telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT KAMERALNY
powiększ
wykonawcy:
Z okazji Dnia Kobiet
Natalia Jarząbek – flet
Maria Gromińska – flet
Mariusz Pędziałek – obój
Paweł Nyklewicz – obój
Janusz Antonik – klarnet
Andrzej Zając – klarnet
Wojciech Turek – fagot
Zdzisław Bogacz – fagot
Marcin Krakowski – kontrafagot
Adam Kozłowski – waltornia
Paweł Dziewoński – waltornia
Marek Gumiela – waltornia
Artur Tyński – waltornia
Ryszard Haba - kotły, ksylofon
Mariusz Pędziałek – kierownictwo artystyczne
repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart - Serenada Es-dur KV 375
Georg Druschetzky - Concerto na 6 kotłów i instrumenty dęte
Richard Strauss – Serenada Es-dur na 13 instrumentów dętych op. 7
Richard Strauss – Suita B-dur na 13 instrumentów dętych op. 4
Charakterystycznym zjawiskiem kultury muzycznej XVIII wieku była Harmoniemusik – okazjonalna muzyka komponowana na zespoły instrumentów dętych. Własną orkiestrę dętą zapragnął mieć także Józef II Habsburg. Na wieść o tym Wolfgang Amadeus Mozart napisał Serenadę Es-dur – w nadziei, że gdy cesarz ją usłyszy, włączy dzieło do repertuaru swojego zespołu. Niestety, plan się nie powiódł, chociaż premiera Serenady w 1781 roku zakończyła się sukcesem.
Tymczasem utwory z kręgu Harmoniemusik zdobywały popularność w całym imperium zarządzanym przez Habsburgów, m.in. na ziemiach czeskich, gdzie w 1745 roku przyszedł na świat Georg Druschetzky. Autor licznych partit na obsadę dętą, był również znakomitym wirtuozem-kotlistą. W swoich utworach kotły traktował jak instrumenty melodyczne i pozwalał im dublować partię smyczków, albo instrumentów dętych – tak, jak w pochodzącym z końca lat 90. XVIII wieku Concerto.
W związku z przemianami politycznymi XIX-wiecznej Europy i zubożeniem arystokracji nastąpił zmierzch utworów z kręgu Harmoniemusik; nie gasło jednak zainteresowanie instrumentami dętymi. Richard Strauss, syn wybitnego waltornisty, bardzo wcześnie zaczął komponować – Serenadę Es-dur na 13 instrumentów dętych napisał w 1881 roku, jako siedemnastolatek. Trzy lata później premiera zamówionej przez Hansa von Bülowa Suity B-dur w tej samej obsadzie otworzyła młodemu Straussowi drzwi do międzynarodowej kariery.
Dorota Staszkiwicz
Zapraszamy do odsłuchania zapowiedzi koncertu:
www.radio.krakow.pl
Atrakcje i konkursy zapewniają
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010