Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

" W Wiedniu i na Broadway’u" - styczeń

Muzykę klasyczną nazywano dawniej muzyką poważną. Dziś jednak odchodzi się już od tego określenia. Któż bowiem powiedział, że klasyka musi być koniecznie poważna? Zdarza się, że Polihymnia – starożytna grecka muza sztuk muzycznych – bywa podkasana i tryska humorem. Świadectwem owego podkasania są takie gatunki muzyczne, jak operetka i musical.

Współczesny kształt operetki narodził się w epoce II Cesarstwa we Francji. Działał tam wówczas Jacques Offenbach, twórca wielu operetek, spośród których najbardziej znaną jest Orfeusz w piekle. Nawet nieobeznani z muzyką słuchacze doskonale kojarzą słynny galop z tego dzieła, znany pod tytułem Kankana. Paryż był w XIX wieku kulturalną stolicą Europy. Niewiele jednak ustępował mu Wiedeń, noszący miano centrum sztuki niemieckiej. I tutaj zakorzeniła się nowa sztuka – operetka wiedeńska, której „ojcem” był Franz von Suppé. W odróżnieniu od francuskiej odmiany tego gatunku króluje w niej zamiast kankana – a jakżeby inaczej – walc. W złotym okresie wiedeńskiej operetki działał Johann Strauss, autor przede wszystkim znakomitej Zemsty nietoperza. Na przełomie wieków XIX i XX wśród kompozytorów operetkowych wyróżniał się Franz Lehar, autor słynnej Wesołej wdówki. Innym znanym twórcą był Imre Kalman, Węgier, kompozytor popularnej Księżniczki czardasza.

Tak jak operetka święciła tryumfy w XIX stuleciu – w czasach naszych prapraprababek, tak w wieku XX na plan pierwszy wysunął się musical. Sceniczna specyfika musicalu polega na tym, że dużą rolę odgrywają w nim dialogi mówione a także taniec. Jego wykonawcy są przede wszystkim aktorami, jednak mającymi duże zdolności muzyczne. Choć korzenie musicalu sięgają dawnych europejskich form, takich jak wodewil, rewia, burleska i minstrel show, to jednak jest to rdzennie amerykańska forma teatralna. Światowym centrum musicalu jest nasz tytułowy Broadway, czyli jedna z ulic nowojorskiego Manhattanu. Na deskach kilkudziesięciu teatrów tam się znajdujących można zobaczyć najsłynniejsze przedstawienia w doskonałych wykonaniach.
 

więcej - pobierz


Autor: dr hab. Maciej Jabłoński

 

Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję