Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KAMERALNY

2019-03-09, Sobota
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
35 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Z okazji Dnia Kobiet

Natalia Jarząbek – flet
Maria Gromińska – flet
Mariusz Pędziałek – obój
Paweł Nyklewicz – obój
Janusz Antonik – klarnet
Andrzej Zając – klarnet
Wojciech Turek – fagot
Zdzisław Bogacz – fagot
Marcin Krakowski – kontrafagot
Adam Kozłowski – waltornia
Paweł Dziewoński – waltornia
Marek Gumiela – waltornia
Artur Tyński – waltornia

Ryszard Haba - kotły, ksylofon

Mariusz Pędziałek – kierownictwo artystyczne



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart - Serenada Es-dur KV 375
Georg Druschetzky - Concerto na 6 kotłów i instrumenty dęte
Richard Strauss – Serenada Es-dur na 13 instrumentów dętych op. 7
Richard Strauss – Suita B-dur na 13 instrumentów dętych op. 4

 

 

Charakterystycznym zjawiskiem kultury muzycznej XVIII wieku była Harmoniemusik – okazjonalna muzyka komponowana na zespoły instrumentów dętych. Własną orkiestrę dętą zapragnął mieć także Józef II Habsburg. Na wieść o tym Wolfgang Amadeus Mozart napisał Serenadę Es-dur – w nadziei, że gdy cesarz ją usłyszy, włączy dzieło do repertuaru swojego zespołu. Niestety, plan się nie powiódł, chociaż premiera Serenady w 1781 roku zakończyła się sukcesem.
Tymczasem utwory z kręgu Harmoniemusik zdobywały popularność w całym imperium zarządzanym przez Habsburgów, m.in. na ziemiach czeskich, gdzie w 1745 roku przyszedł na świat Georg Druschetzky. Autor licznych partit na obsadę dętą,  był również znakomitym wirtuozem-kotlistą. W swoich utworach kotły traktował jak instrumenty melodyczne i pozwalał im dublować partię smyczków, albo instrumentów dętych – tak, jak w pochodzącym z końca lat 90. XVIII wieku Concerto.
W związku z przemianami politycznymi XIX-wiecznej Europy i zubożeniem  arystokracji nastąpił zmierzch utworów z kręgu Harmoniemusik; nie gasło jednak zainteresowanie instrumentami dętymi. Richard Strauss, syn wybitnego waltornisty, bardzo wcześnie zaczął komponować – Serenadę Es-dur na 13 instrumentów dętych napisał w 1881 roku, jako siedemnastolatek. Trzy lata później premiera zamówionej przez Hansa von Bülowa Suity B-dur w tej samej obsadzie otworzyła młodemu Straussowi drzwi do międzynarodowej kariery.  
Dorota Staszkiwicz

Zapraszamy do odsłuchania zapowiedzi koncertu:
www.radio.krakow.pl



Atrakcje i konkursy zapewniają
 





Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję