Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2018-01-13, Sobota
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
80 zł
60 zł
40 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

100. rocznica śmierci Claude'a Debussy'ego

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Gabriel Chmura – dyrygent
Armando Noguera (Peleas) – baryton
Olga Pasiecznik (Melizanda) – sopran
Mariusz Goldewski (Golaud) – baryton
Olga Maroszek (Genowefa) – mezzosopran
Remigiusz Łukomski (Arkel) – bas
Annika Mikołajko (Yniold ) – sopran chłopięcy
Andrzej Ogórkiewicz (Doktor) - baryton

Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
 



repertuar:

Claude Debussy – Peleas i Melizanda (wersja koncertowa)

„Jeśli o muzyce Debussy'ego można by powiedzieć, że jest skrótem kosmogonii, rekapitulacją historii świata, to o Peleasie – że jest skrótem tego skrótu” – twierdził Vladimir Jankélévitch. – „Żadna muzyka nie umiała w równym stopniu łowić w locie nieuchwytnych analogii między rzeczami, zapisywać porozumienia dusz, sugerować czegoś, co jest równocześnie bliskie i dalekie, czegoś, co jest i czego nie ma, i to nie 'tematami', lecz drgnieniami melodii, reminiscencjami ulotnymi jak myśl.”

Wykonanie Peleasa i Melizandy, jedynej opery przez Debussy'ego ukończonej, a nawet przezeń wypieszczonej, jest wyjątkowym sposobem na uczczenie stulecia śmierci kompozytora. Może też sposobem najbardziej ambitnym – wziąwszy pod uwagę utkanie tej muzyki z barwnej esencji orkiestrowej subtelności i idealnie francuskiego sposobu śpiewu, krążącego między recytatywem a ariosem. Pięcioaktowa narracja, oparta na wieloznacznym dramacie Maeterlincka i zanurzona w symbolizmie końca XIX wieku, pozostaje bardzo szczególną pozycją w repertuarze, choć zarazem i wyjątkowym arcydziełem opery – nie tylko w dorobku swoich czasów, lecz na przestrzeni stuleci. Każda prezentacja tego skroplonego piękna dźwięku jest więc zarówno wyzwaniem, jak i świętem.

Jakub Puchalski
 



Gabriel CHMURA – urodzony we Wrocławiu, dorastał w Izraelu. Studiował grę na fortepianie i kompozycję w Akademii Muzycznej w Tel Awiwie, następnie dyrygenturę u Pierre’a Dervaux w École Normale de Musique w Paryżu, Hansa Swarowsky’ego w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu i Franca Ferrary w Sienie. W 1971 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Herberta von Karajana w Berlinie oraz Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. G. Cantellego w La Scali w Mediolanie. W 2012 roku został laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. J. Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.
Jako dyrektor artystyczny kierował w latach 1974–1983 operą w Akwizgranie, od roku 1983 Filharmonią w Bochum, od 1987 National Arts Centre Orchestra w Ottawie (z którą odbył tournée po Ameryce Północnej, występując m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku), w latach 2001–2007 Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a od 2012 Teatrem Wielkim w Poznaniu. Od roku 2015 jest pierwszym dyrygentem gościnnym Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje z czołowymi orkiestrami świata, m.in. Berliner Philharmoniker, Orchestre National de France, Montreal Symphony, Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Symfoniczną NHK w Tokio.
Gabriel Chmura zadebiutował w Monachium, dyrygując wykonaniem Otella G. Verdiego, po czym niezwłocznie został zaangażowany do przygotowania Carmen G. Bizeta. W następnych latach prowadził przedstawienia: Samsona i Dalili C. Saint-Saënsa w Barcelonie, świetnie przyjętego przez krytykę Wertera J. Masseneta w Operze Paryskiej oraz Złotego kogucika N. Rimskiego-Korsakowa w Théâtre du Châtelet w Paryżu. Z National Ars Centre Orchestra wykonał trylogię W.A. Mozarta i L. Da Pontego (Wesele Figara, Don Giovanni, Così fan tutte). W ostatnich latach zrealizował dwie opery Mieczysława Wajnberga: Pasażerkę w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie i Portret w Opéra National de Lorraine w Nancy, obie w reżyserii Davida Pountneya, a ponadto Lady Makbet mceńskiego powiatu D. Szostakowicza i Parsifala R. Wagnera w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Dokonał nagrań z London Symphony dla wytwórni DGG, a także z orkiestrami radiowymi z Monachium, Berlina i Stuttgartu dla CBS (Łazarz F. Schuberta, z Hermannem Preyem, Edith Mathis i Radio-Sinfonieorchester Stuttgart, został wyróżniony w 1983 Prix Mondial du Disque de Montreux). Jego rejestracje symfonii Haydna (nr 6, 7 i 8) z National Arts Centre Orchestra dla wytwórni CBS zostały uznane za „Best Choice” przez American Record Guide i nominowane do kanadyjskiej nagrody JUNO. Płyta dyrygenta z I Symfonią G. Mahlera i Valse triste J. Sibeliusa (CD Accord) spotkała się w Europie ze znakomitym przyjęciem. Gabriel Chmura popularyzuje za granicą twórczość polskich kompozytorów. Po wielkim sukcesie albumów z utworami Wajnberga (V Symfonia i Sinfonietta nr 1, IV Symfonia, Sinfonietta nr 2 i Rapsodia na tematy mołdawskie) zarejestrowano pod batutą Gabriela Chmury także XIV i XVI Symfonię tego kompozytora (Chandos).
W 2013 roku Gabriel Chmura otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w 2017 został odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.


Armando NOGUERA – urodzony w Argentynie, studiował śpiew w Teatro Colón w Buenos Aires, zanim dołączył do zespołu Atelier Lyrique przy Opéra National de Paris. W roku 2005 był finalistą międzynarodowego konkursu Operalia w Madrycie.
Debiutował na scenie operowej w Teatro Colón (Figaro w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Falke w Zemście nietoperza J. Straussa, Eneasz w Dydonie i Eneaszu H. Purcella). Występował następnie w szerokim repertuarze – od dzieł C. Monteverdiego (Il Vespro della Beata Vergine) do Johna Caskena (Golem), m.in. w operach: Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (rola tytułowa), Doña Francisquita A. Vivesa, Gwałt na Lukrecji B. Brittena. Regularnie śpiewa w operach W.A. Mozarta – Wesele Figara (Figaro), Czarodziejski flet (Papageno), Così fan tutte (Guglielmo) i w repertuarze włoskim – utworach Rossiniego (Cyrulik sewilski, Włoszka w Algierze, Kopciuszek, Podróż do Reims), Donizettiego (Eliksir miłości, Don Pasquale), Verdiego (Traviata, Falstaff), Pucciniego (Madama Butterfly, Cyganeria), Leoncavalla (Pajace), E. Wolfa-Ferrariego (Il segreto di Susanna), G.C. Menottiego (Telefon). Nie stroni także od dzieł kompozytorów francuskich; kreował role w operach L. Cherubiniego (Lodoïska), J.F. Halévy’ego (Charles VI), Ch. Gounoda (Faust), G. Bizeta (Carmen, Djamileh), F. Poulenca (Les Mamelles de Tirésias), M. Ravela (Godzina hiszpańska), H. Saugueta (Les Caprices de Marianne) i w lżejszym repertuarze, np. w La Vie parisienne J. Offenbacha i La Veuve joyeuse F. Lehára.
Armando Noguera regularnie gości w największych teatrach i salach koncertowych we Francji – w Paryżu (Théâtre des Champs-Élysées, Opéra Comique), Bordeaux, Lille, Dijon, Montpellier, Marsylii, Awinionie, Tuluzie, Strasburgu, Nantes (m.in. Peleas i Melizanda C. Debussy’ego), Nicei, Rennes. Występował ponadto w Brazylii, na festiwalch w Baalbeck i w Glyndebourne (Dandini w Kopciuszku Rossiniego), w Chorégies d’Orange (Carmen), w Teatro La Fenice w Wenecji, Théâtre de la Monnaie w Brukseli, Opéra de Québec, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Luksemburgu, Guadalajarze.
Podczas występów koncertowych i recitali pieśniowych w Brazylii, Argentynie i Francji (Tuluza, Nantes) Armando Noguera brał udział w wykonaniu utworów takich jak Dzieciństwo Chrystusa H. Berlioza, L’Enfant Prodigue C. Debussy’ego, Misa Tango L. Bacalova, Requiem G. Faurégo, Deutsches Requiem J. Brahmsa czy Magnificat Monteverdiego.

OLGA PASIECZNIK (Pasichnyk) – urodziła się na Ukrainie. Studiowała grę na fortepianie i pedagogikę muzyczną w rodzinnym Równem. Studia wokalne odbyła w konserwatorium w Kijowie. Zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 1992 w czasie studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Cztery lata później wystąpiła na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta; od tego momentu zaczęła się jej międzynarodowa kariera.
Laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych: w s’Hertogenbosch (1994, II nagroda), im. Mirjam Helin w Helsinkach (1999, II nagroda) oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli (2000, III nagroda, nagroda specjalna w dziedzinie muzyki oratoryjnej oraz nagroda publiczności).
Ma na swoim koncie ponad 40 ról, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych, które przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz na recitalach, z siostrą, pianistką Natalią Pasiecznik, na licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych, we wszystkich niemal krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii i Australii. Odnosiła sukcesy, śpiewając w słynnych salach koncertowych i na wielu prestiżowych scenach operowych, takich jak Opéra Bastille, Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Palais des Beaux-Arts, Théâtre de la Monnaie (Bruksela), Komische Opera, Konzerthaus (Berlin), Auditorio Nacional de Música, Teatro Real (Madryd), Bayerische Staatsoper (Monachium), Wiener Koncerthaus, Theater an der Wien, Lincoln Center (Nowy Jork), Suntory Hall (Tokio), Opera Flamandzka (Antwerpia), Opera Holenderska (Amsterdam), Grand Théâtre de Genève, Opery Narodowe w Warszawie i Helsinkach.
Wielokrotnie współpracowała z orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Belgii, orkiestrami filharmonii w Luksemburgu i Monachium, Boston Symphony Orchestra, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino (Florencja), Orquesta Nacional de España i RTVE (Hiszpania), Das Neue Orchester (Kolonia), Concerto Köln, The English Concert, European Union Baroque Orchestra, Academy of Ancient Music, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France, Les Musiciens du Louvre Grenoble, La Grande Écurie et La Chambre du Roy, Orchestre Colonne, Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestrą XVIII wieku, z zespołem Concerto Vocale, Collegium Vocale Gent i innymi, występując pod batutą takich mistrzów, jak Harry Bicket, Ivor Bolton, Frans Brüggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, Paul McCreesh, Charles Dutoit, René Jacobs, Roy Goodman, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Alessandro de Marchi, Marc Minkowski, John Nelson, Peter Neumann, Kazushi Ono, Sakari Oramo, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marc Soustrot, Andreas Spering, Christoph Spering, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti.
Została wyróżniona Paszportem tygodnika „Polityka” (1997), nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk w 1997 i 2004 za najlepsze nagrania solowe (Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego i Chantefleurs et chantefables Lutosławskiego), nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień (1999) oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego (2004) za najlepszą kobiecą rolę operową (Melizanda w operze Debussy’ego Peleas i Melizanda, Teatr Wielki–Opera Narodowa). W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu Najlepsza Śpiewaczka Sezonu Artystycznego za role Almireny (Rinaldo Haendla) i Roksany (Król Roger Szymanowskiego). W 2006 roku otrzymała także nagrodę Opernfestspiele w Monachium, w 2007 nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w roku 2011 Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2001 została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, a w 2012 Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
W dorobku fonograficznym ma ponad 50 płyt CD i DVD, które nagrała m.in.. dla firm Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.

Mariusz GODLEWSKI – edukację muzyczną w zakresie śpiewu solowego rozpoczął w Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu, kontynuował we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie Bogdana Makala. Swoje umiejętności doskonalił w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem Leopolda Spitzera (2001-2002) oraz na kursach mistrzowskich u Katherine Dagois, Rolanda Panerai, Zdzisława Krzywickiego. Był stypendystą wrocławskiego Samorządu w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Laureat m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. F. Platówny we Wrocławiu (1996, III miejsce), Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (2000, I miejsce) oraz VI Konkursu Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu (2000, wyróżnienie). W zagranicznych zmaganiach został uhonorowany I nagrodą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. I. Godina Iuventus Canti (Vráble 1999) oraz wyróżnieniem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. H. Darcleè (Brăila 2003).
Jeszcze jako student wystąpił w Stabat Mater Szymanowskiego w Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Marka Pijarowskiego. W 2002 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie w roli Peleasa w Peleasie i Melizandzie Debussy’ego. Współpracuje z Operą Wrocławską, Operą Krakowską oraz Teatrem Wielkim–Operą Narodową, gdzie w grudniu 2010 śpiewał w premierowym spektaklu Wesela Figara W.A. Mozarta w reżyserii Keitha Warnera. Występuje także za granicą, m.in. w Holandii, Belgii i Niemczech.
Artysta ma w repertuarze partie w operach Mozarta (Hrabia w Weselu Figara, Guglielmo w Così fan tutte, tytułowa w Don Giovannim), P. Czajkowskiego (tytułowa w Eugeniusz Onieginie), G. Bizeta (Escamillo w Carmen), G. Donizettiego (Dr Malatesta w Don Pasquale, Lord Asthon w Łucji Lammermoor), K. Szymanowskiego (Lekarz w Hagith i tytułowa w Królu Rogerze), B. Brittena (Tarquinius w operze Gwałt na Lukrecji), G. Pucciniego (Marcello w Cyganerii i Sharpless w Madama Butterfly), G. Verdiego (Kawaler Belfiore w Dniu królowania, Don Carlos w Ernanim, Giacomo w Joannie d’Arc), S. Moniuszki (Janusz w Halce i Stanisław w Verbum nobile), K. Pendereckiego (Adam w Raju utraconym), H. Kulenty (Woodraven w Matce czarnoskrzydłych snów), E. Knapika (Il Ragazzo w La libertà chiama la libertà), M. Wajnberga (Tadeusz w Pasażerce).
Mariusz Godlewski wykonuje również lirykę wokalną F. Schuberta i J. Brahmsa oraz niemiecką i angielską muzykę baroku, którą utrwalił w nagraniach radiowych i telewizyjnych. W styczniu 2011 roku brał udział w prawykonaniu cyklu pieśni Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii Pendereckiego, którym dyrygował Walerij Gergijew. Na zaproszenie Gergijewa śpiewał pod jego batutą na Festiwalu Białych Nocy w Petersburgu. W październiku 2013 wystąpił podczas Beijing Music Festival w Pekinie pod dyrekcją batutą Krzysztofa Pendereckiego.
Artysta wziął udział w nagraniu oper: Halka Moniuszki (DVD, partia Janusza), Król Roger Szymanowskiego (CD, partia tytułowa) oraz Chopin G. Oreficego, które zrealizował z zespołem Opery Wrocławskiej.

Olga MAROSZEK – ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Krystyny Rorbach. Brała udział w kursach mistrzowskich Piotra Łykowskiego, Artura Stefanowicza, Laurenta Pillota, Teresy Żylis-Gary, Heleny Zubanovich, Giuseppe Giacominiego i innych. Otrzymała stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009/2010) oraz Marszałka Województwa Łódzkiego za szczególne osiągnięcia artystyczne (2010).
Laureatka nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu (2009), I nagrody Konkursu „W Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej” w Katowicach, I nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (2010).
Debiutowała w 2009 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi w Juliuszu Cezarze G.F. Haendla pod dyrekcją Paula Esswooda (rola tytułowa). Rok później śpiewała tamże w prapremierze opery Marty Ptaszyńskiej Kochankowie z klasztoru Valldemosa, pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego (Millena i Maria Antonia). Od 2014 jest etatową solistką Teatru Wielkiego, występuje tam w operach: Anna Bolena G. Donizettiego, Carmen G. Bizeta, Traviata i Trubadur G. Verdiego, Madama Butterfly G. Pucciniego, Czarodziejski flet W.A. Mozarta, Straszny dwór S. Moniuszki, Holender tułacz R. Wagnera, Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego. Olga Maroszek współpracuje ponadto z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Krakowską, Polskim Ośrodkiem Społeczno-Kulturalnym w Londynie, w którym wystąpiła w październiku 2015 jako Cześnikowa w Strasznym dworze Moniuszki pod dyrekcją Stephena Ellery i Aleksandra Walkera, a rok później w londyńskiej premierze opery Hrabina Moniuszki pod tą samą dyrekcją, jako Bronia.
Olga Maroszek występuje również w repertuarze operowym, pieśniarskim, oratoryjnym oraz musicalowym. Ma w dorobku partie w dziełach oratoryjnych W.A. Mozarta (Missa brevis in B, Missa brevis in D, Msza „Koronacyjna” C-dur, Requiem), Haendla (Oda na urodziny Królowej Anny), C. Saint-Saënsa (Oratorium na Boże Narodzenie), Mariana Sawy (Stabat Mater (prawykonanie w 2007 w Akademii Muzycznej w Łodzi), F. Liszta (Via Crucis), G.B. Pergolesiego (Stabat Mater), J. Haydna (Msza Nelsońska), K. Szymanowskiego (Stabat Mater), G. Rossiniego (Petite messe solennelle), A. Schnittkego (Requiem).
Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak Tadeusz Kozłowski, Gabriel Chmura, Andrzej Straszyński, Mieczysław Dondajewski, Piotr Wajrak, Evgeny Volynski, Ruben Silva, Eraldo Salmieri, Bassem Akiki, Paul Esswood, Henryk Wierzchoń, Wojciech Rodek, Massimiliano Caldi, Ivan Monighetti.
Od 2008 roku współpracuje z kompozytorem i pianistą Rafałem Gzellą, z którym nagrała dwie płyty. W 2009 roku wraz z pianistką Elżbietą Tyszecką zarejestrowała płytę Polish Songs (Acte Préalable).

Remigiusz ŁUKOMSKI – ukończył studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie Włodzimierza Zalewskiego.
Debiutował w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej rolą Sarastra w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta (2006), co zaowocowało wieloletnią współpracą z Teatrem. Śpiewał tam w Wozzecku A. Berga, Cyganerii G. Pucciniego (Colline), Elektrze i Salome R. Straussa, Strasznym dworze S. Moniuszki (Skołuba), Don Giovannim Mozarta (Komandor), Carmen G. Bizeta, Traviacie, Turandot i Nabucco G. Verdiego. Występował również na scenach Staatstheater Darmstadt (Mefistofeles w Fauście Ch. Gounoda), Opery Krakowskiej (Don GiovanniMiłość do trzech pomarańczy S. Prokofiewa, Straszny dwór), Teatru Wielkiego w Poznaniu (Cyganeria), Opery Wrocławskiej (Don Giovanni), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Don Giovanni), Opery i Filharmonii Podlaskiej (Czarodziejski fletCarmen, Cyganeria). W latach 2009–2013 związany był na stałe z Deutsche Nationaltheater und die Staatskapelle Weimar, kreował tam role w operach: Don Giovanni, Faust, Rigoletto Verdiego (Sparafucile), Tristan i Izolda R. Wagnera (Król Marek), Wesele Figara Mozarta (Bartolo), Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (Gremin), Chowańszczyzna M. MusorgskiegoOgnisty anioł Prokofiewa.
Występował po batutą takich dyrygentów, jak Jacek Kaspszyk, Antoni Wit, Kazimierz Kord, Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Tomasz Tokarczyk, Łukasz Borowicz, Bassem Akiki, Antoni Wicherek, Stefan Solyom, Martin Hoff, Enrique Mazzola, Carlo Montanaro, Willem Crutchfield, Jari Hämäläinen, Felix Bender.
Koncertował z NOSPR i gościł w wielu filharmoniach w Polsce, a także w Europie i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w najważniejszych polskich festiwalach, m.in. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W ramach festiwalu Sacrum Profanum w 2008, artysta wystąpił w Filharmonii Krakowskiej w Siedmiu grzechach głównych Kurta Weilla, obok m.in. Ute Lemper, z Sinfoniettą Cracovią pod dyrekcją Marca Minkowskiego.
W dorobku ma udział w licznych nagraniach, w tym: Falstaffa Verdiego i Lodoïski L. Cherubiniego z Polską Orkiestrą Radiową, a także Credo K. Pendereckiego z Filharmonią Narodową.

Annika MIKOŁAJKO – sopran koloraturowy. Ukończyła studia licencjackie na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym  Akademii Muzycznej w Katowicach. Obecnie kształci się w Akademii Muzycznej w Krakowie na wydziałach: Wokalnym, Edukacji Artystycznej oraz Rytmiki. Swój warsztat wokalny doskonaliła na kursach m.in. u Stefanii Donzelli, Jerzego Artysza, Bożeny Harasimowicz i Janusza Niziołka.
Współpracowała jako solistka między innymi z Chórem Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej, Chórem Mieszanym „Educatus” Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Miejskim Nauczycielskim Chórem „Gorce”. Była również solistką w oprawie muzycznej Jana Pilcha do filmu animowanego Xo Xo – Pocałunki i uściski Wioletty Sowy oraz na koncercie premierowym utworów Eugeniusza Popławskiego i Silvera Coopera. Prowadzi szereg warsztatów muzycznych i umuzykalniających. W ramach szerzenia kultury morskiej wydała w 2017 roku książkę Szanty i ich muzyczno-edukacyjny charakter w środowisku marynarzy w erze wielkich żaglowców.

Andrzej OGÓRKIEWICZ – ukończył PWSM w Poznaniu w klasie Stanisława Romańskiego. Ma w swoim wszechstronnym repertuarze ponad 130 partii operowych operetkowych i musicalowych. Specjalizuje się w rolach basso buffo i  charakterystycznych  takich jak między innymi: Uberto w La serva padrona G.B. Pergolesiego, Don Pasquale w Don Pasquale,  Sulpizio w Córce pułku G.Donizettiego, Bartolo w Cyruliku sewilskim, Dandini w Kopciuszku, Geronio w Il Turco in Italia, Oroe w Semiramidzie G. Rossiniego, Hrabia w Weselu Figara, Papageno w Czarodziejskim flecie, Don Alfonso w Così fan tutte W.A.Mozarta,   Melitone w Mocy przeznaczenia, Pistol w Falstaffie, Monterone w Rigoletto G.Verdiego ,  Dziemba w Halce, Podczaszyc w Hrabinie, Skołuba w Strasznym dworze, Szóstak we Flisie S.Moniuszki, Biterolf w Tanhäuserze, Klingsor w Parsifalu R. Wagnera, Warłaam  Rangoni, Szczełkałow, Pristaw  w Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Pizarro w Fideliu L. van Beethovena, Mannoury w Diabłach z Loudun, Ebbo w Czarnej masce K. Pendereckiego Jozue w Jutrze T. Bairda, LBotal w „Komedii o niemej żonie” T.Z.Kasserna,  Producent w „Space Opera” A.Nowaka, Homonay w Baronie cygańskim, Frank ,Frosch , Blind w Zemście Nietoperza J. Straussa,  czy Tewie w Skrzypku na dachu J. Bocka.                                                                       
Od roku 1990 roku  zajmuje się pedagogiką wokalną. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od roku 2005 we władzach Wydziału Wokalno-Aktorskiego:  Prodziekan, Dziekan, Kierownik Zakładu Muzyki Operowej. Otrzymał Nagrodę „Biały Bez” dla najpopularniejszego aktora scen Wielkopolski,  odznaczenia: Zasłużony Działacz Kultury, Zasłużony dla Kultury Polskiej, Srebrny Krzyż Zasługi, Złoty Medal za Długoletnią Służbę, Medal Komisji Edukacji Narodowej i Srebrny Medal  „Gloria Artis”.

 

 

 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję