Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2017-11-24, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
35 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. S. Czelej
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Paul Esswood – dyrygent
James Oxley (Jephtha) – tenor
Jolanta Kowalska-Pawlikowska (Iphis) – sopran
Ewelina Rakoca-Larcher (Storgé) – mezzosopran
Jarosław Kitala (Zebul) – bas
Łukasz Dulewicz (Hamor) – alt
Katarzyna Guran (Anioł) – sopran
Jan Čižmář – teorba
Jacek Kociuban – wiolonczela
Andrzej Zawisza – klawesyn
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz




 



repertuar:

Georg Friedrich Haendel – Oratorium Jefte

Koncert poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 18.30. Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert. Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński, słuchacz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Biologii) oraz doktor biologii na Uniwersytecie w Bazylei, aktywny animator kultury polskiej w Szwajcarii.
 


 

Ostatnie oratorium George'a Frederica Handla – i zarazem ostatnie jego dzieło – rodziło się w wyścigu z czasem. „Jakież mroki skrywają Twe wyroki, Panie” – kulminacyjny chór, zamykający drugi akt, wyraża zarówno tragiczne rozterki bohatera dramatu, izraelickiego przywódcy (sędziego) Jeftego, który pochopnie wpędził się w tragiczną pułapkę, jak i przeżycia samego Handla, zmagającego się z ogarniającą go falami, lecz stale postępującą ślepotą. Z jej powodu partytura powstawała nadzwyczaj powoli – lecz prawdopodobnie dzięki niej także przesycona jest przejmującym, otchłannym dramatyzmem. Dojrzały i doświadczony kompozytor w 67. roku życia, w pełni sił twórczych, bynajmniej jeszcze nie staje nad grobem – a jednak żegna się ze światem, świadom, że Jefta będzie jego ostatnim oratorium. Nieodmiennie handlowskim, lecz i wyjątkowym. Muzyką o głębokości, jakiej rzadko sięgał nawet uważany już wówczas za żywego klasyka il caro Sassone.

Jakub Puchalski



Paul ESSWOOD – kontratenor, urodzony w Wielkiej Brytanii. Współ­pracował z wieloma teatrami operowymi w Europie i Stanach Zjednoczo­nych. Jako pierwszy w historii kontratenor wystąpił na scenie La Scali w Mediolanie. Brał udział w nagraniach utworów Claudia Monteverdiego, zrealizowanych przez duet Harnoncourt–Ponnelle w Operze w Zurychu. Występował podczas festiwalu w Salzburgu, śpiewając w oratoriach Jephta i Saul Haendla oraz w Orfeuszu Monteverdiego. Wykonywał partię Oberona w Śnie nocy letniej Brittena w operze w Kolonii oraz tytułowe partie w operach Admeto, Re di Tessaglia i Riccardo Primo Haendla w Covent Garden w Londynie. Specjalnie dla Paula Esswooda napisano kilka partii operowych, m.in. tytułową w Echnatonie Philipa Glassa i Śmierci w Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego. W 1996 wziął w Zurychu udział w prapremierze opery Schlafes Bruder Herberta Williego w roli Seffa.
Paul Esswood współpracuje z najbardziej znanymi zespołami i ośrodkami muzycznymi w Londynie, Edynburgu, Berlinie, Frankfurcie, Paryżu, Wiedniu, Amsterdamie, Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie i Los Angeles. Występuje na festiwalach w Salzburgu, Grazu, Aix-en-Provence czy pod­czas londyńskich Promenade Concerts. Bogaty repertuar artysty obejmuje dzieła Bacha, Haendla, Purcella, Monteverdiego, Mozarta, Haydna, Schu­berta i Schumanna, Sznitkego oraz Pendereckiego.
Paul Esswood ma w swoim dorobku ponad sto pięćdziesiąt nagrań. Zareje­strował m.in. opery Monteverdiego, Pasję wg św. Mateusza, Ora­torium Bożonarodzeniowe, Magnificat, Mszę h-moll oraz komplet kantat J.S. Bacha.
Jest profesorem interpretacji muzyki barokowej na wydziale wokalnym w Royal Academy of Music w Londynie, będąc jednocześnie honorowym człon­kiem tej uczelni. Prowadzi także kursy mistrzowskie na całym świecie.
Wykorzystując swoje doświadczenia w dziedzinie muzyki barokowej, Paul Esswood prowadzi również działalność dyrygencką, koncertując głównie w Anglii, Rosji, Chorwacji oraz Polsce. Ma w repertuarze wielkie dzieła wokalno-instrumentalne, jak Mesjasz, Izrael w Egipcie, Gloria, Dixit Dominus, Rodelinda Haendla, The Fairy Queen, Dydona i Eneasz oraz Król Artur Purcella, Gloria Vivaldiego, Stabat Mater Pergolesiego, Msza h-moll Bacha, Requiem i Wielka Msza c-moll Mozarta.
Od 2008 roku współpracuje z Polską Orkiestrą XVIII wieku, z którą wykonuje dzieła Bacha, Haendla i Vivaldiego oraz twórców mniej znanych: Marcina Mielczewskiego, Damiana Stachowicza, Amandusa Ivančiča, Heinricha Bibera. Przygotował z Orkie­strą nagrania muzyki ze zbiorów klasztoru na Jasnej Górze dla wydawnictwa Musica Claromontana.
Jako dyrygent, ale także i nauczyciel, współpracuje z ośrodkami w Kra­kowie (Capella Cracoviensis, Akademia Muzyczna, Chór Polskiego Radia), Bydgoszczy (Capella Bydgostiensis, Akademia Muzyczna), Gdańsku (profesor wizytujący w dziedzinie interpretacji wokalnej na Akademii Muzycznej), Łodzi (Teatr Wielki). Podczas Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego w Katowicach w 2012 roku poprowadził Pasję wg św. Jana J.S. Bacha, a rok później, wraz z Narodową Orkie­strą Symfoniczną Polskiego Radia i Akademickim Chórem Politechniki Ślą­skiej wykonał Stworzenie świata Josepha Haydna z oryginalnym polskim tekstem z 1824 roku, pochodzącym ze zbiorów jasnogórskich.

James OXLEY – studiował grę na wiolonczeli w Royal College of Music w Londynie, następnie jako stypendysta uczył się śpiewu w Oksfordzie. Prywatnie kształcił się u Rudolfa Piernaya. Laureat pierwszych nagród międzynarodowych konkursów wokalnych: Mary Garden oraz Great Grimsby (1992), konkursu w ‘s-Hertogenbosch (1994). Obecnie kieruje Wydziałem Wokalnym w Rugby School.
Występował na najważniejszych estradach Wielkiej Brytanii (w tym podczas Three Choirs Festival), biorąc udział m.in. w wykonaniu Missa solemnis Beethovena z Heinrichem Schiffem i Orchestra of the Age of Enlightenment, Lisa Strawińskiego z zespołem Psappha podczas BBC Proms, Stworzenia świata Haydna oraz Mszy c-moll KV 427 Mozarta ze Scottish Chamber Orchestra, Alexander’s Feast  Haendla z Royal Northern Sinfonia pod batutą Nicholasa McGegana.
Koncertował w wielu krajach europejskich, głównie we Francji. Dał się poznać w oratorium Izrael w Egipcie Haendla z zespołem Il Fondamento we Francji i w Belgii, w Alceste Lully’ego oraz Les Indes Galantes Rameau z L’Atelier Lyrique de Tourcoing i Jean-Claudem Malgoire podczas Festiwalu Haendlowskiego w Getyndze, w operze Actéon Charpentiera z Early Opera Company pod dyrekcją Christiana Curnyna (rola tytułowa), a także z towarzyszeniem Monteverdi Choir w ramach słynnego projektu Bach Cantata Pilgrimage Johna Eliota Gardinera, zarejestrowanego na płytach przez wytwórnię Soli Deo Gloria.

Jolanta KOWALSKA-PAWLIKOWSKA – ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie śpiewu Agnieszki Monasterskiej oraz studia podyplomowe w Guildhall School of Music and Drama w Londynie (dwukrotnie z wyróżnieniem). Uczestniczka kursów mistrzowskich Heleny Łazarskiej, Teresy Żylis-Gary, Paula Esswooda, Barbary Schlick, Petera Kooji.
Trzykrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki (2004–2007), wyróżniona Stypendium Twórczym Miasta Krakowa (2009) oraz stypendium programu Młoda Polska (2009). Jest laureatką Bach Singers Prize (2008), Thelma King Award for Singers (2009), III nagrody w Międzynarodowym Konkursie im. A. Sari w Nowym Sączu (2011), nagrody Fundacji Christa Bach-Marschall w Internationaler Johann-Sebastian-Bach-Wettbewerb w Lipsku (2008), Jurica Murai Prize za najlepszą interpretację na festiwalu Varaždin Baroque Evenings (2009), wyróżnienia w Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008). 
Współpracuje z zespołem The Musicke Companye, z którym dała szereg koncertów w Wielkiej Brytanii, oraz, od 2003 roku, z Capellą Cracoviensis, z którą odbyła tournées po Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, Ukrainie, Białorusi.
Brała udział w festiwalach Opera Rara i Misteria Paschalia w Krakowie, Chichester Festivities, La Folia w Rougemont, Festival de Cannes, Bachfest, organizowanym przez London Bach Society w Londynie.,Z orkiestrą Les Musiciens du Louvre Grenoble pod dyrekcją Marca Minkowskiego gościła w 2011 na festiwalu Opera Rara w Alcinie Haendla, a w 2012 odbyła tournée po Hiszpanii, Francji i Niemczech z Pasją wg św. Mateusza J.S. Bacha. W roku 2015 wystąpiła w Wersalu z Jordim Savallem, na festiwalu Opera Rara w Koronacji Poppei Monteverdiego z zespołem La Venexiana pod batutą Claudia Cavina, na festiwalu Misteria Paschalia w Jefte Haendla z Accademia Bizantina pod batutą Ottavia Dantonego, a na zakończenie sezonu koncertowego NOSPR 2015/16 w partii Zerliny w Don Giovannim Mozarta pod batutą Alexandra Liebreichta.
W repertuarze ma ponadto partie w operach Purcella (Belinda w Dydonie i Eneaszu), Mozarta (Zuzanna w Weselu Figara, Despina w Così fan tutte, Pamina i Papagena w Czarodziejskim flecie), Glucka (Eurydyka w Orfeuszu i Eurydyce).
Jolanta Pawlikowska jest asystentem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie.

Ewelina RAKOCA-LARCHER – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu solowego Alicji Rumianowskiej, kształciła się również pod kierunkiem Julii Conwell w Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien (2010–2012). Brała udział w mistrzowskich kursach wokalnych pod kierunkiem wybitnych pedagogów: Teresy Żylis-Gary, Paula Esswooda, Claudia Desderi, Jerzego Artysza. Wystąpiła w ramach XX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie.
Ewelina Rakoca wykonuje partie solowe w dziełach z repertuaru oratoryjno-kantatowego, w tym m.in. w Pasji wg św. Mateusza J.S. Bacha, Spatzenmesse C-dur KV 220 Mozarta, Agni Canticum Przemysława Zycha, Missa in Angustiis (Nelson-Messe) Haydna.
Od 2013 roku jest solistką Opera Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonuje partie: Idy w Zemście nietoperza J. Straussa, II Damy w Czarodziejskim flecie oraz Cherubina w Weselu Figara Mozarta, Mercedes w Carmen Bizeta, Flory Bervoix w Traviacie oraz Księżniczki Eboli w Don Carlosie Vediego, Zofii w Halce Moniuszki, Anastazji w Księżniczce czardasza Kálmána (2014, reż. Wojciech Adamczyk), Małgorzaty w Potępieniu Fausta Berlioza (2015, reż. Maciej Prus) – rolę tę kreowała także w 2016 roku w Teatro Municipal w Santiago de Chile.
Wzięła udział w nagraniu Kaszubskiego Magnificat M. Sławeckiego oraz Litaniae de Sancto Joanne Nepomuceno J. Engela.

Jarosław KITALA – absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie śpiewu oraz studia operowego przy Opéra National du Rhin w Strasburgu. Laureat konkursów wokalnych: im. A. Sari w Nowym Sączu (II nagroda, 2007), im. A. Didura w Bytomiu (II nagroda, 2008), konkursu w Bilbao (2012), konkursu opery barokowej im. P.A. Cestiego w Innsbrucku (2016).
Śpiewał główne partie w operach Lully’ego (Alceste), Purcella (Dydona i Eneasz), Haendla (Rinaldo, Juliusz Cezar), Cimarosy (Il matrimonio segreto, L’Italiana in Londra), Mozarta (Wesele Figara, Così fan tutte), Rossiniego (Cyrulik sewilski, La cambiale di matrimonio) oraz w dziełach oratoryjnych Cavalieriego (Rappresentazione di Anima et di Corpo), Gorczyckiego (Completorium, Litaniae De Providentia Divina), Vivaldiego (Juditha Triumphans), Haendla (Mesjasz, Jefte, Samson, Juda Machabeusz), J.S. Bacha (Magnificat, Weihnachtsoratorium, Pasja wg św. Jana), Charpentiera (Te Deum), Haydna (Stworzenie świata, Pory roku, Stabat Mater), Mozarta (Requiem, msza Koronacyjna), Beethovena (IX Symfonia, Missa in C), Rossiniego (Stabat Mater, Petite messe solennelle), Liszta (Christus, Via crucis),  Saint-Saënsa (Oratorio de Noël), Faurégo (Requiem), Szymanowskiego (Stabat Mater), Kilara (Magnificat), H.M. Góreckiego (Beatus vir, Symfonia „Kopernikowska”), Waltona (Belshazzar’s Feast).
Występował z zespołem Les Talens Lyriques, z orkiestrami w Strasburgu, Miluzie, Orchestre Mozart Toulouse, Irish Baroque Orchestra, zespołem muzyki dawnej Accademia dell’Arcadia, Théâtre de la Monnaie w Brukseli, z NOSPR, Orkiestrą Kameralną Aukso, Filharmonią Śląską, Krakowską, Sudecką, Zabrzańską, Słupską, Toruńską, Zamojską, Zielonogórską, Jeleniogórskiej, Opery Śląskiej i Krakowskiej, Opera Nova w Bydgoszczy, Mazowieckiego Teatru Muzycznego, Teatru Muzycznego w Poznaniu w teatrów operowych w Strasburgu, Nancy.
Brał udział m.in. w festiwalach: im. J. Kiepury w Krynicy, im. K. Jamroz w Busku Zdroju, Chopin i Jego Europa w Warszawie, im. G.G. Gorczyckiego, którego jest także współorganizatorem i dyrektorem artystyczno-programowym, Festival de Saint-Maximin, Festival International de Colmar, w Colmar Fête le Printemps, Génération Baroque.
Wziął udział w nagraniach płyt z muzyką polską, oraz w realizacjach wideo, transmitowanych m.in. przez France Télévisions.

Łukasz DULEWICZ – ukończył z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne im. F. Chopina w Krakowie w klasie skrzypiec, a następnie (również z wyróżnieniem) Wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Artystycznej oraz Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Agnieszki Monasterskiej. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Paula Esswooda, Cristinę Pluhar i Bożenę Betley. Otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające wyniki w nauce i sukcesy artystyczne (2006/2007).
Od 2006 roku śpiewa w  Capelli Cracoviensis oraz w wielu innych zespołach wokalnych, jak Harmonia Sacra, Triplum, Cracow Singers, Szczecin Vocal Project, gościnnie także w Krakowskiej Operze Kameralnej; wystąpił tam w misterium scenicznym Stabat Mater Vivaldiego–Pergolesiego. Koncertuje w kraju i za granicą, m.in. we Francji, na Litwie, w Hiszpanii, a także we Włoszech – jako członek zespołu Cappella Augustana Matteo Messoriego. Wziął udział w polskiej premierze opery Anioły w Ameryce Petera Eötvösa w Operze Wrocławskiej w 2014 roku. Uczestniczył w nagraniu kilkunastu płyt z muzyką dawną, niektóre z nich były nominowane do nagrody „Fryderyk”.
Występował pod dyrekcją m.in. Andrew Parrotta, Paula McCreescha, Konrad Junghänela, Ottavia Dantonego, Marka Toporowskiego.
Łukasz Dulewicz prowadzi działalność pedagogiczną w dwóch krakowskich uczelniach: Akademii Muzycznej i Uniwersytecie Ekonomicznym. W 2017 roku stopień otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej Wokalistyka.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję