę muzyczną rozpocząłem w klasie fortepianu, ale ponieważ mój tata amatorsko grał na trąbce, zawsze interesowały mnie instrumenty dęte. Stąd od czwartej klasy pojawił się klarnet jako instrument dodatkowy. Przy egzaminach do szkoły muzycznej drugiego stopnia zaproponowano mi przeniesienie na waltornię, ponieważ był to instrument tzw. deficytowy. Stwierdziłem, że nie mam nic do stracenia – jak nie będzie mi się podobało to zrezygnuję. Jednak gra na rogu mnie zachwyciła, szło nieźle i tak już zostało.

BK: Czyli to nie była miłość od pierwszego usłyszenia… Za co więc polubił Pan waltornię na tyle, że związał Pan z nią swoje życie?

AK:
Przede wszystkim za jej bardzo piękny dźwięk. Waltornia doskonale współbrzmi praktycznie z każdym instrumentem orkiestry, czy to smyczkowym, dętym drewnianym czy blaszanym. Formalnie należy ona do tzw. „blachy”, ale ze względu właśnie na jej wyjątkowe brzmienie dyrygenci często rozróżniają instrumenty dęte blaszane i (!) waltornie. Ma ona również bardzo szerokie możliwości wyrazowe. Swoim uczniom często mówię, że grając na rogu możemy być jak księżniczka Leia albo jak Lord Vader z Gwiezdnych Wojen.

BK: Dzieciaki dzisiaj chętniej sięgają po waltornię niż kiedy Pan chodził do szkoły?

AK:
Tak, zdecydowanie. Coraz częściej dzieci, nawet 6-, 7- latki, które dopiero zaczynają edukację muzyczną, same wybierają waltornię, właśnie z uwagi na jej brzmienie. Na waltorni z własnego wyboru gra też mój 8-letni syn.

BK: Waltornie odgrywają bardzo ważną rolę w orkiestrze i tam najczęściej można je usłyszeć. Czy waltorniści często mają okazję grać w innych składach niż orkiestra lub występować jako soliści?

AK: Waltornia nie jest tak popularnym instrumentem solowym jak fortepian czy skrzypce. Dawniej można było usłyszeć ten instrument solo z orkiestrą sporadycznie. Jednak to się zmienia i coraz częściej waltorniści występują na estradzie jako soliści. Częściej mamy natomiast okazję występować jako kameraliści. Literatura na różne składy kameralne z wykorzystaniem rogu jest bardzo bogata.

BK: A jakie znaczenie w repertuarze waltorniowym mają koncerty Mozarta?

AK: Na mój instrument powstało mnóstwo utworów solowych w różnych epokach, również współcześnie. Wciąż jednak bazujemy na literaturze tzw. klasycznej, w tym na koncertach Mozarta. Co ciekawe, zostały one napisane na róg naturalny inwencyjny, czyli zupełnie inny instrument niż ten, na którym gramy dzisiaj. Współcześnie bowiem najczęściej gra się na rogu tzw. podwójnym, wentylowym, który został wynaleziony wiele lat po śmierci kompozytora. Ponieważ mamy do dyspozycji doskonalszy instrument niż ten, którym dysponował Mozart, koncerty te nie są dla nas specjalnie wymagające od strony technicznej. Jednak cała ich trudność i piękno tkwią właśnie w tej prostocie i stylistyce wykonania.

 

Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję