Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2017-06-03, Sobota
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
35 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. archiwum artysty
powiększ

wykonawcy:

70. rocznica urodzin Jerzego Salwarowskiego

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Jerzy Salwarowski – dyrygent
Veriko Tchumburidze - zwyciężczyni XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu



repertuar:

Paul Dukas – Uczeń Czarnoksiężnika
Henryk Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll
Karol Szymanowski – Etiuda b-moll na orkiestrę op. 4 nr 3 (arr. by G. Fitelberg)
Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja Romeo i Julia
 

 

Interpretacje wykonawcze Maestro Jerzego Salwarowskiego wyróżniają się silną poruszającą emocjonalnością. Warto podkreślić, że Karol Szymanowski, patron Filharmonii Krakowskiej,  w autografie jednego ze swoich tekstów Romantyzm w dobie współczesnej (z roku 1928) zapisał jakże ważne zdanie: „Zasadą więc sztuki jest jej strona emocjonalna”; zostało ono jednak przez kompozytora – tworzącego w czasach modernizmu (anty-romantyzmu) – przekreślone i ukryte.

Na program koncertu „jubileuszowego” artysty, świętującego urodziny „70 plus” (Artysta to  rocznik 1946) złożyły się zatem utwory wywołujące u odbiorcy różnego rodzaju emocje. Scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa oczarowuje grą kolorami i sugestywnymi dźwiękowymi ilustracjami, np. pyszne naśladowanie miotły!. II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego niesie emocje natury romantycznej. Kierowane są one do słuchacza przez kompozytora dojrzałego, skrzypka-wirtuoza, który – przezwyciężywszy styl brillant – narrację utworu podporządkowuje właśnie emocjom. I tym lirycznym, wynikającym ze śpiewnej natury skrzypiec, i tych dramatycznych, związanych z dialektyczną osobowością gatunku koncertu, utrwalonego w kulturze (współzawodniczenie: solista – orkiestra).   

Napięta wyrazowo Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego (w oryginale skomponowana na fortepian, na koncercie przedstawiana w wersji orkiestrowej autorstwa Grzegorza Fitelberga) ukazuje jedną z kluczowych cech muzyki jej autora: dramaturgię zakomponowaną w służbie intensywnego wyrazu. Sam Szymanowski utyskiwał, iż to zmora skomponować już w młodzieńczym wieku swoją „dziewiątą symfonię”. A tak określano Etiudę b-moll...

Z kolei fantazja orkiestrowa Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego odwołuje się do nieśmiertelnej historii o miłości i śmierci, wzniecając emocje o charakterze fatumicznym. Ta czarna nić wije się przez całą twórczość rosyjskiego poety emocji. Ale Jubilatowi życzymy przede wszystkim tych emocji pogodnych i z ducha słonecznych!

Małgorzata Janicka-Słysz


 

Jerzy SALWAROWSKI urodził się w Krakowie, gdzie ukończył studia na Akademii Muzycznej u T. Machla i K.  Pendereckiego (kompozycja) oraz u H. Czyża i K. Missony (dyrygentura). Swoje umiejętności doskonalił w Accademia Chigiana u F. Ferrary. Jest laureatem czołowych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów dyrygenckich: I i II konkursu w Katowicach (I nagroda i nagroda Krytyki Muzycznej), w Sienie i Budapeszcie (pierwsze nagrody). Dyryguje orkiestrami w Europie, Azji, Afryce i Ameryce; współpracuje z czołowymi orkiestrami i operami w Polsce. Z polskimi orkiestrami odbył wiele tournées koncertowych  po Europie. Znajdował się w gronie dyrygentów licznych festiwali, m.in.: Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna, Festiwal Flandryjski, Pražske Jaro i Millenium Pace. Współpracując z polskimi orkiestrami radiowymi dokonał wielu nagrań archiwalnych. Regularnie zasiadał w Jury Międzynarodowych Konkursów Dyrygenckich w Katowicach, Białymstoku i wokalnych w Częstochowie.
Dyskografia Jerzego Salwarowskiego zawiera wiele płyt nagranych dla firm zagranicznych: Amreco, Adda, Thorofon oraz polskich: Tonpress, Selene, Wifon, DUX i Polskie Nagrania. Dla tej ostatniej wytwórni nagrał album płytowy z muzyką G. Gershwina, nagrodzony w 1994 roku Złotą Płytą, a w 1999 roku wydany na CD. Dokonał pierwszego kompletnego nagrania poematów symfonicznych M. Karłowicza, wydanych na CD i nominowanych do nagrody Fryderyk99. Jerzy Salwarowski nagrał również dwa CD z Toruńską Orkiestrą Kameralną oraz pierwszą w historii Filharmonii Szczecińskiej płytę Słynne Kaprysy, która otrzymała nominację do nagrody Fryderyk98. Wraz z synem Hubertem nagrał krążek, na którym znalazły się I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 J. Brahmsa (z towarzyszeniem NOSPR-u) i III Koncert fortepianowy C-dur op. 26 S. Prokofiewa (z towarzyszeniem Filharmoników Szczecińskich). Ta płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2002.
Artysta dyryguje także za granicą: w Paryżu, Madrycie, Pradze, Bratysławie, Hamburgu, Kairze, Osace, Skopje, Porto, Luksemburgu, Lukce, Everett (Washington), La Crosse (Wisconsin), Kijowie, Berlinie, Essen, Bergamo, Mediolanie, Walencji, Kopenhadze, Rio de Janeiro, Ammanie (Jordania). W latach 2005-2007 był (po raz drugi) Dyrektorem Artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej (późniejszej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej), z którą w 2006 roku odbył tournée po Anglii.
W latach 2005–2011 był Dyrektorem Artystycznym Filharmonii Częstochowskiej, z którą nagrał Suitę Nowoorleańską z jazzowym zespołem Five OClock Orchestra oraz wydawnictwo, w którym Filharmonicy Częstochowscy towarzyszyli pianiście jazzowemu Adamowi Makowiczowi. Od 2000 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie kieruje Katedrą Dyrygentury. Jerzy Salwarowski otrzymał z rąk Prezydenta RP nominację profesorską (2005), następnie został mianowany profesorem zwyczajnym oraz uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2008).
W sierpniu 2008 roku, zaproszony przez Narodową Orkiestrę z Rio de Janeiro, dyrygował tam koncert z muzyką Moniuszki, Chopina i Mendelssohna. Zagraniczne występy w 2010 objęły sąsiedzka Ukrainę i egzotyczną Jordanię, w stolicy której dyrygował Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej podczas koncertu na zakończenie Roku Chopina. Rok 2011 przyniósł kolejny występ w NOSPR, i koncerty w Niemczech, a 2012 – koncerty na festiwalu Poznańska Wiosna i w Filharmonii Narodowej, we Lwowie i Bejrucie. W bieżącym sezonie w ramach jubileuszu 70-tych urodzin dyrygował koncertami w NOSPR i Filharmonii Narodowej. Latem poprowadzi serię spektakli Nabucco G. Verdiego w Niemczech.

 

Veriko TCHUMBURIDZE – laureatka I nagrody 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2016 roku. Urodziła się w Turcji w rodzinie gruzińskiej. Grę na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem Selahattin Yunkuş w wieku czterech lat, następnie kształciła się w klasie prof. Lili Tchumburidze w Państwowym Konserwatorium w Mersinie (Turcja) i pod kierunkiem Dory Schwarzberg w wiedeńskiej Hochschule für Musik, jako stypendystka Young Musicians on World Stages (YMWS). 
Zdobyła pierwsze nagrody w Konkursie Skrzypcowym im. Gülden Turali w Istambule (2004), Państwowym Konkursie w Gruzji (2006) oraz VII Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Muzyków im. P. Czajkowskiego (2012).
W 2013 oku została wybrana przez turecki magazyn Andante music jako najbardziej obiecująca artystka „Best Emerging Musician” i wystąpiła na 41. Festiwalu Muzycznym w Istambule. W tym samym roku uczestniczyła w kursie mistrzowskim Seiji Ozawa Academy Master Class i na Festiwalu Verbier w Szwajcarii. W styczniu 2016 roku Tchumburidze nagrała muzykę Johna Williamsa z filmu Lista Schindlera dla Sony Classics z Brandenburgisches Kammerorchester i Howardem Griffithsem.
W czerwca 2016 roku wraz z Trio Arte otrzymała I nagrodę na Pietro Argento International Music Competition w Gioia del Colle we Włoszech.
Artystka intensywnie koncertuje m.in. w Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji. W 2018 roku wystąpi w Chinach i Australii w ramach realizacji nagród otrzymanych na Konkursie im. Wieniawskiego.
Veriko Tchumburidze kontynuuje naukę w klasie wybitnej skrzypaczki i pedagog Any Chumachenco w Musik Hochschule w Monachium.
Dzięki wsparciu Deutsche Stifung Musikleben, artystka gra na instrumencie skonstruowanym w 1756 roku przez Giambattistę Guadagniniego, włoskiego lutnika uważanego za jednego z najlepszych w historii.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję