Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


pn. - pt. w godz. 10-14, 15-19; 4, 7, 8 i 14.08 - w godz. 14-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

"Muzyka a teatr" - marzec

Odkąd tylko człowiek wynalazł teatr, odtąd zaznacza się w nim ważna rola muzyki. Czy będą to przedstawienia współczesne, czy też wspomnimy starożytny teatr grecki, muzyka zawsze podkreślała akcję sceniczną, nierzadko nadając jej odpowiednią wymowę, dopowiadając narrację, pojawiając się jako istotny komentarz tego wszystkiego, co działo się na scenie. W najstarszych przekazach teatr jawi się jako miejsce obrzędów religijnych. Owe obrzędy związane były z postacią Dionizosa, greckiego boga uciech i wina, dla których towarzystwo muzyki było bardzo pożądane. Podwaliny teatru europejskiego stworzyli, a jakże, starożytni Grecy. Ich wzorce przejęli później Rzymianie, a w kolejnych epokach zasady greckiego teatru traktowano jako wzór i ideał.

W ciągu następnych stuleci teatr oczywiście zmieniał się, łączył z innymi sztukami (w tym m.in. z operą), lecz nadal trwał przy stałych zasadach. Są bowiem sprawy, które nie zmieniają się od wieków. Teatr nie istniałby bez aktorów, którzy kreują rzeczywistość teatralną. Tworzą oni swoje kreację przy pomocy słowa i ruchu, gestów i mimiki. Idealne przedstawienie, to takie, dzięki któremu pomiędzy aktorami a publicznością zawiązuje się nić porozumienia. O tym, jak ważną rolę odgrywa tutaj muzyka, świadczy fakt, jakiej rangi kompozytorzy podejmowali się pisania oprawy dźwiękowej przedstawień teatralnych. Byli to najwybitniejsi twórcy, których nazwiska pamiętamy, jako przedstawicieli najlepszych tradycji muzyki klasycznej. I tak muzykę do sztuk tworzyli między innymi Haendel, Mozart, Beethoven, Schubert czy Czajkowski. W przypadku twórców tej rangi trudno dziwić się, że muzyka pisana dla teatru nierzadko żyje dłużej niż inscenizacja, dla której powstała. Suity z muzyki do sztuk teatralnych bardzo często funkcjonują dziś jako pełnoprawna muzyka koncertowa, czego najlepszymi przykładami są słynne suity Peer Gynt Griega, czy choćby, nie mniej popularne, dzieło Felixa Mendelssohna – Sen nocy letniej.


więcej - pobierz

Autor: dr hab. Maciej Jabłoński

 

Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję