Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14 i 15-19 oraz na godzinę przed koncertem.

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT CHÓRALNY

2019-01-18, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. M. Ramus
powiększ

wykonawcy:

Chór Filharmonii Krakowskiej
Teresa Majka-Pacanek – dyrygent
Karen Edwards – wokal
Andrzej Gondek – gitara
Adam Kowalewski – bas
Krzysztof Dziedzic – perkusja


 



repertuar:

Muzyka gospel

Karen EDWARDS – wokalistka, pianistka, kompozytorka. Pierwsze „szlify” muzyczne odebrała u swojego ojca, który był dyrektorem muzycznym lokalnego kościoła baptystów. Tym samym już od dzieciństwa muzyka soul i gospel stała się jej główną inspiracją. Karen Edwards ukończyła studia na uniwersytecie North Texas w klasie fortepianu. Wielokrotnie otrzymała Grammy Award for Jazz Performance. Współpracowała z wieloma światowej sławy artystami, jak: Stevie Wonder, Peabo Bryson, Tonny Bennett czy Pharoah Sanders, a także Princem. Przez kilka lat współpracowała z Jarkiem Śmietaną i jego zespołem, z którym odbyła wiele koncertów w całej Europie i na Bliskim Wschodzie, a także nagrała płytę Everything Ice. Koncertowała w klubach i teatrach muzycznych Nowego Jorku i Los Angeles, w Atlancie od kilku lat prowadzi cotygodniowe show. Zagrała także jako aktorka w kilku filmach muzycznych. Wiele razy występowała już w Europie, a po ciepłym przyjęciu w Niemczech otrzymała propozycję nauczania śpiewu jazzowego i improwizacji w Richard Strauss Konservatoriumw w Monachium. Karen Edwards to jedna z najciekawszych amerykańskich wokalistek. Jej koncerty są zawsze niezapomnianym przeżyciem muzycznym, a także znakomitym show.

Andrzej GONDEK - absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Gitarzysta poruszający się w klimatach jazz, blues, rock. Wielokrotnie zapraszany do współpracy z czołówką polskich i zagranicznych muzyków takich jak Frank McComb, Karen Edwards, Mark Preston, Liz Rosa, Eric Allen, Terence Blanchard, Joshua Crumbly, Dana Hawkins, John James, Josh Lawrence Jacques Sequin, Adam Bałdych, Anna Serafińska. Uczestniczył w wielu warsztatach i kursach mistrzowskich, prowadzonych przez gwiazdy muzyki jazzowej takie jak, Scott Henderson, Dean Brown, Jerry Bergonzie, Dave Libman i wielu innych. Wziął udział w nagraniu ponad 20 płyt studyjnych i live, a także jest liderem własnego trio.

Adam KOWALEWSKI - kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, a od 1999 także wykładowca tego wydziału, w klasie kontrabasu i gitary basowej. Od roku 2005 występuje ze światowej sławy skrzypkiem Nigelem Kennedym. Współpracował z czołówką polskich muzyków jazzowych, takich jak Janusz Muniak, Jan „Ptaszyn” Wróblewski, Tomasz Szukalski, Tomasz Stańko, Piotr Baron, Piotr Wojtasik, Leszek Możdżer, Adam Pierończyk, Jarosław Śmietana, Eryk Kulm, Artur Dutkiewicz, Joachim Mencel. Brał udział we wszystkich ważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Austrii, Francji, Holandii, Norwegii, Szwecji, Belgii, Włoszech, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Rumunii, na Węgrzech, Litwie, Ukrainie, w Rosji, Meksyku, Izraelu, Australii, Japonii, Chinach, Korei Południowej, Libanie, Turcjia, Szwajcarii, Egipcie. Występował również u boku takich gwiazd, jak Bennie Maupin, Eddie Henderson, Gary Bartz, John Abercrombie, Jeff Beck, John Purcell, Kevin Mahogany, Steve McCraven, John Gross, Scott Hamilton, Duffy Jackson, Dolph Castellano, Karin Krog, Andy Mandorff, Wolfgang Puschnig, Dave Friedman, Tuna Otenel, Rusty Jones, Lee Konitz, Dino Saluzzi, Stephen Riley.

Krzysztof DZIEDZIC -  w wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, a jako piętnastolatek zaczął kształcić się w zakresie gry na perkusji. Będąc uczniem liceum muzycznego dołączył do Big Bandu Akademii Muzycznej w Katowicach. Był wielokrotnie laureatem konkursów Jazz Juniors, Jazz nad Odrą, Pomorska Jesień Jazzowa. W kolejnych latach związał się z zespołami Piotra Wojtasika, Tomasza Szukalskiego, Janusza Muniaka i Wojciecha Karolaka. W roku 2002 zainteresował się muzyką elektroniczną oraz nowymi brzmieniami. Trasa koncertowa w Brazylii z kwintetem Zbyszka Namysłowskiego zaowocowała współpracą artysty ze Sławomirem Jaskułke; wraz z kontrabasistą Krzysztofem Pacanem założyli JASKUŁKE 3YO. W następnych latach był członkiem kwartetu Henryka Miśkiewicza, a w roku 2005 rozpoczął współpracę z Adamem Pierończykiem. W 2006 roku z Jarkiem Śmietaną nagrał album What’s Going On?. Od 2008 roku współpracuje z Nigelem Kennedym; wraz z nim koncertował m.in. w Sydney Opera House i Royal Albert Hall w Londynie. Krzysztof Dziedzic grał i nagrywał z takimi gwiazdami jazzu, jak John Gros, Paul Imm, Michelle Donato, Arild Andersen, David Murray, Steve Logan, Ed Schuller, Anthony Cox, Apostolis Anthymos.
 


Korzenie gospel sięgają tzw. sprirituals, pieśni "ludowych" tworzonych już od końca XVIII wieku przez czarnych niewolników w Ameryce. Stanowiły one mieszankę muzyki, którą przywieźli ze sobą z Afryki, oraz muzyki chrześcijańskiej, z którą zetknęli się na amerykańskich plantacjach. Początkowo odnosili się do chrześcijaństwa nieufnie - z ich punktu widzenia była to religia hipokryzji, wyznawali ją przecież zachowujący się bynajmniej nie po chrześcijańsku plantatorzy, ich właściciele. Jednocześnie fascynowały ich jednak historie biblijne, w których odnajdowali podobieństwo do własnych losów. W spirituals zawierali, więc tęsknotę za wolnością, sprawiedliwością, godnością osobistą (wyraźnie słychać to w do dziś wykonywanych pieśniach Oh, Freedom i Deep River).
Po zniesieniu niewolnictwa w 1864 roku, zainteresowanie spirituals zmalało - były one w końcu dla wyzwolonych Murzynów bolesnym wspomnieniem czasów niewolnictwa. Jednak już na początku XX wieku powróciły - rozpoczęła się wtedy walka o równouprawnienie Afroamerykanów. W okresie trwającego od 1917 do 1935 roku tzw. Renesansu Harlemskiego, w którym nastąpił rozkwit kultury Afroamerykanów, spirituals odegrały bardzo ważną rolę. Tu ciekawostka: czarny kompozytor Harry Burleigh zawierał w swoich utworach motywy spirituals. Zainteresował się nimi jego europejski nauczyciel, Antoni Dworzak, co wywarło silny wpływ na jego Symfonię z Nowego Świata.
W tym czasie w Czarnych Kościołach Północy coraz więcej ludzi odczuwało potrzebę wyrażania swoich uczuć religijnych w sposób bardziej ekspresyjny i spontaniczny, niż w tradycyjnych spirituals. W tej sytuacji Thomas Dorsey i inni muzycy zaczęli łączyć elementy spirituals z bluesem, tworząc nową odmianę muzyki religijnej - gospel. Nie od razu została zaakceptowana, początkowo nazywana była nawet "muzyką diabelską". Dość szybko stała się jednak dominującym elementem mszy świętych w Czarnych Kościołach.
Spirituals powróciły do łask jeszcze w latach 50. i 60. XX wieku, gdy wraz z niektórymi pieśniami gospel ponownie posłużyły do walki o prawa obywatelskie Afroamerykanów. Wróciły takie piosenki, jak Oh, Freedom czy Eyes on the Prize. Narodziły się jednak także nowe, jak powstała w wyniku połączenia pieśni gospel I'll Overcome Someday ze spiritual I'll be Allright sztandarowa pieśń ruchu praw obywatelskich - We Shall Overcome.
Wspomniany Thomas Dorsey (1899-1993) nazywany jest "ojcem współczesnego gospel". Muzyka, którą tworzył, pełna była okrzyków ku chwale Pana i była ogólnie bardzo emocjonalna, co było nowością w ówczesnym Kościele. W 1932 roku założył organizację The National Convention of Gospel Choirs and Choruses, która istnieje do dziś. Innymi wybitnymi kompozytorami muzyki gospel byli (i są): Charles A. Tindley (to jego utwory zainspirowały T. Dorseya do tworzenia tego rodzaju muzyki), Wielebny Herb Brewater, Lucy Campbell oraz Richard Smallwood. Do najbardziej znanych wykonawców muzyki gospel zalicza się przede wszystkim Mahalię Jackson (ciekawostka: śpiewała przed słynną mową Matina Luthera Kinga I Have a Dream), Shirley Caesar, jak również Wielebnego Jamesa Clevelanda, "Króla Gospel" (otrzymał on 4 nagrody Grammy). Od lat 20. do lat 40. XX wieku działało wiele kwartetów gospel, które miały bardzo duży wpływ na muzykę pop. Do najwybitniejszych zalicza się: The Dixie Hummingbirds, Mighty Clouds of Joy, Swan Silverstones i Sama Cooke'a z jego Soul Stirrers. Największe wrażenie jednak robią oczywiście chóry gospel.

W chwili obecnej muzyka gospel trafia do wytwórni muzycznych, w ciągu ostatnich kilku lat wiele z nich utworzyło działy zajmujące się tym właśnie rodzajem muzyki. Płyty z muzyką gospel coraz lepiej się sprzedają. Muzyka gospel wychodzi z Kościołów i staje się jednym z głównych nurtów współczesnej muzyki.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję