Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19, w dni wolne - godzinę przed koncertem.

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

"Muzyka z ekranu" - kwiecień

 

Trudno dziś wyobrazić sobie film pozbawiony muzyki. Takie obrazy istnieją, należą one jednak do mniejszości. Odkąd tylko w kinie zaistniał dźwięk płynący z ekranu, odtąd akcja rozgrywa się prawie zawsze na tle odpowiedniej muzyki.Zanim jednak w filmie pojawił się dźwięk, przez ponad 30 lat kino było nieme. Historia muzyki w filmie rozpoczyna się w 1927 roku, kiedy to w kinach pojawił się pierwszy film dźwiękowy – Śpiewak jazzbandu, będący prekursorem tak popularnych później musicali.

Muzyka filmowa od zawsze była, i dziś jest nadal, tak zróżnicowana, jak obrazy, którym towarzyszy. Rozciąga się więc między szeroko pojętą muzyką rozrywkową (włączając w to wszystkie jej gatunki, od popu do techno i hardrocka), poprzez jazz, muzykę elektorniczną, a na dźwiękach nawiązujących do muzyki klasycznej kończąc. Jak łatwo się domyślić, w centrum naszego zainteresowania znajdzie się właśnie ta ostatnia. Bywa, że w filmie wykorzystuje się muzykę powstałą wcześniej, nieraz nawet dzieła klasyczne (jak choćby początkowy motyw z Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa, który stał się słynny dzięki wykorzystaniu go w kultowej Odysei kosmicznej Kubricka), jednak najczęściej obrazom kinowym towarzyszą ścieżki dźwiękowe powstałe specjalnie dla nich.

Tworzenie muzyki do filmu różni się od komponowania muzyki koncertowej, którą ogranicza jedynie wyobraźnia kompozytora i możliwości wykonawców. Twórca ścieżki dźwiękowej musi nie tylko oddać muzyką, wzmocnić lub skontrastować to, co widać na ekranie, ale też liczyć się z czasem trwania poszczególnych scen i epizodów. Jest to więc bardzo specyficzna praca i wielu kompozytorów decyduje się na specjalizację właśnie w tej dziedzinie. Tacy twórcy jak John Williams (Indiana Jones, Gwiezdne Wojny), Hans Zimmer (Incepcja), James Horner (Titanic), Klaus Badelt (Piraci z Karaibów) czy Howard Shore (Władca pierścieni) poświęcili się tylko i wyłącznie dziesiątej muzie. Z ekranu niejednokrotnie płynie jednak też muzyka wspaniałych, poważanych kompozytorów muzyki tzw. klasycznej, takich jak Nino Rota, Philipp Glass czy Wojciech Kilar.

Barbara Kalicińska, Maciej Jabłoński

 

więcej - pobierz

Autor: dr hab. Maciej Jabłoński

 

Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję