Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT NOWOROCZNY

2019-01-01, Wtorek
15:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
180 zł
160 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Kalinowski
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Joanna Freszel – sopran
Katarzyna Sanocka – prowadzenie



repertuar:

Johann Strauss – Uwertura do Zemsty nietoperza
                         – Nie margrabio, nie
Franz Lehár – Walc Złoto i srebro
Bedrich Smetana – Skočna z opery Sprzedana narzeczona
Léo Delibes – Scherzettino pizzicato z baletu Sylwia
                    – Dziewczęta z Kadyksu 
***

Franz von Suppé – Lekka kawaleria
Eduard Künneke – Stralender Mond
Johannes Brahms – Taniec węgierski nr 5  
                           – Taniec węgierski nr 6   
György Ligeti – Mysteries of the Macabre   
John Sousa – Stars and Stripes Forever  
Johann Strauss – Polka Na polowaniu

Charles OLIVIERI-MUNROE - począwszy od sezonu 2015/2016 Dyrektor Artystyczny i Główny Dyrygent Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii. Od 1997 roku Maestro jest także Dyrygentem Honorowym Orkiestry Filharmonii Północnoczeskiej w Teplicach, a od 2005 roku pozostaje dyrygentem gościnnym Orkiestry Festiwalu w Round Top (Teksas).
W poprzednich latach Charles Olivieri-Munroe pełnił funkcję Głównego Dyrygenta podczas Colorado Crested Butte Festival i Dyrektora Artystycznego niemieckiej Inter-Regionales Symfonie Orchester (2008), w latach 2001-2004 był Głównym Dyrygentem Słowackiej Radiowej Orkiestry Symfonicznej, a w okresie od 1993 do 1995 roku obejmował stanowisko asystenta dyrygenta Karlsbad Symphony Orchestra.
Maestro jest znany ze swojego talentu i charyzmy, międzynarodowa prasa docenia go za nowatorskie interpretacje słowiańskiego repertuaru i za wrażliwość na czystość brzmienia orkiestry. Dyrygent występował na pięciu kontynentach z najlepszymi światowymi zespołami, w tym z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Filharmonii Czeskiej, Orkiestrą Symfoniczną Montrealu, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii w Sankt Petersburgu, Duńską Radiową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Królewską Orkiestrą w Brukseli, orkiestrami symfonicznymi w Budapeszcie, Toronto, Oregonie, Nowym Jorku, Sydney, Amsterdamie, Frankfurcie, Atenach, Istambule, Lizbonie, Tokio, Seulu i Santiago (Chile).
W 2001 roku dyrygent zadebiutował w operze, dyrygując Falstaffem Giuseppe Verdiego na scenie Opery Komicznej w Berlinie. Od tego czasu dyrygował Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta w Mediolanie, Aidą Verdiego w Teatro Fenice w Wenecji na festiwalu Lago di Como, występował też w Praskiej Operze Narodowej i Praskiej Operze Państwowej. W 2010 roku objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem Żywot rozpustnika Igora Strawińskiego, wystawianym przez Warszawską Operę Kameralną. W lutym 2014 roku poprowadził w Teatrze Antonina Dvořáka znakomicie przyjęte przez krytykę wykonanie Genowefy Roberta Schumanna.
Urodzony na Malcie, dorastał w Toronto, gdzie studiował fortepian u znakomitego pedagoga, Borisa Berlina, w Królewskim Konserwatorium Muzycznym i na Uniwersytecie w Toronto. Trzykrotnie został laureatem stypendium rządowego w Ontario, które pozwoliło mu wyjechać na studia dyrygenckie do Akademii Muzycznej im. L. Janáčka w Brnie, gdzie uczył się pod kierunkiem Otakara Trhlika. Pracował również pod okiem Jiri Belohlavka i odbył dwa kursy wakacyjne w L’Accademia Musicale Chigiana w Sienie, gdzie miał okazję współpracować z takimi profesorami jak Ilia Musin i Yuri Temirkanov. W 1997 roku Charles Olivieri-Munroe odebrał grant w wysokości 20 tysięcy dolarów od Rady Sztuki Kanady. Jego kariera dyrygencka została rozpoczęta przez pasmo zwycięstw w międzynarodowych konkursach, na czele z pierwszą nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Praska Wiosna w 2000 roku, gdzie otrzymał także nagrodę wytwórni Supraphon Records, jak również nagrody Miasta Praga i Czeskiego Radia.
W 2013 roku dyrygent odebrał nagrodę Asian Pacific Brand Foundatuion, której laureatami byli przed nim m. in. Hillary Clinton, Nelson Mandela, Steve Jobs, Michael Schumacher i Mark Zuckerberg.
Charles Olivieri-Munroe nagrywa dla takich wytwórni jak SONY, RCA, Red Seal, NAXOS, SMS Classical i Naïve Records.

Joanna FRESZEL – absolwentka Wydziału Wokalnego oraz Studium Pieśni na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. J. Rappé. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Pro Polonia, programu ISA2012, Stypendium Młoda Polska, odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC (2013). Doktorantka na macierzystej uczelni. Nominowana do nagrody Koryfeusz 2017 i zdobywczyni Paszportu „Polityki” (2017).
Artystka otrzymała szereg nagród i wyróżnień w wielu krajowych i zagranicznych konkursach. Zdobyła m.in. II nagrodę w Konkursie im. H. Halskiej we Wrocławiu, III nagrodę i nagrodę specjalną w Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi, I nagrodę i trzy nagrody specjalne w II Konkursie im. J. J. i E. Reszków w Częstochowie, nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. H. Gabora w Wiedniu oraz I nagrodę wraz ze specjalną nagrodą Opery we Frankfurcie w konkursie J:opera Voice Competition ISA‘12. Była również finalistką Viotti Competition w Vercelli.
Brała udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień  (2010, 2015, 2016, 2017, 2018), festiwalu Contrechamps Festival w Genewie, Saaremaa Opera Days w Estonii, Melos-Étos w Bratysławie oraz w 7 Nurtów i 7 Premier, zorganizowanym z okazji Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. W 2011 roku wystąpiła w siedzibie UNESCO w Paryżu, w tym samym roku zadebiutowała jako Musetta w Cyganerii G. Pucciniego (Polska), Vénus i Phrygienne w Dardanusie P. Rameau (Irlandia, Wielka Brytania) oraz Fiordiligi w Così fan tutte W.A. Mozarta (Polska, Włochy).
Śpiewała partię Małgorzaty w operze Faust Ch. Gounoda w Estońskiej Operze Narodowej, partię Maszyna w Nici K. Wołka w NFM we Wrocławiu, partię Susanny w Figaro gets a divorce E. Langer i D. Pountneya w Teatrze Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, partię Psyche w Erosie i Psyche w TWiON w Warszawie, partię Inanny w Ahat Ili w ICE w Krakowie.
Artystka z powodzeniem sięga do dzieł wszystkich epok. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej (m.in. Credentials or Think, Think Lucky R. Haubenstock-Ramatiego, Sonety Shakespeare'a, P. Mykietyna, Les Noces S. Strawińskiego). Dokonała kilkudziesięciu prawykonań w tym: Stabat Mater A. Pärta, Sadness Untitled M. Nikodijevića, Primordia Rerum O. Bianchiego, In Memoriam U. Caine’a, Canticum Puerorum E. Knapika, Audycja V A. Krzanowskiego, Wściekłość C. Duchnowskiego.
Joanna Freszel koncertowała w kraju i za granicą z wieloma orkiestrami: NOSPR, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkestr de ereprijs (Holandia), Österreichisches Ensemble für Neue Musik (Austria) czy Orkiestra Symfoniczna Camerata Viva, występując m. in. pod batutą takich dyrygentów, jak Jerzy Maksymiuk, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Krzesimir Dębski, Jerzy Salwarowski, Marek Moś, Paul Esswood, Wim Boerman, Szymon Bywalec, Tadeusz Strugała, Jacek Rogala, Adam Klocek, Arturo Tamayo czy Michał Dworzyński.
Podczas trasy koncertowej po Ukrainie wykonywała Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego z orkiestrami Filharmonii we Lwowie, Odessie, Czernihowie, Doniecku i Dniepropietrowsku.
W 2015 roku, nakładem wytwórni DUX, ukazała się debiutancka płyta artystki pt. real life song, na której znalazły się napisane specjalnie dla sopranistki utwory polskich kompozytorów młodego pokolenia M. Bembinowa, A. Kościowa, R. Janiaka, A. Zubel, S. Zamuszki, A. Borzyma jr, J. Szmytki i K. Szwed. Album otrzymał nominacje do nagrody Fryderyk 2016 w dwóch kategoriach oraz nagrodę Orphée d'Or przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique za najlepszą interpretację muzyki współczesnej.


 

Stefan Kisielewski, „Kisiel”, porównywał kulturę do … bufetu. I uważał, że zręczny kompozytor-smakosz potrafi wybrać z bufetowego menu co smaczniejsze kąski i doprawić powstałą z nich całość na sposób indywidualny. O osobowym stylu twórcy wszak decydują rozmaite tajemnicze – autorskie ingrediencje. Ów niemal alchemiczny proces przygotowywania dzieła, wyboru i mieszania różnych składników, zachodzi w wyobraźni artysty, przetwarzającego na własną modłę rozmaite motywy, gesty czy figury dźwiękowe, obecne w kulturze. Składają się na to, co można nazwać zbiorową pamięcią emocjonalną.

W momentach dla narracji życia człowieka szczególnych, a taki – moment świąteczno-noworoczny tuż przed nami – organizowane koncerty przybierają postać wielobarwnego „bufetu”. Królują na nim przekąski i dania wyjątkowej urody melodycznej, postaci rytmiczno-tanecznej czy kolorystycznej. W korowodzie kompozytorów-koneserów przywołani zostaną: królowie walca  jak Johann Strauss syn czy Franz Lehar, mistrz tańców węgierskich Johannes Brahms, czeski specjalista od romantyzmu Bedřich Smetana czy francuski melodysta Léo Delibes.

„Muzyka łagodzi obyczaje” – mawiał Arystoteles, a w polskiej kulturze rozpropagował tę myśl nieoceniony Jerzy Waldorff. Łagodzi i – jak głosi jedna z zasad perswazyjnej sztuki retoryki – może sprawiać odbiorcy estetyczną przyjemność. Ma bowiem ten cudowny smak. Kisiel miał rację.  

Małgorzata Janicka-Słysz
 


Jak co roku zapraszamy i zachęcamy do wsparcia Fundacji Mam Marzenie, której wolontariusze będą obecni na koncercie. W tym roku chcielibyśmy uzbierać środki na spełnienie marzenia 6 - letniego Mateusza, który bardzo chciałby odwiedzić krainę dziecięcej zabawy – Disneyland. Chłopiec ma wiele marzeń – chciał zostać strażakiem, spotkać się z reprezentacją piłki ręcznej, która z resztą jest pasją chłopca i odwiedzić Disneyland. Zapytany o to największe wybrał Disneyland. W parku rozrywki chłopiec będzie mógł choć na chwilę zapomnieć o codziennych zmaganiach z chorobą. Wiemy że spotkanie z ulubionymi postaciami z bajek na pewno doda Mateuszowi sił i radości.

W imieniu Mateusza serdecznie dziękujemy za pomoc w realizacji tego największego marzenia.

 

 

 



Na koncert zaprasza Restauracja Padre, ul. Wiślna 11

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję