Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19, w dni wolne - godzinę przed koncertem.

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2017-02-17, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
30 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Lukáš Potůček
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Tomáš Brauner – dyrygent
Joanna Radziszewska – sopran
Magda Niedbała-Solarz – alt
Przemysław Borys – tenor
Bartłomiej Chorąży – tenor II
Aleksander Bardasov – bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz

Ewa Lipska - gość specjalny (17.02)


 



repertuar:

Niels Wilhelm Gade – Novelletter na orkiestrę smyczkową F dur op. 53
Franz Schubert – VI Msza Es-dur D. 950

Tomáš BRAUNER  jest uznawany jest za jednego z najbardziej utalentowanych dyrygentów swojego pokolenia. Urodził się w Pradze w 1978 roku. Studiował grę na oboju oraz dyrygenturę w Konserwatorium Praskim, a w roku 2005 ukończył dyrygenturę pod kierunkiem Prof. Radomila Eliški w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Następnie kontynuował studia na wiedeńskim Universität für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem Prof. Uroša Lajoviča. W 2010 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Dimitrisa Mitropoulosa w Atenach. Obecnie piastuje stanowisko głównego dyrygenta Orkiestry Filharmonii w Pilźnie, a także pierwszego dyrygenta gościnnego Orkiestry Symfonicznej Radia Praskiego.
Poza wspomnianymi wyżej funkcjami, artysta regularnie współpracuje z orkiestrami symfonicznymi i zespołami operowymi, takimi jak: Praska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Symfoniczna w Monachium, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Radia Rumuńskiego, PKF-Prague Philharmonia, Orkiestra Filharmonii Słowackiej (Bratysława), Państwowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Słowackiej (Koszyce), Philharmonie Südwestfalen, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Państwowa Orkiestra Radia Moskiewskiego, Orchestra of Colours w Atenach, Orkiestra Filharmonii im. Janáčka w Ostrawie, Praska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Filharmonii im. Bohuslava Martinů, Filharmonia Morawska w Ołomuńcu czy Północnoczeska Filharmonia w Cieplicach.
Jego kariera jako dyrygenta operowego rozpoczęła się w roku 2007 w Teatrze im. Josefa Kajetana Tyla w Pilźnie, gdzie poprowadził premierowe produkcje wielu utworów operowych, takich jak La Gioconda Ponchiellego, Don Giovanni Mozarta, Dziewica Orleańska Czajkowskiego, Turek we Włoszech Rossiniego, Jakobin Dvořáka, Turandot Pucciniego, Faust Gounoda, Adriana Lecouvreur Francesco Cilei i in. 
W 2008 roku zadebiutował na scenie Praskiej Opery Państwowej, dyrygując produkcją Otella Verdiego, a następnie wieloma innymi dziełami, takimi jak: Don Kichot Masseneta, Cyrulik Sewilski Rossiniego, La Bohéme i Toska Pucciniego, Nabucco Verdiego, Carmen Bizeta, Czarodziejski flet Mozarta oraz koncertowym wykonaniem Mignon Ambroisa Thomasa).
W Narodowym Teatrze Morawsko-Śląskim zaproponował nowe interpretacje Nabucco i Ernaniego Verdiego, Marii Stuardy Donizettiego, Romeo i Julii  Gounoda, Hamleta Thomasa czy Katii Kabanowej Janáčka. W Palacio de Bellas Artes w mieście Meksyk zaprezentował Jenufę Janáčka. Poprowadził również produkcje baletowe, w tym Jezioro Łabędzie i Śpiącą Królewnę Czajkowskiego. W 2010 roku przygotował nową inscenizację Dzwonnika z Notre Dame Maurice’a Jarre’a (Opera w Pilźnie), a rok później zaprezentował nowe wykonanie Giselle Adama w Państwowej Operze w Pradze.
Tomáš Brauner ma w swoim dorobku gościnne występy podczas prestiżowych międzynarodowych festiwali, takich jak: Festiwal im. Richarda Straussa w Garmisch Parten-Kirchen, gdzie zaprezentował Symfonię Alpejską wraz z Orkiestrą Symfoniczną Radia Praskiego, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Bad Kissingen, Praska Wiosna, Międzynarodowy Festiwal Operowy im. Smetany w Litomyślu czy Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Czeskim Krumlovie.

Joanna RADZISZEWSKA w 2014 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego prof. Moniki Swarowskiej – Walawskiej. Obecnie studiuje śpiew w klasie Petera Kooij oraz Kathariny Rössner-Stütz na wydziale muzyki dawnej w Hochschule für Künste Bremen. Jest laureatką III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium” 2016 w Poznaniu. Brała udział w kursach wokalnych prowadzonych przez takich pedagogów jak: Marek Rzepka, Gillian Webster, Paul Esswood, Ryszard Karczykowski, Piotr Kusiewicz, Jagna Sokorska, Maria Skiba czy Stefanie True.
Artystka koncertuje w Polsce i poza jej granicami z wieloma zespołami muzyki dawnej, takimi jak, m.in.: Capella Cracoviensis, {oh!} Orkiestra Historyczna, Cappella Viridimontana, Harmonia Sacra, OCTAVA Ensemble, z Zespołem Instrumentów Historycznych Risonanza, czy Parnassos, wykonując głównie dzieła z okresu baroku, ale także renesansu i klasycyzmu. Miała okazję występować pod batutą Ottavia Dantone z Accademia Bizantina, Diego Fasolisa wraz z orkiestrą I Barocchisti, Vincenta Dumestra z Le Poème Harmonique, a także Joshuy Rifkina.
W 2010 roku do ważniejszych występów młodej sopranistki zalicza się udział w operze The Fairy Queen H. Purcella ( kier. muz. Paul Esswood, reż. i insc. Przemysław Klonowski). W kwietniu 2016 roku zadebiutowała w roli Belindy w operze Dydona i Eneasz H. Purcella w Teatrze Wielkim w Poznaniu (kier. muz. Paul Esswood, reż. Daniel Stachuła).
Śpiewaczka ma na swoim koncie także występ w Operze Krakowskiej w roli Barbariny z opery Wesele Figara W.A. Mozarta. We wrześniu 2016 roku wcieliła się w rolę Marzi w operze Arminio J. A. Hasse wraz z {oh!} Orkiestrą Historyczną.
Od roku 2009 artystka rozwija swoją pasję do muzyki filmowej, biorąc udział we wszystkich edycjach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie i wykonując muzykę z wielu kultowych produkcji filmowych, współpracując niejednokrotnie z samymi kompozytorami oraz wybitnymi dyrygentami.
 

Magda NIEDBAŁA-SOLARZ jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2014 roku w klasie śpiewu solowego Prof. Agnieszki Monasterskiej. Wcześniej kształciła się w klasie śpiewu prof. Haliny Skubis-Kalemby w PSM II st. w Chorzowie, którą także ukończyła z wyróżnieniem. Jest laureatką wielu polskich i zagranicznych konkursów wokalnych. Została nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne, dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz stypendium Rektora AM dla najlepszych studentów.
W jej dorobku artystycznym znajdują się występy solowe na scenach Teatru POSK w Londynie, Opery Krakowskiej, Filharmonii w Krakowie, Częstochowie, Rzeszowie i Wrocławiu, Oratorium Marianum w Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego, Europejskiego Centrum Muzyki im. K. Pendereckiego w Lusławicach oraz w wielu innych salach koncertowych i kościołach w Europie. Artystka występowała m.in. we Włoszech, Francji, Niemczech, Słowacji, Czechach, Belgii, Anglii, Ukrainie oraz Węgrzech. 30.04.2016 wzięła udział w światowym prawykonaniu oratorium Juliusza Łuciuka „Wzgórze w Krainie Moria”, które miało miejsce w Filharmonii Krakowskiej. Ponadto artystka współpracuje z Capellą Cracoviensis, jest solistką zespołu Risonanza, międzynarodowego zespołu Tria Europa, który promuje muzykę Polską i hiszpańską zarzuelę. Solistka wykonuje również recitale muzyki renesansowej na głos z towarzyszeniem lutni.
Jej repertuar obejmuje zarówno muzykę operową, oratoryjną, jak i pieśniarską. W 2014 nagrała płytę z pieśniami patriotycznymi „A w sercu Polska…”, nad którą patronat honorowy objęła Pani Prezydentowa Karolina Kaczorowska. Magda Niedbała - Solarz brała czynny udział w kursach mistrzowskich P. Esswooda, R. Landry, E. Blachowej, J. Anera, M. Rzepki, M. Walewskiej, R. Karczykowskiego, P. Kusiewicza i K. Oleś-Blachy.

Przemysław BORYS – solista Opery i Filharmonii Podlaskiej. Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa śpiewu solowego prof. B. Makala) oraz Masterstudium Universität Mozarteum w Salzburgu (klasa prof. E. Wilke).
Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Musik w Dreźnie. Absolwent studiów doktoranckich, na Wydziale Wokalnym wrocławskiej Akademii Muzycznej, w klasie prof. B. Makala. Jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród, m.in.: Grand Prix w III Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Śpiewaków w Kownie, Nagroda Specjalna w Konkursie Wokalnym im. J.E. i J. Reszków w Częstochowie, zdobywcą bursztynowej struny na I Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej we Włocławku „Belcanto per sempre”) oraz finalistą licznych konkursów (m.in.: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Martinelli-Pertile Montagnana w Padwie czy Międzynarodowego Konkursu Wokalnego L’Orfeo di Claudio Monteverdi w Weronie).
Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, koncertując w kraju i za granicą: w Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech, Rumunii i Chinach i in. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej występuje w  licznych produkcjach operowych, operetkowych i musicalowych, takich jak: Carmen G. Bizeta w reż. Beaty Redo-Dobber, Czarodziejski Flet W.A. Mozarta w reż. Jarka Marszewskiego, Zemsta nietoperza J. Straussa w reż. Andrzeja Bubienia, Traviata G. Verdiego, Straszny dwór S. Moniuszki, Korczak Ch. Williamsa, Skrzypek na dachu J. Brocka w reż. Roberto Skolmowskiego oraz musicalu Upiór w operze A.L. Webbera w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego.

Bartłomiej CHORĄŻY – urodzony w 1990 roku w Krakowie. Absolwent Szkoły Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego (Kraków). Edukację muzyczną rozpoczął w wieku ośmiu lat w klasie altówki Danuty Popielak, a następnie Grażyny Piechowskiej.
Naukę śpiewu rozpoczął pod kierunkiem dr hab. Jacka Ozimkowskiego, u którego obecnie kształci się jako student Akademii Muzycznej w Krakowie. Swój warsztat wokalny doskonali również współpracując z Dariuszem Grabowskim.
Od 2012 roku zatrudniony jest na etacie artysty wokalisty w Chórze Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, gdzie z powodzeniem wykonuje różne partie wokalne, poszerzając przy tym swój repertuar i zdobywając równocześnie wokalne doświadczenie.
Jest członkiem Oktetu Wokalnego Filharmoników Krakowskich, z którym wykonuje koncerty z cyklu Cafe Bodo, Hity Brodway'u oraz wiele innych. Od 2016 roku współpracuje również z oktetem wokalnym Octava Ensemble.
 

Aliaksandr BARDASOV - urodził się 1988 roku. W latach 2008-2010 był studentem Białoruskiej Akademii Muzycznej w Mińsku w klasie śpiewu prof. Michaiła Żyluka. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr Marka Rzepki. Swoje umiejętności doskonalił także podczas kursów mistrzowskich, gdzie pracował pod okiem wybitnych pedagogów i śpiewaków. m. in. Eytana Pessena, Mariusza Kwietnia, Ryszarda Karczykowskiego i Piotra Kusiewicza.
W 2014 roku był uczestnikiem Międzynarodowego Mistrzowskiego Kursu Operowego prowadzonego przez Maestro Vladimira Kuzmenkę. W 2012 zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn-Bartholdy“ w Lipsku. W roku 2016 zdobył drugie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Juventus Canti we Vrablach na Słowacji.
Aliaksandr Bardasov prowadzi aktywną działalność koncertową biorąc udział w licznych festiwalach muzycznych o randze zarówno krajowej, jak i międzynarodowej. Występował m.in.: podczas Festiwalu Wagnerowskiego w Lipsku, na 54. Międzynarodowym Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju, Jubileuszowym Festiwalu im. J. Kiepury w Sosnowcu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Polskiej im. Księcia Michała Kleofasa Ogińskiego w Iwoniczu-Zdroju, Dniach Bachowskich w Krakowie, XII Paczkowskim Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, X Ogólnopolskim Festiwalu Promocyjnym Sierpień Talentów w Katowicach, XXIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej w Wygiełzowie, Letnim Festiwalu Wokalno-Teatralnym LEW w Czechowicach Dziedzicach, IV Dobrodzień Classic Festival, XXIV Międzynarodowym Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach oraz Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki Wokalnej Voice&Piano w Krakowie.
Od 2013 współpracuje z Capellą Cracoviensis biorąc udział w licznych muzycznych projektach. W maju 2014 roku zadebiutował na scenie Opery Krakowskiej kreując postać Hrabiego Almavivy w Weselu Figara W.A. Mozarta. W maju 2015 roku występował w katowickim NOSPRZE wcielając się w rolę sierżanta Belcore w Napoju miłosnym Donizetiego. W kwietniu 2016 wykonywał partię solistyczną w Requiem G. Faure w Filharmonii Podkarpackiej.
Współpracował ze znamienitymi dyrygentami, takimi jak: Christophe Rousset, Paul Goodwin, Dorota Agnoletto, Rafał Jacek Delekta, Vincent Dumestre, Stanisław Krawczyński i in.
Bogaty repertuar artysty obejmuje zarówno dzieła najwybitniejszych kompozytorów muzyki operowej (W.A. Mozart, G. Donizetti, V. Bellini, G. Verdi, P. Czajkowski, G. Bizet, A. Rubinstein, S. Moniuszko i in.), jak również szeroki wybór pieśni kompozytorów słowiańskich i europejskich oraz muzykę oratoryjno-kantatową.


Ewa LIPSKA – poetka i felietonistka. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale malarstwa. W latach 1970–1980 była redaktorką działu poezji w Wydawnictwie Literackim, od 1990–1992 pracowała w zespole redakcyjnym Dekady Literackiej.

Należy do polskiego i austriackiego PEN Clubu i Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności. Brała udział w festiwalach poetyckich, seminariach i spotkaniach autorskich m.in. w Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, Szwecji, Kanadzie, USA.

Ostatnio wydane tomiki: Czytnik linii papilarnych (2015), Miłość, droga pani Schubert... (2014), Droga pani Schubert... (2012), Pogłos (2010). Do tej pory ukazało się około 40 obcojęzycznych wyborów wierszy poetki m.in. w języku niemieckim, angielskim, francuskim, duńskim, holenderskim, czeskim, słowackim, węgierskim, bułgarskim, albańskim, serbskim, szwedzkim, hebrajskim, katalońskim, hiszpańskim.

 


 

W drugiej połowie XIX wieku Niels Wilhelm Gade (1817-1890) był postacią kluczową dla muzyki duńskiej: stał się reprezentantem europejskiego ruchu romantycznego o charakterze narodowym. Jego twórczość naznaczona została wpływami trójcy romantyków: Franza Schuberta, Felixa Mendelssohna i Roberta Schumanna.  Na czoło w muzyce duńskiego artysty wysuwają się utwory symfoniczne: Gade zorganizował, na wzór lipskiego Gewandhausu, orkiestrę Musikforeningen w Kopenhadze.

Novelletter F-dur op. 53 na orkiestrę smyczkową powstała w roku 1874 i wpisuje się w nurt serenadowo-divertimentowy. Czteroczęściowa kompozycja przynosi muzykę czarującą, momentami liryczną, jak w pieśniach, momentami taneczną. W historii muzyki serenady komponowane były przede wszystkim z myślą o otwartej przestrzeni Natury.    

Franz Schubert (1797-1828) jest autorem siedmiu mszy: Msza Es-dur, określana jako missa solemnis (czyli: uroczysta), pochodzi z roku 1828. Skomponowana została na prośbę Michaela Leitermayera, chórmistrza z Kościoła Świętej Trójcy w Alsergrund, w Wiedniu. W muzyce Mszy spotykają się wpływy trójcy klasyków wiedeńskich:  Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga van Beethovena. A także – wielkiego Johanna Sebastiana Bacha, który dla romantyków stał się wzorem w dziedzinie uczonego kontrapunktu i sztuki pisania fugi.

Sześcioczęściowa Msza Es-dur nazwana została „łabędzim śpiewem” autora Małgorzaty przy kołowrotku: prawykonano ją dopiero po śmierci Schuberta, 4 października w roku 1829, pod dyrekcją Ferdinanda Schuberta, brata kompozytora. Muzyka wyróżnia się w niej intensywną ekspresją i rozmachem po-Beethovenowskiej formy. O Schubercie mówiono przecież, że w gatunkach przejętych z tradycji ukazał oblicze „klasyka romantyzmu”.  

Małgorzata Janicka-Słysz

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję